Még egy szó a globális gabonahiány hazug mítoszáról
Az ukrán narratíva azt sugallja, hogy százezrek kezdenek éhezni a fekete-tengeri gabonakereskedelem leállása miatt. De ebből nem sok minden igaz.
Tavaly az amerikai elnök gabonasilók építését ígérte a lengyel-ukrán határon a gabonaszállítás megkönnyítése érdekében. Miután egy év alatt egy kapavágás sem történt, a lengyelek rákérdeztek a dologra. Fagyos csend a válasz.
A Makronóm Intézet elemzőjének írása.
Folyamatos botrányok kísérik most már az ukrán gabonaexportot. Az oroszok kilépése a fekete-tengeri kereskedelmi megállapodásból ismét megoldhatatlannak tűnő dilemma elé állította Kijevet: hogyan képes kivinni az országból a gabonát, ha vízi úton nem tudja?
Ezt is ajánljuk a témában
Az ukrán narratíva azt sugallja, hogy százezrek kezdenek éhezni a fekete-tengeri gabonakereskedelem leállása miatt. De ebből nem sok minden igaz.
A legkézenfekvőbb megoldás még mindig a vasúti és közúti szállítás lenne, ebből azonban az elmúlt időszakban elég komoly konfliktusai támadtak öt EU-s tagállam szomszédjával, Lengyelországgal, Magyarországgal, Szlovákiával, Romániával és Bulgáriával. A problémát az okozta, hogy míg Ukrajna folyamatosan arra hivatkozott az export szükségességét illetően, hogy az éhező országokba eljusson a gabonája, kiderült, hogy ilyesmiről szó sem volt a háború utáni kereskedelemben: a gabona zöme Európában maradt, miután a kereskedők rögtön az első országokban felvásárolták az olcsó és gyakran silány minőségű ukrán terményeket, majd nyomott áron EU-n belül adták el azt, lehetetlenné téve az egyébként minden uniós szabványnak megfelelő tagállami piac normális működését.
A tagállamok végül megunták a folyamatos perlekedést Kijevvel, illetve az azt mindenben támogató brüsszeli bürokratákkal, és importtilalmat rendeltek el az ukrán gabonára a saját területükön. Ez azt jelenti, hogy lezárt vasúti szerelvényekben a gabona továbbmehet EU-s területre, elsősorban a kikötővárosokba, de Lengyelországban és Magyarországon például szigorúan tilos kereskedni vele.
A tilalom szeptember 15-ig szól első körben, ám az öt tagállam minimum az év végéig meg akarja hosszabbítani azt. Különösen fontos ez Lengyelországban, ahol heteken belül országos választásokat tartanak, márpedig a jelenlegi kormánypárt fő szavazóbázisa, a vidéki gazdaréteg finoman szólva sincs megelégedve a kabinet teljesítményével az ukrán szállítmányok ügyében.
Az ukrán export haldoklása és az öt tagállam tilalomhosszabbítási kísérlete felbőszítette az ukrán elnököt, akinek alapvetően immár nem is Magyarországgal, hanem Lengyelországgal akad a legnagyobb problémája. Zelenszkij elfogadhatatlannak nevezte a tilalom meghosszabbítását, és arra próbált utalni, hogy Ukrajna az Európai Bizottsággal kötött egyezséget, nem pedig külön országokkal, így a szárazföldi export blokkolása teljességgel ellentétes az európai szellemiséggel.
Lengyelországot és Magyarországot ez nem igazán hatotta meg. A lengyel kormány érthetően közölte: ha a tilalom meghosszabbítására nem kerül sor, Lengyelország egyoldalúan teszi azt meg.
Ez nem azt jelenti, hogy az országok megtiltanák a tranzitszállításokat, de a saját piacukat továbbra is zárva tartják az ukrán gabona előtt.
Van azonban egy bökkenő: a vasúti szállítás kapacitása messze nem elég arra, hogy a szállítás mennyisége akár csak megközelítse a háború előttit. Ha nem lennének hátráltató tényezők, havi 5 millió tonna kivitele lenne lehetséges, jelenleg az 1,5-tel is már a teljesítőképesség határán járnak a tehervonatok esetében. A szállítás lassúságát egyrészt a vasútihely-hiány, másrészt a legendás orosz (és szovjet utódállami) vasúti nyomtávolság okozza. Az egyébként is lassú műveletet tovább hátráltatja, hogy az ukrán–lengyel határon nincsenek erre a célra tárolók, így az átrakodás nehézkes és rendkívül sok időt vesz igénybe.
A megoldást Joe Biden vázolta fel még tavaly nyáron. Az amerikai elnök nagylelkű ígéretet tett arra, hogy az USA silókat épít az ukrán–lengyel határon, a megfelelő rakománymozgató berendezésekkel együtt, ezzel gyorsítva az átrakodási folyamatot.
Az ötletnek mindenki örült, és várta a beígért silókat, azok helyén azonban egy év alatt még egy kapavágás sem történt. A lengyelek végül nem bírták tovább, és beszóltak a Fehér Háznak.
A minap Jadwiga Emilewicz lengyel parlamenti kormánypárti képviselő, nem mellesleg az Ukrajnával való fejlesztési együttműködésért felelős államtitkár a Financial Timesnak panaszolta el a jelenlegi helyzet tarthatatlanságáról alkotott hivatalos véleményt.
Mint mondta, Biden csak ígérgetett a közös határon épített silók kapcsán, a valóságban azonban semmi nem történt, az USA meg sem kezdte a sajtóban még olyan jól hangzó beruházást. Emilewicz azt is elmondta:
a múlt hónapban Washingtonban járt, ahol mindenkitől megkérdezte, hogyan áll az elnök ígéretének teljesítése, azonban az amerikai tisztségviselők még csak válaszra sem méltatták.
A képviselő szerint Varsó minden rendelkezésre álló eszközzel meg fogja védeni a lengyel gazdák jogait és megélhetését, éppen ezért szóba sem jöhet, hogy ismét az amúgy is helyszűkében szenvedő lengyel silókban kezdjék el tárolni az ukrán gabonát, hogy aztán onnan az EU-s piacot borítsák be vele.
Miután Biden nem tartotta be az ígéretét, Lengyelország továbbra is ragaszkodik ahhoz, hogy a területét csak és kizárólag tranzitcélokra használhatják.
Emilewicz Brüsszelnek is odaszúrt egyet, amikor felhívta a figyelmet: az ukrán gabonaválság éppen elég intő jel ahhoz, hogy az EU nagyon gyorsan újragondolja az agrártámogatási rendszerét, mielőtt egy olyan óriási mezőgazdasági területű országot, mint Ukrajna, a sorai közé enged.
Ezt is ajánljuk a témában
Még épp csak ízelítőt kaptunk abból, mi történne, ha Ukrajna EU-tagként legyalulná az európai agrárpiacot. A szolidaritás rémálommá vált.
Fotó: Mateusz Morawiecki lengyel miniszterelnök
MTI/EPA/PAP/Pawel Supernak
További cikkeinket, elemzéseinket megtalálja a makronom.hu oldalon.