Három évvel az ukrajnai háború kitörése után a német hadsereg még mindig aggasztó állapotban van. Néhány nappal a konfliktus kirobbanása után Olaf Scholz meghirdette ugyan a Zeitenwendét, azt a teljes fordulatot, amely a pacifistaalapú külpolitikát lezárva a Bundeswehr és általában a német védelmi képességek azonnali és brutális fejlesztési tervét vetítette elő, ám az eredmények ennyi idő elteltével sem megnyugtatóak.
A kudarcnak több tényezője van. Egyfelől a haderőfejlesztésre szánt összegek legnagyobb része külföldi, elsősorban amerikai haditechnikai eszközök megrendelésére ment el, ezeknek a beérkezési és a hadrendbe állítási ideje azonban több évet vehet igénybe. Eközben a katonák munkakörülményei folyamatosan romlanak: a laktanyafelújítások, az egyéni fegyverzet feljavítása, az infrastrukturális beruházások továbbra is döcögve haladnak, a Bundeswehr így még mindig fényévekre áll a kancellár által megfogalmazott céloktól.
A másik problémát maga a pénz okozza. Németország hagyományosan alulköltött a hadseregére a hidegháború befejezése óta, az eredmény pedig (abszurd módon egy hadiiparilag igen jól működő országban) a hadsereg állományának fluktuációja, valamint a tárgyi eszközök amortizációja lett. A NATO által előírt GDP-arányos 2 százalékos védelmi büdzsé hosszú ideig komolytalan téma volt a német törvényhozásban, míg végül (köszönhetően az ukrajnai háború kiváltotta pániknak és természetesen Trumpnak a NATO európai szárnyával kapcsolatos fenyegetéseinek) tavaly végre sikerült elérni a célt, és 2,1 százalékra feltornázni a védelmi minisztérium költségvetését. A százalékos teljesítés azonban az egész haderőfejlesztéssel együtt hamarosan leállhat, ha az új kancellár és a kormány nem talál ki valamit a fedezet pótlására.
Ha nincs, csinálnak
A háború kitörésének az évében ugyanis nem állt rendelkezésre a szigorú német költségvetésben elegendő pénz a Zeitenwende beindítására. A Scholz-kormány kezét kötötte az alkotmányos adósságfék, amely kimondja, hogy a költségvetési hiány nem lehet nagyobb a GDP 0,35 százalékánál, vagyis gyakorlatilag az eladósodás megelőzése érdekében megtiltja a hitelfelvételt a mindenkori német kormánynak. (Az alkotmányt a Merkel vezette CDU/CSU kabinet módosította az akkori szociáldemokraták segítségével még 2009-ben, vagyis a globális pénzügyi összeomlás idején, éppen azért, hogy Németország soha ne kerülhessen adósságcsapdába.) Az adósságfék alól csak vészhelyzet esetén van kivétel: a Covid-járvány alatt a törvényhozók elég indokot láttak arra, hogy feloldják, az ukrajnai háború azonban már nem tartozott ebbe a kategóriába. A Scholz-kormány ezért egy trükkhöz folyamodott: létrehoztak egy költségvetésen kívüli alapot, amit aztán 100 milliárd eurónyi kölcsönnel töltöttek fel. Ezzel elméletileg kikerülték az alkotmányos adósságféket, a gyakorlatban azonban (ahogyan arra a számvevőszék többször felhívta a figyelmet) ugyanúgy adósságot termeltek. A probléma nem a visszafizetéssel van, hiszen a német gazdaság még az agonizáló állapota ellenére is könnyedén lehetővé tenné a legnagyobb hitelek felvevését is, hanem azzal, hogy a trükköt nem lehet megismételni. Az alkotmánybíróság ugyanis a büdzsén kívüli zsebek létrehozását annyira aggályosnak találta, hogy amiatt az elmúlt két évben is ideiglenes költségvetéssel kellett nekivágni az új esztendőnek. A 100 milliárdos összeg ugyanakkor 2027-ben elfogy, és jelenleg nincs túl sok ötlet arra, hogy miből folytassák a fejlesztést.