Vajon szövetségesünk-e a buddhizmus nekünk, keresztényeknek – vagy inkább ellenségünk?

2025. november 16. 06:21

A fő probléma, hogy a keleti vallások tanításait és gyakorlati elemeit Nyugaton már jó ideje a legtöbbször eredeti értelmükből kiforgatva, a new age szellemében tolmácsolják, és ennek keretében „követik” (tisztelet a kivételnek).

2025. november 16. 06:21
null
Mandiner

Egy buddhista példa szerint vannak olyan kérdések, amelyeket sem kiköpni, sem lenyelni nem lehet. Hasonló érzés merülhet fel bennünk, amikor a vallási igazságokra fogékony, netalán mélyen hívő keresztény emberként más világvallások tanításával találkozunk.

Vajon szövetségesünk-e például a buddhizmus vagy a hinduizmus abban a nagy, egyre több szintre kiterjedő harcban, amit a lélek üdvéért és saját hagyományunk, vallási gyökerű kultúránk megőrzéséért folytatunk – vagy inkább ellenségünk?

Normális esetben ez nem is lenne kérdés, hiszen olyan vallási hagyományokról beszélünk, amelyek a kereszténységhez hasonlóan többezer éven keresztül emberek milliót tanították és ösztönözték arra, hogy „tagadják meg önmagukat”, és „törekedjenek az odafent valókra”. A feltétlen és örök valóságra – mert ez az élet értelme, minden valódi közösség és kultúra alapja. „A hasonló örül a hasonlónak”, gondolhatnánk teljes joggal – a hagyomány megerősíti a hagyományt, a szellem a szellemet, és önfeladás nélkül, hamis ökumené nélkül is természetes szövetséget alkotnak. Kiváltképp az elvallástalanodás korában, amikor már nemcsak egyes dogmák elfogadásával van probléma, hanem a transzcendenciába vett mindenfajta hit megrendülni látszik, vagy még pontosabban, ahogy a neves francia katolikus gondolkozó, Jean Borella fogalmazott,

Miközben Ön ezt olvassa, valaki máshol már kattintott erre:

A fordulat hetei: a baloldali közvélemény-kutatók bemondták, melyik párt nyerte az őszt Magyarországon

A fordulat hetei: a baloldali közvélemény-kutatók bemondták, melyik párt nyerte az őszt Magyarországon
Tovább a cikkhezchevron

kezdjük elveszíteni a természetfeletti iránti érzéket.

A helyzet azonban sajnos nem ilyen egyszerű. A fő probléma, hogy a keleti vallások tanításait és gyakorlati elemeit Nyugaton már jó ideje a legtöbbször eredeti értelmükből kiforgatva, a new age szellemében tolmácsolják, és ennek keretében „követik” (tisztelet a kivételnek). A járványszerűen terjedő modern (ál)spiritualitás egyik formájaként, amely nyíltan vagy burkoltan minden intézményes vallás tekintélyét elutasítja, a világon túliról nem tud és nem is akar tudni, sem pedig metafizikáról, törekvésről, személytelenségről és hasonló ideákról –

mintha csak azért találták volna ki, hogy a valódi szellemi érzékenységet eltorzítsa, és az ilyen irányban fogékony embereket tévutakra vezesse.

Nem túlzás azt mondani, hogy a probléma egész kultúránkra kihatással van, vagy lesz – pedig a megoldás tulajdonképpen egyszerű lenne. Ha a keleti vallások tanításait hiteles források alapján tárjuk fel, autentikus módon értelmezzük, és mindezt kellő felkészültséggel, érzékenységgel tesszük, akkor valóban „szövetségesek”, elmélyítik a hagyományos vallási igazságokat és értékeket. Például az alapvető emberi erények szintjén (ne feledkezzünk meg róla, hogy minden vallás etikája hasonló elvekre és emberképre épül).

De segíthetnek bizonyos alapvető fogalmak és szimbólumok árnyaltabb megértésében is – valahogy úgy, mint annak idején a görög filozófia, amelyet a kereszténység az idők során részben magába olvasztott.

Jó kiindulópontot adhat egy ilyesfajta törekvéshez a 14. században élt tibeti tanító, Longcsen Rabdzsampa Kincses hajó című könyvecskéje, amely nemrég látott napvilágot a Sursum Kiadónál, „A hagyományok szövegforrásai” sorozatban. A kiadó az elmúlt években több fontos katolikus művet és néhány hinduizmushoz kapcsolódó kiadványt is megjelentetett – a hagyományok együttes tisztelete a fenti okok fényében korántsem véletlen.

A Kincses hajó a tibeti buddhizmus legmagasabb „ösvényének” tekintett dzogcsen tanításait és gyakorlatát összegzi, egy rendhagyó kommentár formájában.

Az irányzat neve „teljes tökéletességet” vagy „nagy tökéletességet” jelent, és egyfajta végső állapotra utal, analóg értelemben a páli megfogalmazással, mely szerint a lét beteljesedésekor „Isten lesz minden mindenben”. A dzogcsen különlegessége azonban nem is annyira ez, mint inkább e végső állapotra való közvetlen irányulás, amit szintén analóg értelemben, Meister Eckhart nyomán „Isten módszer nélküli keresésének” nevezhetnénk. Pontos megfelelésről természetésen egyik esetben sem beszélhetünk, már csak azért sem, mert a dzogcsen nem Istennek nevezi a feltétlent, a lét Alapját és „Teremtőkirályát” (noha szintén három őselv egységeként fogja fel, és személyes formában, az őseredeti Buddha alakjában is tiszteli). Az analógia azonban kétségtelenül fennáll.

Ugyanez igaz olyan alapfogalmak értelmezésére, mint a valóság, az igazság, az akarat, a szabadság, az együttérzés, a tudás vagy a tudat.

A megközelítés, amivel a könyvben találkozunk, nagyon távol áll az „ezo-spiri” világától, de korántsem áll olyan távol a nyugati teológia és filozófia szemléletétől vagy kérdésfeltevéseitől. És ilyen vonatkozásban akár megvilágító erejű is lehet. Akinek van füle, hallja meg!

Longcsen Rabdzsampa: Kincses hajó, Sursum kiadó, Gödöllő, 2025

***

Ezt is ajánljuk a témában

Ezt is ajánljuk a témában

Ezt is ajánljuk a témában

(Nyitókép: a Kincses hajó c. kötet borítójának részlete)

 

Összesen 57 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
templar62
2025. november 17. 16:11
Franz Werfel ír valamiféle " egyidejűségről " , egy a jövőben tett útleírásában . A távoli jövőben megtudja az ő saját kora ( Werfel élt 1946 - ig ) , és a távoli jövő között történteket . 1945 - ben megjósolja ( a könyv fikció ) , az internetet , fal méretű tv- t , és azt , hogy egy hosszú békés kor után , egy addig soha nem látott világméretű konfliktus következik . A könyv címe : A meg nem születettek csillaga . ( a fura cím Herodotosztól származik , aki már az ók9rban , szi tén " utazgatott a jövőbe " ).
Válasz erre
0
0
templar62
2025. november 17. 15:42
Káli juga for ever ?
Válasz erre
0
0
Élő Éva
2025. november 17. 08:27
Pál 1 Korinthus 15:28-Mikor pedig minden alája vettetett, akkor maga a Fiú is alávettetik annak, a ki neki mindent alávetett, hogy az Isten legyen minden mindenben. A keresztény ontológia Krisztust a lét teljességének, /"Én vagyok az út, az igazság és az ÉLET"/ személyként organikus jellegűnek tekinti, amelyben minden fennmarad él, virágzik, kiteljesedik.Vagyis az anyagi momentum ugyanannak a transcendens valóságnak a megvalósult formája, nem csak valamiféle tünemény, Ez a felfogás erősen hasonlít a a kvantum-fizika modelljeire: valamiféle holografikus jellegű univerzumra, ami a lét objektivitásához feltételezi egy szuper tudatban végbemenő quantum összeomlást, a hullám természetű fény quantumos állapotát, azaz a teremtés aktusát. 1. Korinthus levél 13. fejezetéből (13,12), "Mert most tükör által homályosan látunk, akkor pedig színről színre"
Válasz erre
0
0
Asperrimus
2025. november 16. 20:08 Szerkesztve
Hogyan lehetne a kettőt egy lapon említeni, vagy akár az összes többit együtt emlegetni a kereszténységgel? A kereszténységnek Megváltója van a Názáreti Jézus személyében, Aki által Isten a világot is teremtette, aki emberré lett és az életét adta minden emberért, az összes többi vallás pedig arra kárhoztatja a híveit, hogy maga érdemelje ki Isten jóindulatát. Vagyis a kereszténység egyedülálló az összes között. Ha a kereszténység igaz, akkor az összes többi hamis, ha a többi igaz, akkor a kereszténység hamis. Mindenkinek magának kell eldönteni, hogy melyiket választja, de lehetetlen összemosni bármivel is, noha sokan megpróbálják. De az akkor már nem kereszténység, hanem más. Az a más valóban együtt említhető a többivel.
Válasz erre
7
0
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!