Meghalt az amerikai zenei élet egyik meghatározó alakja

A 82 éves billentyűs több mint négy évtizedes karrierje alatt olyan énekesekkel dolgozott együtt mint Dolly Parton vagy Elvis Presley.

Elvis szerepében Austin Butler lehengerlő, de ettől még sajnos nem igazán jó film – és mégis gond nélkül élvezhető produkció. Nem katarzis – káprázat.
Muray Gábor írása a Mandiner hetilapban
„Egy szép szempár nem önmagában szép, ahhoz, hogy igazán szép legyen, egy szép lélek tekintetévé kell válnia. Nekem Elvis hangja ilyen: egy gyönyörű lélek kivetülése” – mondja Zsuzsi, amikor nála vendégeskedve esténként eredeti Elvis Presley-koncertfelvételeket nézünk végtelenítve.
Zsuzsi családi barátunk Zalában, Elvist lehetetlen függetleníteni tőle, ahogy Zsuzsit is Elvistől, az autójában valószínűleg ezekben a percekben is valamelyik Best of Elvis cd pörög, ha együtt Elvist hallgatunk, egy perc alatt ötven évvel ezelőtt járunk.
tőle kapta: délutánonként a Szabad Európából szólt, és amikor Zsuzsi ’77-ben gyereket várt, végig Elvist hallgatott.
A terhessége közepén, éppen a születésnapján aztán bemondták a rádiók Presley halálhírét. „Akármilyen életszakaszban voltam, és bármilyen erősebb bánatom, örömöm volt, Elvisben mindig jó támaszt találtam hozzá – mondja Zsuzsi, amikor e miatt a pár sor miatt felhívom –, Elvis még szomorúságában is gyönyörű, ha pedig megszólal a kocsimban a Jailhouse Rock, legszívesebben ma is kirúgnám az autó ajtaját.”
Baz Luhrmann csillagporos-púderes filmjében van egy ritka emberi pillanat: az ötéves Lisa Marie Presley a repülő-géphez tolt lépcső tetejéről integet az apjának. Esős, borongós idő, 1973, a válás éve. Anyja, Priscilla közben a gép mellé parkolt luxuslimuzin hátsó ülésén Elvis keze után nyúl: a már külön élő pár egy rövid percre kiszakad a showbiz ámokfutásából, a nő könnyes szemmel könyörög Elvisnek, hogy a koncertsorozata után vonuljon be arra a klinikára, amit keresett neki, menjen el, pihenjen, aludjon. Hogy békéljen meg.
A borongós, kietlen reptér autóbelsője szép szimbólum: így is lehetett volna élni, kizárva minden csillagport és tohuvabohut a kapcsolatból,
Nem így lett – a repülő elrepült Priscillával és Lisa Marie-vel. És először a filmtörténetben lehetett volna egy nagy ívű és nagylelkű filmet forgatni Presley-ről – ez sem így lett.
Az ELVIS előzetese
Baz Luhrmann (Rómeó + Júlia, A nagy Gatsby, Moulin Rouge!) életművéből persze nem is következik egy új, hiteles lélektani dráma, ő a színes-szagos giccs nagymestere, akit a beltartalomnál mindig is jobban érdekelt a tortabevonó. Így hát kapunk egy szépen kidekorált enciklopédiaoldalt Elvisről, egy sodró, sűrű, rózsaszín musicalt, amelynek bő két és fél órájában pont arra marad túl kevés idő és figyelem, ahonnan a narráció elindult: Tom Parker ezredes és Elvis tragikus kettősére.
a puzzle darabjait a mesélő – a szélhámos Parker ezredes (a kissé unott Tom Hanks) – rakja össze, a végeredmény pedig egy szemkápráztató videóklipfolyam. És ebben a táncban úgy imbolygunk a feneketlen mély szakadékok peremén, hogy sosem nézünk alá: nem hatolunk a sztárt egész életében kizsákmányoló, zsákutcába kényszerítő és halálba hajszoló menedzser személyiségének mélyére, de Priscilla és Elvis kettőse is csak annyira hús-vér, mint egy ujjbábelőadás a délelőtti matinéban.
Szóval ez a hajó elment.
Majd talán egyszer valaki készít egy tízrészes, székbe szögező szériát a királyról, ha már a sorozatok korát éljük. Az Elvis sajnos nem igazán jó film – és mégis gond nélkül élvezhető produkció. Nem katarzis – káprázat. Egyrészt, mert Elvis – mármint az eredeti, az igazi – önmagában is elég az élményhez, másrészt, mert
Minden mozdulata, nézése, hajba túrása a helyén van, a színpadi jelenetekben meg egyenesen ő Elvis maga.
Ezt amúgy Priscilla és Lisa Marie is hangsúlyozta a kamerák előtt a film cannes-i bemutatójának hosszú ovációja után. Mert a fesztiválpremiert álló taps kísérte. Hiszen szép ez az Elvis. „Olyan szép sárga. Tudja már, mire gondolok”, mondja Bendegúz az Indul a bakterházban.
Egy szép szempár is kevés önmagában – lélek is kellene hozzá.
(Elvis. Baz Luhrmann filmje, 2022. június 23-ától országszerte a mozikban)
Nyitókép: Intercom