Persze a Glasgow-i klímacsúcsnak voltak eredményei, hogy csak az EU egymilliárd dolláros vállalását említsük az erdők védelmére, sőt, ennek egy részét az afrikai esőerdőkre költenék.
Nekünk meg nem marad más, mint hogy a zöldre festők és a kamuzöldek között megtaláljuk a helyes utat. Igazi megoldás a fogyasztás visszafogása volna, amihez még az igényeinkből sem kellene leadni, csupán tartósabb eszközöket kellene választani. A világ gazdagjainak hasznát viszont mindez megsarcolná, ami újfent nem érdeke a politikusoknak.
Íme a legnagyobb kamuzöldek
Végezetül azért említsük meg, hogy mely vállalatok az álzöldek, vagyis a leginkább zöldre festők az earth.org portál szerint:
Volkswagen – a károsanyag-kibocsátásról hamis információkat adott;
BP – napelemeket tett a benzinkútjaira, majd reklámozta magát, hogy mennyire zöld;
ExxonMobil – számos ökológiai katasztrófa fűződik a nevéhez, de mostanában az algás bioüzemanyagaival kampányol;
Nestlé – ígéri, hogy 2025-re csomagolása 100%-ban újrahasznosítható vagy újrafelhasználható lesz. A cég az egyik legnagyobb szennyező a Coca-Cola (amely már „oldja” a csomagolása visszavételét, talán 2030-ra) és a Pepsico után;
Starbucks – a fenntarthatóság jegyében kiadott egy „szívószál nélküli fedelet”, azonban ez a pohárfedél több műanyagot tartalmazott, mint a régi fedél és szívószál együtt;
IKEA – kapcsolatba hozták az ukrajnai illegális fakitermeléssel;
A műanyagpalackos vizet gyártó cégek – természetes víz, környezetszennyező palackban;
Gyors divatmárkák – H&M, a Zara, az Uniqlo stb. Széles körben reklámozzák zöld kezdeményezéseiket, annak ellenére, hogy ez a tevékenységük elenyésző része. Amúgy a kiselejtezett textíliák 80%-át megsemmisítik, mindössze 20%-át hasznosítják újra;
Nagy bankok – Új „zöld befektetési” lehetőségeket kínálnak, állítva, hogy ők a zöld átállás mozgatórugói, miközben a legszennyezőbb vállalatokat finanszírozzák.
Matus Tibor írása megjelent a Magyar7 hetilap 2021/45. számában.
(Címlapkép: Euronews)