A gabona világpiaci ára az egekben, köszönhetően annak, hogy az egyik legnagyobb exportőr, Ukrajna nem tudja tengeri úton elszállítani a kikötőiben ragadt árut. A jelenlegi készlet mintegy 20 millió tonna, de Zelenszkij elnök szerint, ha nem történik megoldás, az a szám őszre már a 70-75 millió tonnát is elérheti.
A Fekete-tengeren áthaladó szállításnak valóban egyre kevesebb az esélye. Törökország tett ugyan kísérletet egy gabonafolyosó létrehozására a Boszporusz felé, ám miután Ukrajna ragaszkodik az orosz hajók távolmaradásához és a nyugati hadihajók biztosításához, Moszkva nem tárgyalt tovább az ötletről. A másik problémát az a több ezer akna okozza, amit zömében az ukránok telepítettek a parti vizekbe, hogy védjék kikötőiket. Az ukrán kormánytisztviselők is megerősítették azt az ENSZ-információt, amely szerint
ha azonnal elkezdenék az aknamentesítést, akkor is több hónapba (nagyjából fél évbe) telne, mire megindulhatna a gabonaszállítás.
A patthelyzetet kihasználva Putyin bejelentette, hogy Oroszország hatalmas felesleggel rendelkezik gabonából, így – felülárazva és bizonyos szankciók csökkentéséért – hajlandó lenne eladni azt azoknak az országoknak, amelyek eddig főleg Ukrajnából importáltak. A szarkasztikus bejelentés sokaknál kicsapta a biztosítékot, a nyugati országok mindenképpen el akarják kerülni ezt a megoldást, így folyamatos az ötletelés az ukrán gabona megmentésével kapcsolatban. Az utóbbi hónapokban több kísérlet is született a tengeri útvonalak kiváltására. Márciusban már a mezőgazdasági termékek 76 százalékát szállították vasúton, míg a dunai kikötők a múlt hónapban közel 800 ezer tonnás gabonaforgalmat bonyolítottak le, ám ez még mindig kevés.
A vasúti szállítás kapacitása messze nem elég arra, hogy a szállítás mennyisége akár csak megközelítse a háború előttit. Ha nem lennének hátráltató tényezők, havi 5 millió tonna kivitele lenne lehetséges, jelenleg az 1,5-tel is már a teljesítőképesség határán járnak a tehervonatok esetében.