Az Oscar szavazórendszere egészen különleges. Az a film tud a legnagyobb eséllyel nyerni a jelöltek közül, amelyik a legkevésbé megosztó. A hivatalos indoklás szerint úgy van a rendszer kialakítva, hogy az a film nyerje meg a Legjobb film Oscarját, amelyiket az Akadémia legtöbb tagja kedvelt.
Ez a valóságban úgy néz ki, hogy a tagoknak egy listát kell leadniuk, ahol sorrend alapján pontozódnak a filmek, amelyik pedig a legkevesebb pontot érte el, annak a pontjait újraosztják, s a „második legjobb” kapja a maximum pontot. Ezt az algoritmust addig ismétlik, amíg „csak egy legény van talpon a vidéken”. Itt vérezhetett el a jelöltek nagy része: azért nem a Tár nyert, mert bár sokan zseniálisnak tartották, tartottuk, viszont
sokaknak nem tetszhetett az, hogy mert kritikával élni a #MeToo és a cancel culture kapcsán.
Van díj, ami jó helyre ment
Brendan Fraser hivatalosan is visszatért. A kilencvenes-kétezres évek nagy kalandfilmszínésze megkapta a negyedtonnás meleg angoltanár megformálásáért az Oscart – egyébként jogosan. Frasernek ez a díj azt jelenti, hogy visszafogadja a filmvilág: 2003-ban állítólag szexuálisan zaklatta Philip Berk, a Hollywood Foreign Press Association akkori elnöke, ami kis közelítéssel derékba törte a színész karrierjét. Ezt csak tetézték az akkoriban felszínre törő egészségügyi problémák, amiket a kalandfilmjei forgatásán szedett össze. Mindenesetre a Bálna
meghozta neki a várva várt aranyszobrot,
viszont a film meglepő módon a Legjobb haj és smink kategórián kívül máshol nem tudott tündökölni.
Hasonlóan jó helyre ment a Legjobb külföldi film díja is, mert a Nyugaton a helyzet változatlan (bár sokadik feldolgozása a legendássá vált háborús könyvnek)
valóban a legjobb idei külföldi film a jelöltek közül,
ahogy jó helyre ment a Legjobb operatőr, Legjobb filmzene, Legjobb hang, Legjobb animációs film és a Legjobb speciális effektek díja is.
Csak azt a fránya Legjobb film díját sikerült elbaltáznia az Akadémiának. Úgy tűnik, igaz a Halál Velencében egyik legerősebb idézete: tényleg a középszerűség rejlik a mainstream mélyén.
***
Legjobb film: Minden, mindenhol, mindenkor
Legjobb rendező: Daniel Scheinert és Daniel Kwan (Minden, mindenhol, mindenkor)
Legjobb külföldi film: Nyugaton a helyzet változatlan
Legjobb dokumentumfilm: Navalnij
Legjobb női mellékszereplő: Jamie Lee Curtis (Minden, mindenhol, mindenkor)
Legjobb férfi mellékszereplő: Ke Huay Quan (Minden, mindenhol, mindenkor)
Legjobb női főszereplő: Michelle Yeoh (Minden, mindenhol, mindenkor)
Legjobb férfi főszereplő: Brendan Fraser (A bálna)
Legjobb eredeti forgatókönyv: The Daniels (Minden, mindenhol, mindenkor)
Legjobb adaptált forgatókönyv: Woman Talking (Sarah Polley)
Legjobb operatőr: James Friend (Nyugaton a helyzet változatlan)
Legjobb filmzene: Volker Bertelmann (Nyugaton a helyzet változatlan)
Legjobb eredeti dal: RRR
Legjobb hang: Top Gun: Maverick
Legjobb animációs film: Guillermo del Toro: Pinokkió
Legjobb animációs rövidfilm: The Boy, The Mole, The Fox and The Horse
Legjobb élőszereplős rövidfilm: An Irish Goodbye
Legjobb rövid dokumentumfilm: Az elefántsuttogók
Legjobb vágás: Mindenki, mindenhol, mindenkor
Legjobb speciális effektek: Avatar – A víz útja
Legjobb haj és smink: A bálna
Legjobb jelmez: Fekete Párduc: Mindörökké Wakanda
Legjobb production design: Nyugaton a helyzet változatlan
Minden, mindenhol, mindenkor
Daniel Scheinert és Daniel Kwan (Minden, mindenhol, mindenkor)
Nyugaton a helyzet változatlan
Navalnij
Jamie Lee Curtis (Minden, mindenhol, mindenkor)
Ke Huay Quan (Minden, mindenhol, mindenkor)
Michelle Yeoh (Minden, mindenhol, mindenkor)
Brendan Fraser (A bálna)
The Daniels (Minden, mindenhol, mindenkor)
Woman Talking (Sarah Polley)
James Friend (Nyugaton a helyzet változatlan)
Volker Bertelmann (Nyugaton a helyzet változatlan)
RRR
Top Gun: Maverick
Guillermo del Toro: Pinokkió
The Boy, The Mole, The Fox and The Horse
An Irish Goodbye
Az elefántsuttogók
Mindenki, mindenhol, mindenkor
Avatar – A víz útja
A bálna
Fekete Párduc: Mindörökké Wakanda
Nyugaton a helyzet változatlanNyitókép: Patrick T. Fallon / AFP