Mesekönyv felnőttektől felnőtteknek
2024ben ünnepelte tízéves fennállását a Meseszó Egyesület, amely azokat a mesemondókat fogja egybe, akik elvégezték a Hagyományok Háza akkreditált, hatvanórás népmesemondótanfolyamát.
A mesemondás mindenkinek mást ad: művészetet, szeretetet, figyelmet, hagyományhoz való kapcsolódást – vallja Klitsie-Szabad Boglárka, a tízéves Meseszó Magyar Mesemondó és Szövegfolklór Egyesület elnöke, a Hagyományok Háza munkatársa.
Ki a mesemondó?
Két végletes álláspont van. Az egyik az, hogy a mesemondó nem akárki, hanem a közösség – a faluközösség – fontos személyisége: kiemelt státusza van, jó a narratív készsége, odafigyelnek a szavára. Egy másik felfogás szerint viszont bárki lehet mesemondó, ha elmond egy mesét. Én úgy gondolom, a helyzet határozza meg, hogy épp ki a mesemondó. Bárcsak családi környezetben mindenki mesemondó lenne! Persze ez vágyálom. A történetmesélés – angolul storytelling – tágabb értelmében pedig
mindenki mesemondó, akinek meghallgatják a történeteit.
Ezen belül egy kisebb halmaz a hagyományos, élőszavas népmesemondás. Ez utóbbit tanítjuk a Hagyományok Háza kilencvenórás népmesetanfolyamán. Az egykori hallgatókból jött létre a Meseszó Egyesület.
Régen a mesemondók többnyire gazdálkodó parasztok voltak. És ma?
Igen, voltak azok is, meg gyári munkások, vályogvető cigányok, tehát a társadalom különböző szegmenseiből kerültek ki. Van adatunk arra, hogy nemesi körökben is tudtak mesét mondani. Az egyesületben van köztünk népzenetanár, vízmintavevő, tolmács, néprajzkutató, hr-szakember, s még sorolhatnám.
A tanfolyamon az derül ki, nem elég, hogy valaki fejből tud meséket, mert nem mindegy, hogy miként mondja, mit csinál közben.
Fontos, hogy miként építjük fel a mesét, milyen szavakat használunk, s hogyan vagy hogyan nem gesztikulálunk. A közönséggel való nagy fokú kapcsolattartás igényét már a folklorizmus kényszerítette rá a mesemondókra, mivel nem ugyanaz egy fesztiválon mesét mondani, mint egy kis közösségben. Megjegyzem, itt is vannak kivételek, mert például a nagyecsedi oláh cigányoknál szinte kötelező volt a beleszólás, a folyamatos interakció, más közösségekben pedig egyáltalán nem volt elvárás vagy akár illendő. Egykor a hallgatóság eleve akart hallgatni mesét, ma többnyire meg kell küzdeni a figyelemért. Valaha nagy tisztelet övezte a mesemondókat. Aztán voltak a „hazug”, nagyotmondó mesélők, nem biztos, hogy ők kellőképp megbecsült tagjai voltak a közösségnek. És tudunk olyan falvakról, ahol a lakosság nagy része tudott mesét mondani. Ilyen volt a kalotaszegi Ketesd vagy a dunántúli Kakasd.
A mai mesemondók szembesülnek nehézségekkel?
Természetesen! Minden mesterségnek megvannak a hegyei és völgyei, de a mélységek megjárásával rutint szerzünk, csak erősítenek minket. Nemrég egy mesemondó felidézte, hogy már a harmadik mesét mondta egy rendezvényen, amikor jelentkezett egy kislány, és megkérdezte: „Mikor kezdődik a mese?” Azt gondolta, hogy rajzfilm lesz a program. A közfelfogásban a mese többnyire – a mozgalmon kívül legalábbis – egyenlő a rajzfilmmel, de mindenképp a gyerekkultúrához kötődik. Ha felnőttnek szóló mesemondást hirdetünk, akkor meg elvárás, hogy legyen benne pajzán történet. Én sosem meséltem a „zsíros” meséket, egy vagy két könnyeden erotikus mesém volt.