Egy papnak köszönhető, hogy Madách nem égette el Az ember tragédiáját
2023. január 20. 12:50
Ha nincs egy bizonyos Jámbor Pál nevű katolikus pap és költő, nagy a valószínűsége, hogy a magyar irodalom egyik remeke, Az ember tragédiájának kézirata egy kandallóban landolt volna a lángok között. Kétszáz éve született Madách Imre, akinek életművét dr. Szilágyi Márton irodalomtörténész segítségével mutatjuk be.
2023. január 20. 12:50
p
63
0
52
Mentés
Egy bizonyos Jámbor Pál nevű pap és költő volt az, aki közvetített a korszakos mű írója, Madách Imre és Arany János között. A visszahúzódó, maga nagyságában sokszor bizonytalan és számottevő irodalmi munkássággal nem rendelkező Madách Az ember tragédiája megírása után
megerősítést várt, hogy nem fércműről van szó, hanem valódi értékről.
Azt is kilátásba helyezte, hogy ha nem kap biztatást, akkor elégeti a kéziratot, mint ahogy ezt már korábban is megtette más írásával. Országgyűlési képviselőként az ülésteremben kérte meg Jámbort, hogy továbbítsa a mű kéziratát az akkor mindenki által nagyra becsült Arany Jánosnak, a Kisfaludy Társaság oszlopos tagjának.
Jámbor el is vitte a kéziratot Aranynak, aki saját bevallása szerint az íróasztalára tette a paksamétát. Félő volt, hogy úgy jár Madách írása, mint sok más önjelölt, de tehetséggel kevéssé megáldott író kézirata, vagyis soha nem néz bele Arany. Néhány nap elteltével mégis megtette, de az első jelenetnél
félbehagyta az olvasást, mert azt hitte, egy harmatgyenge Faust utánzattal van dolga.
Hetek teltek el válasz nélkül, amikor Jámbor Pál Madách unszolására még egy kísérletet tett. Arany ekkor nekiült, elolvasta, majd úgy állt fel a karosszékéből, hogy a magyar irodalom korszakos művére akadt.
Arany János vette pártfogásába Madáchot (Fotó: Wikipedia)
Dr. Szilágyi Márton irodalomtörténész lapunknak azt mondja a történtekről: „Arany János némi olvasás után félretette Az ember tragédiájának kéziratát. Ebben a gesztusban benne volt, hogy a számára ismeretlen szerző – látszólag a dilettánsok bátorságával –, olyan szerkezetben építette fel írását, olyan műformában, amely a magyar irodalomban addig ismeretlen volt. Madách drámai költeménye az európai, késői romantika jellegzetes műfaja volt, amelynek korábban nem volt magyar megvalósulása. Kétségtelen, Goethe Faustjával rokonítható, ám Madách nem volt senki epigonja. Mindezt az elolvasás után Arany is érzékelte, nem véletlen, hogy Tompa Mihálynak elküldött levelében azt írta, felfedezett egy tehetséget, az első igazi tehetséget Petőfi óta.”
Madách Imre 38 éves volt ekkor. Az ember tragédiáját két évvel korábban, 1859-ben kezdte el írni. Egy sokat betegeskedő, irodalmi munkássága terén sokszor bizonytalan ember volt. Sok párhuzam fellelhető közte és a festőzseni Csontváry Kosztka Tivadar között.
Mindketten a maximumra törekedtek, művészi magányban alkottak,
s Csontváry is nem egy vásznát festette át, ha nem volt megelégedve a művel. Madách is, bár Arany véleményétől tette függővé Az ember tragédiája sorsát, felkészült rá, hogy a tűz martaléka lesz a kézirat. Annyi különbség mégis volt Madách és Csontváry között, hogy az utóbbi biztos volt zsenialitásában és abban, hogy az utókor majd méltó helyen említi őt.
Az irodalomtörténész emlékeztet: „Madách nagyon hosszan készült az írói pályájára, mindez pedig a nyilvánosság előtt rejtve maradt. A fiatal korában írt Lantvirágok című verseskötetét, – amelyet az édesanyjának ajánlott – nem ismerték, a cikkeit pedig jobbára álnéven írta. Ezért történhetett meg, hogy mikor elküldte Aranynak Az ember tragédiáját, a neve semmit sem mondott a híres írónak.”
Addig Madáchot nem ismerték az irodalom kedvelői, országgyűlési képviselőként írt róla jellemzést Kecskeméthy Aurél (Kákay Aranyos álnéven), aki Országgyűlési árny- és fényképek című, 1861-ben megjelent kötetében a következőképpen jellemezte a politikus Madáchot: „A képviselőház legeredetibb jelenségei egyike Madách Imre. Szőke haj, szláv jellegű arc, kínai, lekonyuló bajusz, de magyar kebel, s európai míveltséggel táplált fő.”
Madáchról annyi ugyanis köztudott volt, hogy magyarul, latinul, franciául, németül is beszélt és olvasott,
és az is, hogy kivételes műveltségű ember.
Arany János végül Madách rajongójává vált, olyannyira, hogy szorgalmazta, hogy a Kisfaludy Társaság vegye fel soraiba az addig kevésbé ismert írót. A társaság gyűlésén a szónoklatában így fogalmazott Arany János: „De szinte megfeledkezém mostani feladatomtól, mely nem egyéb, mint hogy ama jeles mű alkotóját e szépirodalmi társaságba, mint tagot, bevezessem. Ím, itt áll közöttünk: elég rámutatnom, ez ő. … Tisztelt barátom, nincs egyéb hátra, mint alkalmi előadással elfoglalnod ezen széket, melyre mindnyájunk egyhangú szavazata oly örömest, oly méltán hívta meg Az ember tragédiájának koszorús költőjét.”
Madách Imre köszönte szépen a felvételt, és az esztétika és a társadalom viszonyáról tartott előadást.
Madách Imre és Az ember tragédiájának első kiadása (Forrás: Arcanum/Vasárnapi Újság/Wikipedia)
1862 januárjában jelent meg Az ember tragédiája nyomtatásban, de ekkor még csak a Kisfaludy Társaság tagjai juthattak hozzá. Később így hirdették az újságokban: „A Kisfaludy társaság legközelebb Madách Imre, Az ember tragédiája című művét fogja kiadni, melyről az illetők azt jósolják, hogy a világirodalom alkatrészévé lesz.”
Madách nagy lelkesedéssel fogadta, hogy a neves írók közé kerülhetett, s a Mózes című drámájával is a nyilvánosság elé állt, ám az már nem aratott sikert. Közben megírták a lapok, hogy készül az új művével, Az ember komédiájával, ám a címet tévesen írták meg, hiszen Madách az új drámai költeményének a Tündérálom címet adta.
Nem tudta befejezni, hiszen hosszas betegeskedés után, 1864. október 5-én, csupán 41 éves korában ragadta el a halál.
Felvetődik a kérdés, milyen írói pályát futott volna be Madách, ha nem ragadja el a halála.
Dr. Szilágyi Márton irodalomtörténész így összegzi munkásságát: „Az ember tragédiája kiadása egy áttörést jelentett, Madách pedig megpróbált megfelelni, és különböző művekkel hitelesíteni a hirtelen jött ismertséget. Mivel nem sokkal később elhunyt, nehéz megmondani, hogyan alakult volna az irodalmi pályája, de én a még életében megjelent Mózes című tragédiája alapján – amely nagyon jó mű – úgy látom, hatalmas energiák és lehetősége rejtőztek benne, amelyek komoly műveket eredményeztek volna, ha nem jön közbe a halála.”
Számtalan nekrológ született Madách halála után: „Titkon, senkitől sem sejtve áldozott a múzsáknak. Nem a közönség előtt, hanem a magányban fejlett tehetsége. Nem a kritika, hanem önmaga ítélte el műveit” – írták róla, ahogy azt is, hogy: „Az ember meghalt, de a költő élni fog. Nagy műve örök emlék marad a sírján.”
Madách Imre most 200 éve született. Minimális mennyiségű irodalmi munkássága ellenére ma is a legnagyobb hazai drámaírók között jegyzik. Joggal. Persze ehhez kellett Jámbor Pál kitartása is.
1862. január 12-e a magyar irodalom jeles napja. Ezen a napon jelent meg ugyanis Madách Imre Az ember tragédiája című drámája. Nem beszélve a január 20-ról, mert ez a nap pedig Madách születésének napja, amely éppen kétszáz évvel ezelőtt esett meg. Az ember tragédiája a megjelenése óta eltelt százhatvanhárom évben mit sem veszített jelentőségéből és aktualitásából.
Az elmúlt százhúsz évben öt államalakulathoz tartozó Csallóközben már a klub puszta működése is csodának számít, ám a DAC a megmaradás és a nemzeti összetartozás szimbóluma lett. Dunaszerdahelyi beszélgetés Tősér Ádámmal, a kerek születésnap alkalmából a sportklubról készült egész estés dokumentumfilm rendezőjével és Nagy Krisztiánnal, a DAC kommunikációs vezetőjével.
Hogyan lehetséges, hogy a történelem összes kultúrája észak, dél vagy kelet felé orientálódott, és sohasem nyugat felé? Az égtájak kultúrtörténete színesebb és tanulságosabb, mint azt a GPS korában bárki gondolná – állítja Jerry Brotton, a reneszánsz professzora.
„Nem tudtam mindenkinek elmondani, hogy ne haragudjatok, de akit láttatok a filmvásznon, az nem én voltam” – idézi fel a művész, akit a '80-as években Beri Ary-ként ismert Magyarország.Interjúnk.
Rezeda Kázmér újabb utazásai címmel mutatták be november 15-én, pénteken a Budapest belvárosi Scruton kávézóban Bayer Zsolt új szépirodalmi kötetét. Bayer Zsolttal Szentesi Zöldi László beszélgetett. Mi a bemutató után kérdeztük a szerzőt. Interjúnk.
Az európai akkumulátorgyártás fellegvárának szánt Northvolt összeomlása kijózanító pofon volt a merész tervek szószólóinak. A történet visszatért önmagába, a világ legnagyobb gyártója, a CATL pedig máris bejelentette, hogy új beruházásba kezd – ezúttal Spanyolországban.
p
3
0
7
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 52 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Szabó A. Imre
2023. január 22. 04:42
A Győrffy Ákos-cikknél is elmondtam, de, úgy látom, ide még jobban passzol:
"Miután művével elkészült, Madách eljuttatta a kéziratot a magyar irodalom másik nagy géniuszához, Arany Jánoshoz, aki második olvasásra felismerte nagyszerűségét és egyedülálló voltát. Arany János segítette hozzá Madách Imrét Az ember tragédiája megjelentetéséhez, mert tudta, hogy olyan mű született, amely példa nélküli mind a magyar, mind a világirodalomban."
Azért az igazság az, hogy Arany mikor először kezébe került a Tragédia, félredobta, mert egy rossz Faust-utánzatot látott benne. Arany ekkor a Kisfaludy Társaság titkára volt és feladatai közé tartozott, hogy a Társaság pártoló tagjai számára összeállítson egy évkönyvet (ajándékkötetet) kortárs szövegekből; így kerül hozzá a Tragédia is. 1861-ben azonban nagyon kevés használható anyag érkezett be, úgyhogy, a korábban félredobott műveket is elő kellett vennie, hogy valahogy összeálljon a kötet. Így vette elő Madách művét is újra és azon gondolkodott, hogyan lehetne kiadhatóvá tenni, végül úgy döntött, belejavít. Írt egy levelet Madáchnak, amiben részletesen taglalta, milyen javításokat ajánl, ha Madách jóvá hagyja azokat. Madách rettenetesen meg volt tisztelve és beleegyezett a javításokba. Ekkor Arany vérszemet kapott és újabb levélben újabb javításokat ajánlott. Madách már le is volt kötelezve és természetesen azokat is jóváhagyta. Ez még néhányszor megismétlődött, majd Madách felajánlotta, hogy ha Arany ezt nem tekinti tiszteletlenségnek, felhatalmazza, hogy bármilyen javítást-módosítást végezzen a Tragédián. Ekkor Arany János elszabadult és (ha jól emlékszem) több mint hétszáz javítást végzett a szövegen. Szóval, két emberes mű ez, két nem is akármilyen emberé, egy okos gondolkodó-politikusé és egy zseniális költőé. Végül pedig mindenki elégedett lehetett, Madách azért, mert megjelent a műve, Arany azért, mert összeállt az évkönyv, valamennyi magyar pedig azért, mert kaptak egy remekművet.
Az a szerencse, hogy ez a fantasztikus mű eddig túlélte az összes férget, aki ártani akart az országnak, a magyaroknak. Nekünk pedig erőt adott bízni és küzdeni a fergek ellen.
Madách és Csontváry, mindketten beavatottak voltak. Csontvárynak "látomása" is volt amelyben megjósolták neki, hogy ő lesz a legnagyobb Napút festő, "nagyobb, mint Rafael."