A szerző a Makronóm Intézet elemzője.
Miközben az Európai Bizottság szubvencióellenes vizsgálatot folytat az EU-ba érkező kínai importgépkocsik ügyében, az Egyesült Államok pedig folyamatos korlátozásokat vezet be az innen érkező autóipari termékekkel szemben, az ázsiai ország gyorsan és hangosan a világ legnagyobb gépjárműexportőrévé vált. A Kínai Autógyártók Szövetségének adatai szerint 2021-ben a kivitel már meghaladta a kétmillió darabot, 2022-ben a teljes járműexport először lépte át a 3 milliós határt, míg 2023-ban 4,91 millióra ugrott, ami 57,9 százalékos éves növekedés – megelőzve Japánt.
A leglátványosabb a NEV-ek, vagyis a tisztán elektromos és a plug-in hibridek kivitelének robbanásszerű bővülése. 2020-ban közel 70 ezer darab volt, ami a teljes autóexportnak még csak a 7 százalékát tette ki. 2021-ben már 310 ezret számoltak, ez 2022-ben átlépte a 679 ezret, ami éves szinten 120 százalékos növekedés, 2023-ban elérték az 1,203 milliót. De hogyan?
Az Anbound Consulting agytröszt elemzői az adatok alapján egy hárompilléres magyarázattal szolgálnak: a kereslet példátlan növekedése a feltörekvő gazdaságoknak, az ukrajnai háborúnak és a kínai technológia ugrásszerű fejlődésének köszönhető.
Kirgizisztán kínaiban utazik
A deglobalizáció és az USA, illetve Kína között lassan, de biztosan kialakuló kereskedelmi háború elsődleges nyertesei a feltörekvő gazdaságok lettek. Különösen igaz ez az ázsiai csendes-óceáni térségre, ahol a leglátványosabb a változás. Regionális viszonylatban Dél-Ázsia az idén 5,7, Kelet-Ázsia 4,7, Délkelet-Ázsia 4,3, Közép-Ázsia és a Kaukázus 4,8, a csendes-óceáni szigetországok pedig 3,5 százalékkal bővülnek gazdasági értelemben.
A jövedelemnövekedés egyik leglátványosabb jele a járművásárlás, Kína pedig készen állt, hogy megfizethető, jó minőségű autókkal árassza el a szomjazó piacokat – nem csak az említett térségben, sőt. A legnagyobb importőr 2023-ban Mexikó volt, ahová 415 ezer autót szállítottak. Brazília 114 800 járművet vásárolt, Törökország 110 600, Malajzia 83 300, Thaiföld 170 600, Kirgizisztán 76 000 (ez több mint 2500 százalékos növekedés egyetlen év alatt), Üzbegisztán 117 400 (ez is 257 százalékos bővülés), Kazahsztán pedig 99 200 kocsit vett.