Cum clave. Latin kifejezés, azt jelenti: kulccsal. Ebből lett a konklávé, azaz a pápaválasztás aktusának neve. Ezeréves aktusról van szó, a keresztény szokásrendszer számos ilyen évezredes jellegzetességgel bír. Többek között ez a szép benne: a nagyvonalú időkezelés.
Nem ötéves tervben vagy négyéves választási ciklusokban gondolkodik.
Ezer év ebben a rendszerben nem különösebben szokatlan fesztáv. Amikor misén vagyunk, bizonyos értelemben az idők mélyébe is belelátunk, egy szinte felfoghatatlanul régóta ismétlődő rítus változatlanságába. Amivel csak azt szeretném mondani, hogy a kereszténység ideje nem azonos a mindennapi értelemben vett idővel, a kronosszal, hanem a kairosz az, ami meghatározza. A kronosz a sivár anyagi idő, a kairosz a jelentéssel és jelentőséggel teli idő, amely az örökkévalósággal rokon. De le is csatlakozom gyorsan erről a vonalról, mert nem erről szeretnék beszélni, ez csak úgy eszembe jutott. A Konklávé című filmről jutott eszembe, amit nemrég néztem meg egy minden bizonnyal illegálisan működő orosz oldalon, kiváló minőségben.
Ebben a filmben a kairoszról nem esik szó, csak a kronosz kétségbeejtő működésével szembesülünk.
Magas labda lenne azonnal, zsigerből gyalázni ezt a tavaly ősszel bemutatott, Edward Berger rendezésében készült filmet. Magas labda lenne, kényelmes, olyasmi, mint például Magyar Pétert vagy Puzsér Róbertet (másfelől Orbán Viktort vagy Bayer Zsoltot) gyalázni. Tőlem gyalázást senki nem fog hallani vagy olvasni, mert Pilinszky Jánossal mély egyetértésben azt gondolom, hogy „nincs az a marhabélyeg, mit meg ne érdemelnék.” Ami szabad értelmezésemben azt is jelenti, hogy nincs jogom gyalázni senkit ezen az árnyékvilágon. Azért nincs, mert magam is érintett vagyok az általános és a specializált gyarlóságban, honnan is venném hát a bátorságot ahhoz, hogy mások gyarlóságait megítéljem. Véleményem lehet mások viselt dolgairól, mondatairól, egyetérthetek velük vagy elutasíthatom őket, de a másikat megalázni, gúny tárgyává tenni, emberi mivoltában sérteni – ez valami egészen más.