Mindig is úgy gondoltam, hogy a sírkertekben egyúttal az élet közvetlen közelében is vagyok

2025. november 02. 06:10

A halál sűrű, nyelven és értelmen túli, transzcendens jelenléte nehezen ereszt. Fogva tart, de ebben a fogva tartásban nincs semmi kényszer vagy sötét színezet.

2025. november 02. 06:10
null
Győrffy Ákos
Győrffy Ákos

Ha elkeveredem valahová, egy olyan városba vagy faluba, ahol addig nem jártam, előbb-utóbb elmegyek a temetőbe. Vonzanak a temetők, mit szépítsem. Számomra a sírkertek meditációs objektumok, olyan helyszínek, ahol az idő sajátosan működik. A múlt a jelennel és a jövővel számomra leginkább a temetőkben ér össze. Olvasom a sírköveken a neveket, egy-egy név mögé életeket képzelek el, miközben nem tudok róluk semmit. A halottak meghitt közelsége már önmagában egyfajta szédülettel jár. A halál sűrű, nyelven és értelmen túli, transzcendens jelenléte nehezen ereszt. Fogva tart, de ebben a fogva tartásban nincs semmi kényszer vagy sötét színezet. Mindig is úgy gondoltam, hogy a halottak közelében, a sírkertekben egyúttal az élet közvetlen közelében is vagyok.

Ezt a tapasztalatot nem tudom megmagyarázni, de nem is kell mindent megmagyarázni.

Volt néhány mély és emlékezetes „temetőbejárásom” az évek során. Rómában például, a Porta San Paolo közelében a második világháborús brit katonai sírkertben, Kolozsvárott a Házsongárdi temetőben vagy a horvátországi Póla osztrák–magyar haditengerészeti temetőjében. Néhány évvel ezelőtt New Yorkban jártam, és egyik nap metróval kimentem a Coney Islandre, hogy lássam az Atlanti-óceánt. Bámultam kifelé a metró ablakán, és először nem is fogtam fel, mi olyan nagyon különös az elém táruló látványban. Kellett kis idő, mire megértettem, hogy a metrószerelvény már percek óta egy temető mellett robog. Soha életemben nem láttam akkora temetőt. Vagy ott volt Anconában egy domb tetején álló, tengerre néző gótikus templomban egy lovag márványszarkofágja, amely úgy volt megfaragva, hogy az elhunyt faragott feje az ablakon át mindig az Adriát nézhesse. Vagy egy brüsszeli katedrálisban rábukkanntam egy padlóba süllyesztett, tizenhetedik századi sírra, és az alig olvasható feliratból kisilabizáltam, hogy aki benne fekszik, az Magyarországról származott. A nemrég elhunyt Dobai Péter A birodalom ezredese című nagyszerű regényében van egy jelenet, amelyben Redl ezredes élete utolsó éjszakáját egy templomban tölti. A templom gondnoka rázárja a kaput, és az ezredes hajnalig meditál az életéről, összegez, summát készít az ébrenlét és az álom közti lebegésben. Többek között egy sírkövet néz sokáig, egy tizennyolc éves korában meghalt lány sírkövét, aki az észak-németországi Rügen szigeten született, és Bécsben lehelte ki a lelkét. Az ismeretlen, két évszázaddal azelőtt élt lány életén mereng. Persze semmit nem tud róla, hogyan is tudhatna, de nem is ez a lényeg, mert valójában nem a lány életén mereng, hanem „az életen”, az élet megfejthetetlen, előlünk gondosan elrejtett titkán. Azon, hogy mit jelent egyáltalán élni, és hogy a halál végső soron nem más, mint a jelenlétnek egy olyan változata, amelyről szintén nem tudunk semmit. „A dolgok nem fejeződnek be pusztán azáltal, hogy megszűnnek történni”, gondolja az ezredes, és ebben a mondatban talán benne is van mindaz, amiért olyan gyakran keresek fel temetőket. Az élet nem fejeződik be azáltal, hogy megszűnik történni, és ha így fogalmazom át Dobai (Redl ezredes) mondatát, máris ott vagyok annál a kérdésnél, mely szerint mit is nevezünk mi történésnek.

Változtat-e a halál egy élet „történésén”? Véget ér-e jelenlétünk a halállal, vagy inkább arról van szó, hogy pusztán a jelenlétünk minősége finomodik e látszólagos távozással?

Fogalmam sincs, de mindig is az volt az érzésem, hogy a halál nem a megsemmisülés szinonimája. „Még csak most kezdődik minden”, ahogy egy másik nagy magyar író, Mészöly Miklós sírkövén áll, amit sokféleképpen értelmezhetünk, én most mégis úgy értelmezem, hogy a létezésünk halál utáni kiterjedésével áll kapcsolatban.

Gyerekkoromból emlékszem a régi nagymarosi református temetőre, amelyet valamikor a nyolcvanas évek második felében számoltak fel. Kellett a hely az újonnan épülő, böhöm nagy házaknak. Azóta sem tudok úgy arra járni, hogy ne jusson eszembe az a régi temető.  Ha jobban belegondolunk, egy temető felszámolása minden tekintetben szembemegy civilizációnk alapjaival. Halottak csontjait nem túrjuk ki csak úgy a földből, és nem szórjuk be egy közös gödörbe, csak mert kell a hely az élőknek. Ahogy nem helyezzük közszemlére halottak mumifikálódott testét sem. Persze közszemlére helyezzük, tudom, és nagyon nincs jól, hogy ezt tesszük.

Manapság persze sokan úgy tesznek, mintha örökké élnének. A halálról ne essék szó.

Amikor a halált száműzzük a kollektív tudatból, csak annyit érünk el, hogy más formában bukkan fel ismét. Például úgy, hogy életnek hazudja magát. Amit ma életnek nevezünk, az végső soron nem más, mint az elhazudott halál.

Nyitókép: Pixabay

***

 

Összesen 14 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
bannedop03-2
2025. november 02. 10:04 Szerkesztve
Nagyon szép és mély írás. Saját emlékeimet-érzéseimet Kányádi verse fogalmazza meg legjobban: Örmény sírkövek vannak vidékek hova már utat csak romos templom s régi név mutat örmény-kert zsidó-sor magyar-telek örmények zsidók lakták székelyek s akad még itt-ott ki a néhai honosokról tud ezt-azt mondani vannak vidékek ahol csak a hant tudhatja már hogy ki nyugszik alant régen kikorhadt fejtől a kereszt a zsidók hamvát meg ne itt keresd s ki érti már a megmohosodott márványon az örmény föliratot vannak vidékek hol a sírlapok négy sarkában finoman faragott négylevelű lóhere mélyed és századok óta nincs egy repedés esőcsöppöt és harmatcsöppöket gyűjtögetnek az örmény sírkövek vannak vidékek hol a madarak a temetőben oltják szomjukat ha szárazság van vagy éppen aszály a gaz-felverte mohos sírra száll iszik s hálából mikor égre kel a holtakért a madár énekel
Válasz erre
1
0
patikus-3
2025. november 02. 10:03 Szerkesztve
Véget ér-e jelenlétünk a halállal, vagy inkább arról van szó, hogy pusztán a jelenlétünk minősége finomodik e látszólagos távozással? Ez nem egészen igy van. Az eltávozott azok számára van jelen, akik képesek személyiségét magukban rekonstruálni és oly mértékben meg tudják ragadni vonásait, ami átlép egy bizonyos kritikus szintet. Az elmúlásból való újrateremtés, a spirituális kreáció szintjét. Egy alkotó a művein keresztül van jelen, amiből össze lehet rakni, hogy ki ő. Mozart a megirt zenéin keresztül van jelen, nem abban, amit sose komponált meg. Az egyszerű halandó azokon az érzelmi és intellektuális kapcsolatain keresztül van jelen, amiket megélt. Minél intenzívebb, minél maradandóbb módon élte át földi éveit, annál inkább megmarad azok előtt, akik ismerték és szerették őt. Őbennük megmarad saját életükre tett lenyomata. Ami annál valóságosabb, minél erősebb a lenyomat. A többiekben, akik nem vagy csak fölületesen ismerték, elhalványodik emléke.
Válasz erre
0
0
Élő Éva
2025. november 02. 09:10
Völgymélyi ködben pár késői rózsa Még felparázslik, illatát szerteszórva. Krizantémok viaszfehér virága, Hervadva hull az őszi elmúlásba. Vén fák alatt a megdőlt kőkeresztek Vállán még sápadt, szelíd verőfény reszket. Harangkondulás lebeg át a csenden, Mint nagy madár riadtan tovalebben. Kopott kőangyal szárnya közt az ég Kitárt kapu, derengő messzeség
Válasz erre
2
0
arany1
2025. november 02. 09:09
"Hiszem a katolikus Anyaszentegyházat; a szentek közösségét, a bűnök bocsánatát; a test feltámadását és az örök életet. Ámen." ****** Lehet vinni egy sírra virágot, de inkább életünkben legyünk egymással szeretettel emberségesek. A halál után örök élet van a Menyországban, és ebből a szempontból nem érthető az a "halottkultusz" ami jelenleg zajlik. Egy keresztény hisz az örökéletben, és nem a temetőben szomorkodik.
Válasz erre
1
0
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!