Visszafogott harsánykodás
Guntram Wolff, a Kieli Intézet munkatársa, a jelentés vezető elemzője szerint az évtizedek óta háborúkész állapotban várakozó Oroszországgal szemben Európa, de különösen Németország felfegyverzése csigalassúságú. A tanulmány rámutat: miközben a kormány egyre lelkesebben küldte Ukrajnába az ország védelmi képességét erősítő fegyvereket, azok hiányát alig sikerült pótolnia.
A légvédelmi és tüzérségi készletek zuhantak be a legjobban, vagyis éppen az a két terület szenved a hiánytól, amelyre a legnagyobb szükség lenne, ha az orosz mumus, amellyel a nyugati országok riogatják a közvéleményt az egyre lanyhuló háborús lelkesedés erősítésére, valóban bekopogna az ajtón. Bár Scholz kancellár már 2022 elején, közvetlenül a háború kitörése után bejelentette a Zeitenwendét, egy teljes évet kellett várni arra, hogy a kormány keze végre a pénztárca felé nyúljon, és kicsapjon a védelmi minisztérium asztalára egy emelt összegű költségvetést, majd fogcsikorgatva bejelentse, hogy eléri a NATO által ajánlott GDP-arányosan 2 százalékos éves védelmi kiadást.
Az egyre működésképtelenebb német koalíció azóta 90 milliárd euró értékben kötött védelmi szerződéseket – ezek eredményei a megrendelt fegyverektől és fegyverrendszerektől függően azonban csak évek múlva kezdenek majd látszódni, miközben a nyugati mainstream sajtó nem győzi idézni a nyugati politikusokat, akik pár hetente teli torokból kiabálják, hogy „készülni kell, mert mindjárt, hamarosan, rögtön, holnapután, jövő hónapban, majdnem azonnal, 1-2-3-7-10 év múlva Oroszország egészen bizonyosan megtámad majd valahol egy NATO-tagállamot, de ha mégsem, akkor is”.
Ez azonban édeskevés a Bundeswehr lelki üdvéhez. A jelentés szerint a német hadsereg olyan tragikus állapotban van, a jelenlegi beszerzési rendszer pedig annyira nehézkes és visszafogott, hogy ilyen tempóval Németország körülbelül 15 év alatt állítaná vissza 2004-es képességeit a harci repülőgépek terén. A harcjárművek esetében ugyanez 4, míg a tüzérségi lövegek szegmensében nagyjából száz évbe telne.