Amikor tehát a piacféltők a hatalmas állami támogatásokra panaszkodnak, mondván, az alapjaiban változtatja meg a versenyhelyzetet, óriási előnyt biztosítva Pekingnek, igazuk van. A másik oldalnak, amely a támogatások felfuttatását, majd csökkentését hangsúlyozza, azzal érvelve, hogy a kezdeti évek 40 százalékáról 2023-ban már csak 11,5 százalékos volt az állami hátszél (ráadásul az egy járműre jutó átlagos támogatás a 2018-as 13 860 dollárról 2023-ra 4600 alá esett, ami kevesebb, mint az Egyesült Államok 7500 dolláros ösztönzője), vagyis amit látunk, az nem más, mint a világ számos pontján az új iparágak esetében alkalmazott támogatási struktúra, szintén igaza van.
Akkor miért tűnik mégis úgy, mintha Kína továbbra is cinkelt lapokkal játszana?
A CSIS elemzője szerint a 15 év állami támogatás hatásai sokkal tovább tartanak, mint a tényleges finanszírozás. Ezért történhet meg, hogy Kínában a piaci farkastörvények ellenére még mindig 200 elektromosautó-gyár van, amelyek együttesen felelnek a Nyugat által negatív érvként hangoztatott túltermelésért, ami viszont a nyomott árakért és az export felpörgetéséért okolható. Az összhatás nem maradt el: a fenti okok miatt Kínában valójában kevés az olyan gyártó, amely nyereséges,
a támogatási rendszer gyűrűző hatásai azonban még mindig görgetik előre a termelést és késleltetik a „hulljon a férgese” elv érvényesülését, ezáltal kialakul egy gazdasági 22-es csapdája, így a piac nem jut levegőhöz.
Ha erről az oldaláról vizsgáljuk a történetet, valóban jogos a megállapítás: egy ilyen lavinát nehéz megállítani azoknak a gyártóknak, amelyek a kínainál sokkal szigorúbb finanszírozási struktúrában végzik tevékenységüket. A CSIS elemzője szerint a kialakult helyzetnek semmi köze a Nyugat által hangoztatott globális autóipari hegemónia megszerzésére törekvő összeesküvés-elmélethez, hanem egyszerűen
Kína nem túl hatékony iparpolitikai rendszerének mellékterméke, ahol a támogatás túl széles körű és túl sokáig állt fenn”.