s Csontváry is nem egy vásznát festette át, ha nem volt megelégedve a művel. Madách is, bár Arany véleményétől tette függővé Az ember tragédiája sorsát, felkészült rá, hogy a tűz martaléka lesz a kézirat. Annyi különbség mégis volt Madách és Csontváry között, hogy az utóbbi biztos volt zsenialitásában és abban, hogy az utókor majd méltó helyen említi őt.
Az irodalomtörténész emlékeztet: „Madách nagyon hosszan készült az írói pályájára, mindez pedig a nyilvánosság előtt rejtve maradt. A fiatal korában írt Lantvirágok című verseskötetét, – amelyet az édesanyjának ajánlott – nem ismerték, a cikkeit pedig jobbára álnéven írta. Ezért történhetett meg, hogy mikor elküldte Aranynak Az ember tragédiáját, a neve semmit sem mondott a híres írónak.”
Addig Madáchot nem ismerték az irodalom kedvelői, országgyűlési képviselőként írt róla jellemzést Kecskeméthy Aurél (Kákay Aranyos álnéven), aki Országgyűlési árny- és fényképek című, 1861-ben megjelent kötetében a következőképpen jellemezte a politikus Madáchot: „A képviselőház legeredetibb jelenségei egyike Madách Imre. Szőke haj, szláv jellegű arc, kínai, lekonyuló bajusz, de magyar kebel, s európai míveltséggel táplált fő.”
Madáchról annyi ugyanis köztudott volt, hogy magyarul, latinul, franciául, németül is beszélt és olvasott,
és az is, hogy kivételes műveltségű ember.