„Rosszabb, mint a Kádár-korban” – újabb nagyívű interjút adott Nagy Ervin

2025. augusztus 05. 20:41

A színész szerint a hazai kultúra ma olyan, „mint egy útszéli kóró, ami az életéért küzd”.

2025. augusztus 05. 20:41
null

Avignonban készített interjút Nagy Ervinnel a Népszava. A liberális színész szerint a színház Magyarországon sokszor zárt, elitista tér – inkább laboratórium, mintsem valódi fórum.

A szocializmusból itt maradt, mindenkit ellátni akaró hálózat, ahol irgalmatlan pénzeket toltak be az összes kőszínházba, művházba. A rendszerváltás után senki nem mert igazán hozzányúlni, mert sok ellenséget szerzett volna. Így alakult ki egy torz ellátó kultúra, amelyben nem a művészi teljesítmény lett a mérce, hanem az, ki alkalmazkodik jobban a rendszerhez. 

Az egész struktúra egyre inkább érdekek mentén szerveződött, nem valódi művészi szükségletek szerint” 

– fogalmazott a hazai színházi helyzetet illetően. 

Hozzátette, hogy ezzel szemben Franciaországban „a kultúra több lábon áll, a támogatási rendszer alaposabb, a döntéshozók szakmai alapon működnek, nem pártpolitikai szimpátia szerint”

Nagy Ervin azt is kifejtette, hogy a hazai kultúra ma olyan, „mint egy útszéli kóró, ami az életéért küzd”. „Ez nem túlzás. Mindenhol a túlélésről van szó. Az önkormányzatok pénzét elvonták, a művelődési házak kiszáradtak, a kultúra forráshiánya mára gyakorlatilag teljes – alig maradt bármi, amiből működni lehetne. Közben meg látjuk, hogy egy immerzív színház kétmilliárdot kap, a teljes független szcéna meg 150 millióból döglődik. És ezt szó szerint kell érteni. 

Aránytalanság, kiszolgáltatottság, politikai önkény” 

– magyarázta az interjúban.

Szerinte a magyar színházi szakma 90%-a nem tudatosan, de liberális érzékenységű, egyszerűen mert a művészetben a szolidaritás, az empátia, az emberség így tud rezonálni a világra. „A mostani konzervatív, jobboldali kultúrpolitika viszont kizárólag a népnemzeti, bólogató Jánosokat támogatja, a politikai megrendelésű, szolgalelkű produkciókat. Ott kezdődik a baj, hogy ha a művészetnek meg kell felelnie egy ember, egy rendszer ízlésének, mert ha nem teszi, akkor nem jut levegőhöz. Ilyenkor a szabadságvágyon alapuló művészet megszűnik. És most ez történik. Rosszabb, mint a Kádár-korban” – jegyezte meg. 

A megoldást abban látja, hogy először is 

legyen vége annak az egyeduralomnak, amit Vidnyánszky Attila neve fémjelez a kultúrában”.

Azt gondolom, hogy ha ez az egész kulturális hűbéri rendszer megszűnik, a szakma pillanatok alatt újra elfoglalhatja méltó helyét és visszanyerheti méltóságát. Ha nem kell hajbókolni, ha nem kell gazsulálni, ha nem egy kultúrkirály trónol a tetején, akkor egészen más lesz ebben az országban élni” – fogalmazott.

Ezt is ajánljuk a témában

Nagy Ervin visszatért: azonnal kiadta a feladatot a fiataloknak

A színész szerint a kormány teljesen lemondott a fiatalokról. Hogy ezalatt az újonnan bejelentett Otthon Start Programra, a 25 év alattiak SZJA-mentességére, vagy az egyéb diákkedvezményekre (pl. utazási kedvezmény) gondolt, az nem derült ki. Sőt, azt is bemondta: szerinte a fiatalok 99 százaléka tiszás.

Nagy Ervin szavaival ellentétben az igazság az, hogy Hankó Balázs kulturális és innovációs miniszter néhány hónapja jelentette be, hogy a kormány az elkövetkező öt évben is biztosítja az előadó-művészeti szektor kiszámítható működését, 

így évi legalább 25 milliárd forintot garantál a közös működtetésű színházak támogatására, amely legalább 15%-os forrásbővülést eredményez az egyes teátrumoknál. 

Ez 7 fővárosi és 30 vidéki színházat, bábszínházat és szabadtéri színpadot érint. Az újabb ötéves időszak minden évében a minisztérium törekszik arra, hogy legalább annyi fenntartói támogatást biztosítson az intézményeknek, mint amennyi az önkormányzati támogatás.

Ezen felül pedig biztosított az állami támogatás a főváros közös működtetésű színházainak is. 

A minisztérium és a főváros közösen működteti további öt évig a Budapest Bábszínház Közhasznú Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaságot, a József Attila Színház Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaságot, a Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház Közhasznú Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaságot, a Madách Színház Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaságot, a Margitszigeti Színház Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaságot, az Új Színház Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaságot, és a Vígszínház Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaságot.

A színházi támogatások közvetlenül járulnak hozzá a színházak stabil működéséhez, a színvonalas, értékalapú előadások létrehozásához, a jegyárak megfizethető szinten tartásához és a kulturális gazdagság megőrzéséhez. 

A színházlátogatók száma Magyarországon megközelítette a 7 milliót, a támogatások stabilitása hozzájárul a nézőszám megtartásához, növeléséhez. 

Bár az állami támogatás közvetlenül a színházak működését, előadásait és költségeit fedezi, végső soron a színházlátogatók széles körét szolgálja” – fogalmazott Hankó Balázs.

Ezt is ajánljuk a témában

Nyitókép: MONIKA SKOLIMOWSKA / DPA / AFP

Összesen 82 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
sulyom-2
2025. augusztus 05. 23:53
Ervin a sztárbokszban is a magaskultúrát képviselte... Nem a pénzért vetette magát bucira... Ez a pojáca akarja megmondani mi az igazi művészi teljesítmény?
lofejazagyban-2
2025. augusztus 05. 23:43
akinek jobb volta a Kádár-kor, az ma megérdemelt szív.
praktikus
2025. augusztus 05. 23:42 Szerkesztve
„Rosszabb, mint a Kádár-korban” ✔
Korn
2025. augusztus 05. 23:38
ervinke meg a többi ripacs lenne a kultúra?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!