Ezt a kitérőt csak azért tettem, mert nem bírtam ki, hogy ne tegyem szóvá azt a tébolyt, ami erre az országra rászabadult.
E téboly születésének körülményeit most nem boncolgatnám, messzire vezetne, és talán már felesleges is, csak annyit mondanék, hogy abból nem lesz országegyesítés, ha a politikai ellenfeleinket nem tekintjük embernek, ha arcpirítóan primitív mémekben, videókban, plakátokon, mifenén mocskoljuk őket. Ha Hont András Deák Dániellel smárol a Puzsér Róbert által megálmodott mémben, az mennyiben szolgálja a készítője által az Erzsébet-hídon hangoztatott és hőn óhajtott nemzetegyesítést? De ugyanígy mennyiben szolgálja a haza üdvét az, ha ötszázadik alkalommal látom a videót, amelyben Magyar Péter erősen spiccesen kúszik át egy csaj lábai között az Ötkertben?
Ez csak két kiragadott példa arra az okádék nívóra, ami itt elúrhodott, már jó ideje, és amit személy szerint kikérek magamnak.
És úgy vezet ez a Konklávé című filmhez, hogy ott is nagyjából ezzel a nívóval találkozhat a néző. Megkapjuk itt mindazt, amit a mai magyar közélettől is megkapunk. De semmi többet. Ármánykodás, helyezkedés, aljasság, egymás lejáratása, izzó gyűlölet. A Sixtus-kápolnában ugyanaz történik, mint a világban, ezt állítja ez a film, ez az üzenete. Jó, rendben. Nem kizárt, hogy ez (is) történik. Nekem nincsenek illúzióim. A baj itt azzal van, hogy ennek a filmnek ezen kívül az égadta világon semmi más mondandója nincs. Illetve ami van, a végső csavar, a „cliffhanger”, az viszont olyan, mintha egy gender-aktivista találta volna ki az Auróra nevű szórakozóhely kerthelyiségében.
Értem én, hogy az általánosan elfogadott nézet szerint a katolikus egyházon túllépett a történelem,