További tévedés az, hogy az egyetemi oktatásban a duális képzés (kvázi üzemgyakorlat) helyettesíti az alkalmazott kutatást. Ennek következményeként az oktatás hátrányosan leszűkül a tananyag közvetítésére, elmarad az oktatók tudásának felfrissítése a kutatási munkával, süllyed az oktatás színvonala és kimarad a hallgatók felkészítése tudományos kutatói munkára. Azonkívül ellehetetlenül az egyetemek regionális együttműködése a gazdasági vállalkozások fejlesztéseiben.
Nem véletlen, hogy a hazai felsőoktatási intézmények a nemzetközi értékelésekben nem képesek bekerülni az első százba.
A felsőoktatási intézmények többsége nem felel meg az universitas humboldti értelmezésének, a tan és kutatás egyetemesség elvének.
A tudomány (a tudás összessége) nem az elefántcsonttorony zárt ajtai mögött gyarapodó tudás, hanem interdiszciplináris együttműködésen alapuló tudáscsere.
Példa erre a német légi- és űrutazási kutatási központban (DLR) a közelmúltban kifejlesztett teljesen új mesterséges szív, amely páciensek szinte korlátlan mozgását teszi lehetővé. A mérnökök áramlástechnikai és anyagtudományi tudása felbecsülhetetlen értéknek bizonyult a fejlesztésben. Az orvosi gyógyítás így az űrkutatás haszonélvezőjévé vált. (A DLR-szív 2003-ban az európai innovációs díj nyertese volt).
Az akadémiák működésének műfaja nem az innováció, mert az megköveteli a szakágazatok egyre növekvő specializálódását, a jártasságot az innovációs folyamatokban, a piacismeretet, a menedzserképességet és az interdiszciplináris együttműködést.
Az országok innovációs teljesítményét a tudásközvetítés szervezettségének minősége, valamint a kutatás és fejlesztés összehangolása határozza meg.
Ez magába foglalja az egyetemi kutatás újraszervezését és az alkalmazott kutatás átvezetését a gazdaság regionális klaszterozásába is.
Az akadémiák modernizálása
Az országok akadémiái fél évszázada szembesülnek a kutatóintézményi tájkép átszerveződésével. Az akadémiai és egyetemi kutatóintézmények mellett gomba módra szaporodtak el különböző szakágazatok gigantikus nagyságú kutatóintézményei és fejlesztő központjai, alapítványok, egyesületek és vállakozások, masszív erőforrásokkal pénzben, kutatói személyzet minőségében, információtömegben és modern berendezésekben.
Az akadémiai kutatás a nemzetközi verseny nyomása alá került. A kutatás irányváltása a hatékonyság és eredményesség felé az akadémiai kutatás szabadságának megkérdőjelezéséhez vezetett.
A kutatások rendkívüli költségeinek fényében hiú ábránddá vált az akadémiai autonómia.
Az új, konkrét, releváns kérdések felváltották a korábbi kíváncsiság-vezérelt kutatási feladatokat. Ilyen sürgős és fontos téma például a technológia hosszú távú következményeinek vizsgálata (műanyag, azbeszt, FCKW hűtőfolyadék ózonréteg károsítása, bioüzemanyag, esőerdők kiirtása, elektromos hulladékhegyek ártalmatlanítása és így tovább).
Ezzel az európai akadémiák megújulása is kényszerűen napirendre került. Az oktatásért és tudományért felelős minisztérium például kezdeményezte az osztrák akadémia (ÖAW Österreichische Akademie der Wissenschaften) pénzügyeinek vizsgálatát, aminek következményeként a Rechnungshof (a kormánytól független Állami Számvevőszék) 2003-ban ausztriában is definiálta a célszerűséget és a hasznosságot, mint a releváns kutatás kritériumát.
Az osztrák ÖAW belső megújulását 2012-ben indították el neves tudósok:
Gunther Tichy és Renée Schroeder azzal tiltakozott az akadémia fokozatos színvonalvesztése ellen, hogy kiléptek az intézményből.
Azóta számos kutatóintézményt vontak össze egyetemekkel. A folyamat végén különvált a tudósközösség és a kutatóhálózat vezetése. Ma pedig a nagyrészt állami finanszírozással (közel 100 millió euró) működtetett osztrák Akadémia 770 taggal 1600 foglalkozatottal és 28 kutatóintézettel rendelkezik. Számos intézmény megszűnt vagy beolvadt az egyetemi kutatásba.
Míg tehát az osztrák Akadémiának 1600 foglalkoztatottja van, addig az MTA-nak 17 ezer.
De nem csak Ausztria, hanem Németország nyolc tudományos akadémiájának (Berlin, Göttingen, München, Lipcse, Heidelberg, Mainz, Düsseldorf und Hamburg) uniója is elkötelezte magát az alapkutatás és a jövő kérdéseinek tudományos megválaszolása mellett. A kutatóhálózat Németországban is kivált a tudományos akadémiák irányítása alól.
A német kutatói hálózatot rendkívül széleskörű tagozódás jellemzi, de a németek a Max Planck modell mellett döntöttek. A Max-Planck-Gesellschaft (MPG) az alapkutatás egyik vezető német intézménye. Nagy tekintélyét támasztja alá a 2006-ban a Times Higher Education rangsorában elnyert „világszerte legjobb (nem egyetemi) kutató intézete” cím. Számos (1954-től számítva 18) Nobel-díjas tudós is illusztrálja az intézet nemzetközileg elismert kutatási teljesítményét. Az MPG a tudományos akadémián kívül részben alapítványként működő, nagyrészt (82 százalékban) az állam által finanszírozott független kutatóhálózat. Az alapítvány gondoskodik a tudományos kutatói utánpótlásról, szabadalmazási irodát működtet és megjelentet egy tudományos tájékoztató magazint is.
Az intézményt, mint vállalkozást azonban nem tudósok, hanem kiváló menedzserek irányítják.
Az állam tudománypolitikai elvárásokat fogalmaz meg velük szemben, amit e menedzserek követnek és teljesítenek.
Az USA-ban a profitorientált, tudásból pénzt csinálás gyakorlata uralkodott el, miszerint az rendeli a nótát, aki fizet. Európában a Max Plank-modell terjedt el, ahol az állami és akadémiai részvétel a kuratóriumokon keresztül gondoskodik az racionalitás, tudományosság, eredményesség és közhasznúság közötti kiegyensúlyozottsásáról.
A tudás szupersztrádájának kiépítése tehát az egész világon napirenden van, amelyen hatalmas tudásközpontok és nem gittegyletek versenyautói állnak a startnál.
Hatékony tudománypolitikai és innovációs stratégia
Innovációs teljesítménye Magyarországot évtizedek óta a nemzetközi rangsor utolsó harmadába helyezi.
A hosszú távú gazdasági stratégiának egyik kulcskérdése, hogy milyen technológia-politikával lehet kvantumugrás-szerű fejlődést elérni.
Ez a felismerés mutatkozik meg az új Innovációs és Technológiai Minisztérium létrehozásában, amely feladata az ország innovációs teljesítményének felzárkóztatása az élmezőnyhöz. Ehhez a nemzeti célokat hatékonyan szolgáló hatékony tudománypolitika és innovációs stratégia kialakítása szükséges.
Az MTA és az ITM közötti vita valójában nem a költségvetésről, hanem az MTA részéről a status quo konzerválásáról (az akadémiai autonómia megőrzéséről) és a ITM oldaláról a tudomány szervezésének és irányításának átalakításáról (a tudásáramlás infrastruktúrájának létrehozásáról) szól.
Az összehangolt, hatékony és eredményességre törekvő innovációs és tudománypolitika megvalósítására az ITM következő pontokat javasolja:
– a tudomány a kulturális javak közé tartozik; az átalakításban érintetlenek maradnak a szociális, bölcsészeti, humántudományi és biológiai területek;
– az MTA fokuszálja a tevékenységét az alapkutatásra mint magkompetenciára, amely a jövőben nagyobb anyagi támogatással számolhat;
– a technológiai kutatóhálózatot a Max Planck intézet mintájára létesítendő közhasznú alapítvány működteti, tisztább funkciójú kutatóhálózattal, szakmailag kiváló személyzettel és legmodernebb felszereltséggel részben állami és privát finanszírozással; az alapítvány együttműködik az egyetemekkel, de azoktól független marad. Az alapítvány kuratóriumában az MTA is tanácsadóként képviseltetheti magát;
– a tudásközvetítés az egyetemi oktatásban (tananyag közvetítés) kiegészül alkalmazott kutatással és az innovációs folyamatokban szükséges kompetenciák elsajátításával. Az egyetemek a gazdasághoz a regionális klaszterokban kapcsolódnak.
A hagyományőrzés nem pótolja az önvizsgálatot.
A racionális vitát pedig nem helyettesíti a tudomány szabadságára való demagóg hivatkozás.
Az intellektuális vita a vélemények cseréjéről és a megegyezés kereséséről szól. Viszont az aggresszív, ellenséges, személyeskedő és indulat-vezérelt szócsata egyetlen célja a vitapartnert a szó hatalmával a földbe döngölni.
A médiában megdöbbenten láthatják a magyar polgárok egyes akadémikusoknak „az igazságot egyedül birtokló”, egykori párttitkárokat is lepipáló „vitakultúráját“.
Az ilyen akadémikusok rombolják az Akadémia tekintélyét, nem a kormány.
A kutatóhálózat megújításának tétje
„Magyarország legyen nagy mindabban, amiben kis ország nagy lehet” – mondta Szentgyörgyi Albert. Ez a tehetség, a szaktudás, kreativitás és a cselekvési képesség.
A racionális vita két kérdés intellektuális megválaszolásáról szól: egyrészt,
vajon lehetséges-e a nyolcvan éve változatlan formában működő kutatórendszert megújítani
a jelenlegi vezetési struktúra irányítása alatt? Másrészt, mi az akadálya a legsikeresebb nemzetközi gyakorlatok meghonosításának?
Minden intézmény innovációképességének a legmeggyőzőbb bizonyítéka a saját megújulási készsége. Ha a régóta elmaradt megújulást az MTA elmulasztja és a korábbi évtizedekben megszerzett előjogait és privilégiumait védi,
akkor az ország a technológiai versenyfutásban véglegesen a leszakad.
Akkor függővé válunk, továbbra is technológia- és tudásimportra szorulunk és a kiszolgáltatottak sorsára jutunk.
A valóságban nem a kutatás szabadságáról folyik a vita, hanem arról, hogy lesz-e egyáltalán esélyünk növelni a jólétünket a következő években. A magyar embereknek tudniuk kell, hogy nem kevesebb, mint a társadalom jóléti perspektívája forog a kockán.