A Mesterséges értelem (A.I.) fullasztó jövőképe.
És a Ryan közlegény megmentésének a műfajban felülmúlhatatlan, realista háborús-partraszállós nyitó jelenete.
És a T-rex belépése a filmvászonra, zuhogó esőben, két terepjáró közé a Jurassic Parkban.
Hosszasan sorolhatnánk titkos vagy nagyon is vállalt kedvenc Spielberg-filmjeink legjobb, legemlékezetesebb jeleneteit,
amik generációk emlékei közé égtek bele, a tengeren túl és innen – és még a Vasfüggönyön is innen.
Ugyan e sorok írója gyerekként épp, hogy a rendszerváltás után szocializálódott és nyílt ki a filmek világa felé, de pontosan emlékszik azokra az évekre, hogy mennyire uralta akkor (is) az amerikai mainstream filmes világ a mozikat és televíziókat. És így volt már az azt megelőző évtizedben is.
Állítom: Spielberg színes-szagos, szédítős-kalandos filmes univerzuma hozzájárult a kommunizmus bukásához
– na nem a fegyverkezési versenyben és a nagypolitikában, hanem a Vasfüggöny mögé zárt népek tudatában, képzeletében.
Ahol egy Spielberg-féle, lenyűgöző látványvilágú kalandfilm ugyanúgy az amerikaiak elsőségét hirdette a populáris kultúrában, a soft power, a puha hatalom versengésében, mint a Star Wars-filmek, a Top Gun, a Rambo, a Die Hard, de még a Dallas sorozat is.
Meg a Coca-Cola. Meg a Nike cipő. Meg Bon Jovi, Madonna vagy a Metallica.
Aki ezt nem érti – és a halódó Kádár-rendszer kulturális káderei bizonyára nem értették –, az nem érti a néplélek rezdüléseit, nem érti a korszellemet. Spielberg viszont értette. Sokáig.
Ahhoz, hogy Amerika megnyerje magának a 20. század végét politikailag, addigra már meg kellett nyernie azt a populáris kultúrában is.
És ez történt. És ebben Amerika ma is verhetetlen.
Gondoljunk bele: hol vannak a minket is magába foglaló nyugati világban mondjuk a kínai popkultúra iránt érdeklődő, érte rajongó széles tömegek? Vagy pláne az orosz iránt, pont most? Sehol.
A Saving Private Ryan székbe szegezős, partra szállós nyitójelenete
Messzire kanyarodtam? Igen is, nem is.
Volt egyszer egy Steven Spielberg nevű kölyök, aki a filmek hatása alá került, filmeket akart csinálni, bejárta azt a bizonyos utat, melynek végén Kalifornia, benne Los Angeles, benne Hollywood állt, és megcsinálta a saját amerikai álmát.
Bevette Hollywoodot, majd meg is változtatta azt,
a késő huszadik századi szórakoztató tömegfilmek koronázatlan királyává válva.