Arra a lépésre ráadásul, amire Merz most készül, már Scholz kancellár is tett kísérletet, akkor azonban éppen leendő utódja mondott több ízben is határozott nemet. A józanabbul gondolkodók már a választási előrejelzések alapján figyelmeztették arra, hogy a Bundestagban minden valószínűség szerint blokkoló kisebbség fog kialakulni, így akkor már nem lesz lehetősége hozzányúlni az alkotmányhoz. Merz egyszerűen addig húzta-halasztotta a dolgot, míg most éppen ezzel a problémával kell szembesülnie.
A botrány borítékolható volt. Az új kancellár úgy fogja megkezdeni a hatalomgyakorlását, hogy még el sem foglalta a helyét. Gyakorlatilag addig húzza a kormányalakítást, ameddig az éppen általa szétrobbantott törvényhozás meg nem szavazza kétharmaddal azt, amit a saját kormánya már nem tudna kivitelezni. Függetlenül attól, hogy jogilag még éppen elfogadható a lépése, az alkotmány megfaragása egy ilyen átmeneti helyzetben súlyos kérdéseket tesz fel a népakarat figyelmen kívül hagyásával és a demokratikus hatalomgyakorlás módszereivel kapcsolatban.
Igazság szerint Merz nagyon rosszul taktikázott. Scholz javaslatának nem akart engedni, pedig ugyanaz lett volna az eredménye, mint amit most ő akar. Figyelmen kívül hagyta a választások eredményeképpen kialakulható erőviszony-előrejelzéseket, ezzel csapdába kergetve önmagát. Az alkotmányos adósságfék reformjára égető szükség van, a módszer azonban, ahogyan a kancellár ezt el akarja érni, több mint megkérdőjelezhető egy olyan országban, amely a helyes demokráciaértelmezés leghangosabb szószólója volt a világon.
Nem jó kezdet Merznek, ám ha sikerül elérni az alkotmányfék reformját, minden bizonnyal jó lesz a német gazdaságnak, beleértve a hadseregfejlesztést is. A többi majd ismét a választókon múlik.
***