Sajátos német demokráciaértelmezés: a pénzszűke felülírja a népakaratot
2025. március 03. 21:32
Jövőre kiürül a német hadsereg fejlesztésére eleve trükkökkel feltöltött speciális alap. Az új törvényhozás a blokkoló kisebbség miatt nem tud módosítani az alkotmányon úgy, hogy az lehetővé tegyen egy újabb hatalmas hitelfelvételt. Friedrich Merz tehát a mostani béna kacsa parlamenttel fogja azt megszavaztatni, a szükség törvényt bont alapon.
2025. március 03. 21:32
16 p
0
4
9
Mentés
Révész Béla Ákos
Három évvel az ukrajnai háború kitörése után a német hadsereg még mindig aggasztó állapotban van. Néhány nappal a konfliktus kirobbanása után Olaf Scholz meghirdette ugyan a Zeitenwendét, azt a teljes fordulatot, amely a pacifistaalapú külpolitikát lezárva a Bundeswehr és általában a német védelmi képességek azonnali és brutális fejlesztési tervét vetítette elő, ám az eredmények ennyi idő elteltével sem megnyugtatóak.
A kudarcnak több tényezője van. Egyfelől a haderőfejlesztésre szánt összegek legnagyobb része külföldi, elsősorban amerikai haditechnikai eszközök megrendelésére ment el, ezeknek a beérkezési és a hadrendbe állítási ideje azonban több évet vehet igénybe. Eközben a katonák munkakörülményei folyamatosan romlanak: a laktanyafelújítások, az egyéni fegyverzet feljavítása, az infrastrukturális beruházások továbbra is döcögve haladnak, a Bundeswehr így még mindig fényévekre áll a kancellár által megfogalmazott céloktól.
A másik problémát maga a pénz okozza. Németország hagyományosan alulköltött a hadseregére a hidegháború befejezése óta, az eredmény pedig (abszurd módon egy hadiiparilag igen jól működő országban) a hadsereg állományának fluktuációja, valamint a tárgyi eszközök amortizációja lett. A NATO által előírt GDP-arányos 2 százalékos védelmi büdzsé hosszú ideig komolytalan téma volt a német törvényhozásban, míg végül (köszönhetően az ukrajnai háború kiváltotta pániknak és természetesen Trumpnak a NATO európai szárnyával kapcsolatos fenyegetéseinek) tavaly végre sikerült elérni a célt, és 2,1 százalékra feltornázni a védelmi minisztérium költségvetését. A százalékos teljesítés azonban az egész haderőfejlesztéssel együtt hamarosan leállhat, ha az új kancellár és a kormány nem talál ki valamit a fedezet pótlására.
Ha nincs, csinálnak
A háború kitörésének az évében ugyanis nem állt rendelkezésre a szigorú német költségvetésben elegendő pénz a Zeitenwende beindítására. A Scholz-kormány kezét kötötte az alkotmányos adósságfék, amely kimondja, hogy a költségvetési hiány nem lehet nagyobb a GDP 0,35 százalékánál, vagyis gyakorlatilag az eladósodás megelőzése érdekében megtiltja a hitelfelvételt a mindenkori német kormánynak. (Az alkotmányt a Merkel vezette CDU/CSU kabinet módosította az akkori szociáldemokraták segítségével még 2009-ben, vagyis a globális pénzügyi összeomlás idején, éppen azért, hogy Németország soha ne kerülhessen adósságcsapdába.) Az adósságfék alól csak vészhelyzet esetén van kivétel: a Covid-járvány alatt a törvényhozók elég indokot láttak arra, hogy feloldják, az ukrajnai háború azonban már nem tartozott ebbe a kategóriába. A Scholz-kormány ezért egy trükkhöz folyamodott: létrehoztak egy költségvetésen kívüli alapot, amit aztán 100 milliárd eurónyi kölcsönnel töltöttek fel. Ezzel elméletileg kikerülték az alkotmányos adósságféket, a gyakorlatban azonban (ahogyan arra a számvevőszék többször felhívta a figyelmet) ugyanúgy adósságot termeltek. A probléma nem a visszafizetéssel van, hiszen a német gazdaság még az agonizáló állapota ellenére is könnyedén lehetővé tenné a legnagyobb hitelek felvevését is, hanem azzal, hogy a trükköt nem lehet megismételni. Az alkotmánybíróság ugyanis a büdzsén kívüli zsebek létrehozását annyira aggályosnak találta, hogy amiatt az elmúlt két évben is ideiglenes költségvetéssel kellett nekivágni az új esztendőnek. A 100 milliárdos összeg ugyanakkor 2027-ben elfogy, és jelenleg nincs túl sok ötlet arra, hogy miből folytassák a fejlesztést.
Képes lesz-e Merz Németország és ezzel Európa józan, céltudatos vezetőjévé válni, vagy elsüllyed a kontinens fősodorbeli politikáinak mocsarában? Rajcsányi Gellért írása.
A leendő kancellár, Friedrich Merz óriási dilemma előtt áll. A választások eredményeképpen a baloldal és a második legerősebb párt, az AfD blokkoló méretű kisebbséget szerzett a törvényhozásban, márpedig egy ilyen ellenzéki erővel szemben a kormánynak esélye sem lesz alkotmánymódosításra vagy egy azzal szembemenő hitelfelvételre. Merz a kampány alatt többször felhívta a figyelmet az adósságfék reformjának fontosságára, és bár megválasztása után már óvatosabban fogalmazott, most is az az álláspontja, hogy a hadsereg további fejlesztésére legalább 200 milliárd eurós kölcsönt kell felvennie Németországnak. Az új vezetőnek a rossz is jókor jött: javaslatát elsősorban Trump elnök NATO-val szembeni egyre elutasítóbb magatartásával és az ukrajnai háború eszkalációs lehetőségeivel indokolja. Az alkotmánymódosítással járó hitelfelvételt azonban a márciusban felálló új törvényhozás segítségével már nem tudja kivitelezni, így azt a merész ötletet találta ki, hogy a jelenlegi, gyakorlatilag béna kacsaként funkcionáló parlamentet (amelynek mainstream pártjai még össze tudják hozni az alkotmánymódosításhoz szükséges kétharmados többséget) használja fel terve kivitelezésére.
Abban nagyjából az összes közgazdász egyetért, hogy a német alkotmányos adósságfék reformja vagy eltörlése hatalmasat lendítene az ország gazdaságán.
A hitelintézetek már most sorban állnak a lehetőségért, egy pillanatig sem aggódva azon, hogy Németország esetleg nem tudja törleszteni a hiteleit. Az adósságfék megalkotói nem gondoltak arra, hogy művük egy gazdaságilag éppen padlón heverő ország talpra állási lehetőségeit gáncsolja majd el – ha tudták volna, valószínűleg soha nem építik be az alkotmányba. Merz dilemmája azonban jóval túlmutat egy egyébként sem egyszerű kétharmados alkotmánymódosításon.
Nem erre szavaztak
A Scholz-kabinet gyakorlatilag a költségvetést megbénító adósságfék körüli belső csatározásokba bukott bele. Lindner szabaddemokrata pénzügyminiszter az utolsó pillanatig vétózott az alkotmánymódosítás ellen, ahogyan kizárta a további speciális, büdzsén kívüli zsebek létrehozásának gondolatát is. A kormány így egyszerűen már nem tudott megállapodni a források előteremtéséről és átcsoportosításáról, a költségvetési fenyegetettség pedig Lindner kirúgásához, ezzel a jelzőlámpa-koalíció széteséséhez vezetett.
Bár a törvények értelmében a következő törvényhozás megalakulásáig a jelenlegi gyakorolja a ráruházott hatalmat, a még regnáló kormányok mindig is béna kacsaként funkcionáltak, és céljuk a zökkenőmentes átadás volt, nagyobb horderejű döntések meghozatala nélkül. Egy esetleges alkotmánymódosítás vagy az adósságfék kikerüléséhez szükséges vészhelyzet kihirdetése azonban a legsúlyosabb törvényhozási lépések egyike lenne.
Merz tehát egy olyan, morálisan alapjaiban megkérdőjelezhető, a népakaratot figyelembe nem vevő lépésre készül, amely szinte példa nélküli a második világégés utáni német történelemben.
Az új kancellár azzal próbálja tompítani terve élét, hogy az Egyesült Államokra mutogat, amiért az „elárulta” Ukrajnát és a NATO európai szárnyát. Politikai ellenfelei ugyanakkor arra világítanak rá, hogy a német költségvetési katasztrófáknak és a védelmi büdzsé évtizedeken át tartó elsorvasztásának semmi köze nincs Washingtonhoz, sőt: az Egyesült Államok már a kilencvenes évek óta kitartóan kéri Európát, elsősorban Németországot, hogy a jóléti állam csúcsra futtatása mellett foglalkozzon a védelmi kérdésekkel komolyabban, és ne várja el, hogy az Egyesült Államok legyen biztonságának egyetlen garanciája.
Az előd már előtte ellőtte
Arra a lépésre ráadásul, amire Merz most készül, már Scholz kancellár is tett kísérletet, akkor azonban éppen leendő utódja mondott több ízben is határozott nemet. A józanabbul gondolkodók már a választási előrejelzések alapján figyelmeztették arra, hogy a Bundestagban minden valószínűség szerint blokkoló kisebbség fog kialakulni, így akkor már nem lesz lehetősége hozzányúlni az alkotmányhoz. Merz egyszerűen addig húzta-halasztotta a dolgot, míg most éppen ezzel a problémával kell szembesülnie.
A botrány borítékolható volt. Az új kancellár úgy fogja megkezdeni a hatalomgyakorlását, hogy még el sem foglalta a helyét. Gyakorlatilag addig húzza a kormányalakítást, ameddig az éppen általa szétrobbantott törvényhozás meg nem szavazza kétharmaddal azt, amit a saját kormánya már nem tudna kivitelezni. Függetlenül attól, hogy jogilag még éppen elfogadható a lépése, az alkotmány megfaragása egy ilyen átmeneti helyzetben súlyos kérdéseket tesz fel a népakarat figyelmen kívül hagyásával és a demokratikus hatalomgyakorlás módszereivel kapcsolatban.
Igazság szerint Merz nagyon rosszul taktikázott. Scholz javaslatának nem akart engedni, pedig ugyanaz lett volna az eredménye, mint amit most ő akar. Figyelmen kívül hagyta a választások eredményeképpen kialakulható erőviszony-előrejelzéseket, ezzel csapdába kergetve önmagát. Az alkotmányos adósságfék reformjára égető szükség van, a módszer azonban, ahogyan a kancellár ezt el akarja érni, több mint megkérdőjelezhető egy olyan országban, amely a helyes demokráciaértelmezés leghangosabb szószólója volt a világon.
Nem jó kezdet Merznek, ám ha sikerül elérni az alkotmányfék reformját, minden bizonnyal jó lesz a német gazdaságnak, beleértve a hadseregfejlesztést is. A többi majd ismét a választókon múlik.
***
Kapcsolódó:
Fotó: MTI/EPA/Filip Singer
További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.hu oldalon.
Egy ukrán parlamenti képviselő nekiesett a katonai vezetésnek, mondván „ostoba” döntéseket hoznak és „nem képesek az új helyzethez való alkalmazkodásra”.
Súlyos politikai árat fizethet a CDU, ha végig akarja vinni a programját. Repedezik a stabil politikai helyzetre kialakított alkotmányos rendszer Németországban.
Volodimir Zelenszkij ukrán elnök úgy fogalmazott, a háború befejezésére irányuló megállapodás Ukrajna és Oroszország között még mindig nagyon-nagyon messze van.
Három a német igazság, két világháborúval nem lehet lezárni az ország történetét. Kell még egy háborút provokálni, lehetőleg hadat üzenni Usák bácsinak és Oroszországnak egyidejűleg. Ez már korábban is majdnem bevált.
"Abban nagyjából az összes közgazdász egyetért, hogy a német alkotmányos adósságfék reformja vagy eltörlése hatalmasat lendítene az ország gazdaságán."
Ez a mandiner is egyre hülyébb.
Adósságfelvétellel még egy problémát sem oldottak meg a világon, csak időben odébb tolták, és egyben egy nagyobb problémát kreáltak.