A horrorfilmek által kiüríthetjük magunkból az erőszakos törekvéseket – pszichológus a Mandinernek
Törőcsik Tibor tanácsadó szakpszichológussal ezúttal a horror műfaj hatásairól és a félelem érzetéről beszéltünk.
Már megint belebújt valakibe az ördög, de ezúttal nem Russell Crowe menti meg Amorth atyaként, hiszen éppen ő az áldozat.
Nyitókép: Fórum Hungary/Miramax
Azt az egyetlen rossz dolgot tudom felhozni az újságírás ellen, hogy ha valaki úgy reagál egy cikkemre, nem tudom egyből egy asztal mellé invitálva átbeszélni vele a témát. És nem, az internetet ezzel ne keverjük össze – avagy azt a platformot,
ahol sokan csak a frusztrációjukat engedik szabadon, sokszor mindenféle logika, vagy éppen arc és név nélkül.
De hogy konkrét példát is mondjak, többször előkerült már a horrorfilmes téma. Hát micsoda eretnekség ezekről írni, pláne egy olyan oldalon, mint a Mandiner. De miért is? Hiszen egy jó horror (film, regény, játék – mindegy is) egyfelől segíthet traumákat feldolgozni vagy félelmeket legyőzni azzal, hogy szembenézünk velük. Egyfelől, de van ennél fontosabb hatása, már amellett, hogy sok esetben szórakoztat.
Ezt is ajánljuk a témában
Törőcsik Tibor tanácsadó szakpszichológussal ezúttal a horror műfaj hatásairól és a félelem érzetéről beszéltünk.
Akkor most egy másik téma! De mindjárt összekapcsolom a kettőt. Szóval a vallásos társasjátékoknál is jött a dohogás, miszerint a bibliát kell olvasni, játszani lényegében bűn. Már miért lenne? Pláne, ha azzal a játékkal a hit felé lehet húzni olyat is, aki egyébként erre nem lenne vevő.
Nem jobb játékos módon ismertetni meg valakivel a vallást, mint azzal, hogy „haver, a pokol tüzében fogsz égni”?!
Főleg, hogy ezt a megközelítést maximum az Ószövetség alapján hozhatjuk fel. Jézus azóta feláldozta magát a bűneinkért; a szeretet képében fontosabb üzenetet hozott; de egyébként is egy megbocsátó Isten vár ránk, nem pedig a bosszúálló és haragos, amely viselkedés egyébként is inkább másra illik. És hogy miért lehet még jó egy horrorfilm? Többek között azért is, hogy ezt bemutassa.
Ezt is ajánljuk a témában
Beugrottunk a mélyvízbe, majd a családi társasok világába is elmerészkedtünk, most pedig jöjjön az, ami sajnos mindenhol kevesebb figyelmet kap, mint amennyit érdemelne.
Az 1973-as Az ördögűző vagy a 2006-os Ördögűzés Emily Rose üdvéért filmeket látva az emberek kilencven százaléka nem egy sátánista szektához rohan, hogy belépve dicsőítse az ördögöt, hanem inkább elgondolkodva értékeli át azt, amit a téma iránt érez. A megmentő szerepét a vallás, a pap, az egyház, végső soron Isten veszi magára. Kihez fordulhatok tehát, ha bajban vagyok? Mindenki magában keresse a választ, még úgy is, hogy sokan hajlamosak félreérteni az egyik legfontosabb üzenetet: ha én magam semmit nem teszek valamiért, azt nem is kapom meg. De ha segítséget kérek és teszek is érte, akkor az esetek többségében nyitott kapukat döngetek.
Egyébként pedig a sátán legnagyobb hazugsága maga a LaVey-féle dogma és annak ateista leágazása. „Nincs Isten, se sátán, csak én vagyok, aki mindennél jobban számít.” Hát hogy ne lenne szükség horrorfilmekre, amik megmutatják a gonosz valódi arcát és praktikáit?
Az új, 2024-es Ördögűzés ígéretes felütéssel és képi megoldásokkal kezd, miközben egy forgatási helyszínt járunk be, ahol a pap szerepét magára vállaló színész gyakorol. Majd meghal. Így örökli meg a pap karakterét Russell Crowe, avagy Tony, aki felesége halálát követően éveket töltött apátiában, alkohol és drog okozta mámorban, eközben elidegenítve a saját lányát is. De most itt a kiugrási lehetőség, ami nagy változást hozhat a színész életébe, amire szüksége is van ahhoz, hogy lányával rendezze a viszonyát. De ahogy az sejthető, a gonosz ott ólálkodik Tony körül, aki hiába kap segítséget, lassan ismét elmerül a már ismert sötétségben.
És ennyi, ez a nagy sztori, ami a miérteket és hogyanokat eleve mostohán kezeli, sőt számos szempontból igen gyenge lábakon áll, de legalább a megvalósítás sem sokkal jobb. Mármint önmagukban megvizsgálva a különálló elemeket egyik sem borzalmas. Például a zene és a fényképezés sem. De nem is emelkednek az átlag fölé. Összeömlesztve mindent, majd egy koherens egészként nézve a végeredményt, az a helyzet, hogy semmi nem működik.
Sem a sztori, sem a rémisztgetés, sem az emberek közötti kapcsolat, sem a családi viszony. A kilencvenes években, még az Angyalok háborúja idejében kezdő Adam Goldberg karakteres és felismerhető; a jobb sorsra érdemes Sam Worthington hiába tesz meg mindent, a végeredmény olyan, mintha a lelátón buzdítaná jobb játékra a csapatot; Crowe meg a viszonylag jó indítás után már csak bohóckodásra képes. Pedig a Maga a pokol című filmben egész jó volt, sőt ennél még a lázadó rockerként viselkedő Amorth atya szerepében is jobban teljesített a tavalyi A pápa ördögűzőjében, ami szintén nem lett az év horrorja.
Ezt is ajánljuk a témában
A pápa ördögűzőjeként felemás alakítást nyújtott, de támogatást biztosító diszpécserként Russell Crowe most jutalomjátékot kapott.
De ha nem is jó film, az Ördögűzés azért legalább minden kvótának eleget tesz. A készülő filmben megszállt lány afroamerikai, aki persze sokkal szebb és nőiesebb, mint Tony rút kiskacsának beállított fehér, fiús lánya, együtt pedig az LMBTQ-kívánalmaknak is megfelelnek, ami fontos dolog egy filmben. Sőt, még egy kis egyház-szapulásnak is jutott hely és idő, mert hát Tony persze vallásos iskolába járt, ahol a papok molesztálták a fiúkat.
Szóval lehetett volna ezt jól is csinálni, de nem sikerült. Hogy a rendező, Joshua John Miller a fia az eredeti Az ördögűzőben játszó Karras atyának, az láthatóan nem felelősség volt számára, hanem egy lehetőség, ami önmagában semmit nem ér. Az elején még a méta is működik, ahogy felemlegetik a műfaji filmeket, de identitás és koncepció nélkül széthullik az egész, és a végeredmény éppen csak fogyaszthatóbb, mint a borzalmasra sikeredett, 2019-es Fekete karácsony-remake. De legalább annyira felesleges megnézni.
A 95 perces Ördögűzés július 4-től nézhető meg a magyar mozikban, megtekintése 16 éven aluliaknak nem ajánlott.