Vajon szövetségesünk-e a buddhizmus nekünk, keresztényeknek – vagy inkább ellenségünk?

2025. november 16. 06:21

A fő probléma, hogy a keleti vallások tanításait és gyakorlati elemeit Nyugaton már jó ideje a legtöbbször eredeti értelmükből kiforgatva, a new age szellemében tolmácsolják, és ennek keretében „követik” (tisztelet a kivételnek).

2025. november 16. 06:21
null
Mandiner

Egy buddhista példa szerint vannak olyan kérdések, amelyeket sem kiköpni, sem lenyelni nem lehet. Hasonló érzés merülhet fel bennünk, amikor a vallási igazságokra fogékony, netalán mélyen hívő keresztény emberként más világvallások tanításával találkozunk.

Vajon szövetségesünk-e például a buddhizmus vagy a hinduizmus abban a nagy, egyre több szintre kiterjedő harcban, amit a lélek üdvéért és saját hagyományunk, vallási gyökerű kultúránk megőrzéséért folytatunk – vagy inkább ellenségünk?

Normális esetben ez nem is lenne kérdés, hiszen olyan vallási hagyományokról beszélünk, amelyek a kereszténységhez hasonlóan többezer éven keresztül emberek milliót tanították és ösztönözték arra, hogy „tagadják meg önmagukat”, és „törekedjenek az odafent valókra”. A feltétlen és örök valóságra – mert ez az élet értelme, minden valódi közösség és kultúra alapja. „A hasonló örül a hasonlónak”, gondolhatnánk teljes joggal – a hagyomány megerősíti a hagyományt, a szellem a szellemet, és önfeladás nélkül, hamis ökumené nélkül is természetes szövetséget alkotnak. Kiváltképp az elvallástalanodás korában, amikor már nemcsak egyes dogmák elfogadásával van probléma, hanem a transzcendenciába vett mindenfajta hit megrendülni látszik, vagy még pontosabban, ahogy a neves francia katolikus gondolkozó, Jean Borella fogalmazott,

kezdjük elveszíteni a természetfeletti iránti érzéket.

A helyzet azonban sajnos nem ilyen egyszerű. A fő probléma, hogy a keleti vallások tanításait és gyakorlati elemeit Nyugaton már jó ideje a legtöbbször eredeti értelmükből kiforgatva, a new age szellemében tolmácsolják, és ennek keretében „követik” (tisztelet a kivételnek). A járványszerűen terjedő modern (ál)spiritualitás egyik formájaként, amely nyíltan vagy burkoltan minden intézményes vallás tekintélyét elutasítja, a világon túliról nem tud és nem is akar tudni, sem pedig metafizikáról, törekvésről, személytelenségről és hasonló ideákról –

mintha csak azért találták volna ki, hogy a valódi szellemi érzékenységet eltorzítsa, és az ilyen irányban fogékony embereket tévutakra vezesse.

Nem túlzás azt mondani, hogy a probléma egész kultúránkra kihatással van, vagy lesz – pedig a megoldás tulajdonképpen egyszerű lenne. Ha a keleti vallások tanításait hiteles források alapján tárjuk fel, autentikus módon értelmezzük, és mindezt kellő felkészültséggel, érzékenységgel tesszük, akkor valóban „szövetségesek”, elmélyítik a hagyományos vallási igazságokat és értékeket. Például az alapvető emberi erények szintjén (ne feledkezzünk meg róla, hogy minden vallás etikája hasonló elvekre és emberképre épül).

De segíthetnek bizonyos alapvető fogalmak és szimbólumok árnyaltabb megértésében is – valahogy úgy, mint annak idején a görög filozófia, amelyet a kereszténység az idők során részben magába olvasztott.

Jó kiindulópontot adhat egy ilyesfajta törekvéshez a 14. században élt tibeti tanító, Longcsen Rabdzsampa Kincses hajó című könyvecskéje, amely nemrég látott napvilágot a Sursum Kiadónál, „A hagyományok szövegforrásai” sorozatban. A kiadó az elmúlt években több fontos katolikus művet és néhány hinduizmushoz kapcsolódó kiadványt is megjelentetett – a hagyományok együttes tisztelete a fenti okok fényében korántsem véletlen.

A Kincses hajó a tibeti buddhizmus legmagasabb „ösvényének” tekintett dzogcsen tanításait és gyakorlatát összegzi, egy rendhagyó kommentár formájában.

Az irányzat neve „teljes tökéletességet” vagy „nagy tökéletességet” jelent, és egyfajta végső állapotra utal, analóg értelemben a páli megfogalmazással, mely szerint a lét beteljesedésekor „Isten lesz minden mindenben”. A dzogcsen különlegessége azonban nem is annyira ez, mint inkább e végső állapotra való közvetlen irányulás, amit szintén analóg értelemben, Meister Eckhart nyomán „Isten módszer nélküli keresésének” nevezhetnénk. Pontos megfelelésről természetésen egyik esetben sem beszélhetünk, már csak azért sem, mert a dzogcsen nem Istennek nevezi a feltétlent, a lét Alapját és „Teremtőkirályát” (noha szintén három őselv egységeként fogja fel, és személyes formában, az őseredeti Buddha alakjában is tiszteli). Az analógia azonban kétségtelenül fennáll.

Ugyanez igaz olyan alapfogalmak értelmezésére, mint a valóság, az igazság, az akarat, a szabadság, az együttérzés, a tudás vagy a tudat.

A megközelítés, amivel a könyvben találkozunk, nagyon távol áll az „ezo-spiri” világától, de korántsem áll olyan távol a nyugati teológia és filozófia szemléletétől vagy kérdésfeltevéseitől. És ilyen vonatkozásban akár megvilágító erejű is lehet. Akinek van füle, hallja meg!

Longcsen Rabdzsampa: Kincses hajó, Sursum kiadó, Gödöllő, 2025

***

Ezt is ajánljuk a témában

Ezt is ajánljuk a témában

Ezt is ajánljuk a témában

(Nyitókép: a Kincses hajó c. kötet borítójának részlete)

 

Összesen 5 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Hohokam
2025. november 16. 07:28
Ez így egy eléggé ChatGPT-s zagyvaság, általánosításokkal, konkrétumok nélkül.
Válasz erre
0
1
jóember
2025. november 16. 07:05
Semmilyen vallás sem kompatibilis egy másikkal és nincsenek hatással egymásra. Nincs buddha-keresztény, nincs muszlim-zsidó és nincs zsidó-keresztény sem.
Válasz erre
1
0
patikus-3
2025. november 16. 06:52
No hiszen… éppen cionáci Mandi-patkány értekezik a buddhizmusról.
Válasz erre
0
0
adadadadadada-do-problem-iz-do-vor
2025. november 16. 06:42
Nem, a buddhizmus nem ellensége a kereszténységnek. Csak az agyalágyult fideszektásoknak, akik úgy kiforgatták a Bibliát, mint a nyugatiak a buddhizmust. Ember, most jövök a templomból, lenyeltem a perselyt.
Válasz erre
0
2
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!