Ádám az élet értelmét kutatja,
tépelődései korunk embere számára ugyanúgy aktuálisak, mint a mű keletkezése idején.
Ugyanúgy, ha nem jobban.
A modern ember – akinek a műben szereplő Ádám mintegy az előképe – elvesztette a gyökereit szellemi és kulturális értelemben egyaránt, nem találja a helyét a világban, emiatt számos esetben rossz válaszokat ad a helyzetéből adódó problémákra. Mintha Az ember tragédiájában szintén nagyon hangsúlyos szerepet kapó Lucifer irányítaná a gondolatait és a tetteit.
Madách Imre – ahogy a mindenkori „látomásos” zsenik –
kivételes érzékenységgel tapintott rá a saját korában a jövő akkor még csak csírázó súlyos problémáira.
Az ember tragédiája mintegy megelőlegezi a 20. századi ember tragikus históriáját, a világégésekbe és diktatúrákba torkolló történelmi eseményeket.
Mindezek ellenére mégsem mondható pesszimista alkotásnak. Nem mond ítéletet fölöttünk, nem a közelgő apokalipszis rémképeivel ijesztgeti olvasóját, sokkal inkább a reményre, az emberben rejlő kiaknázatlan lehetőségekre, a szépségbe vetett hitre, az állhatatosság fontosságára hívja fel a figyelmet.
„Valamennyien hősei vagyunk, az egész emberiség, és az, ami ott történik a távoli időbe vetített képeken, mindannyiunkra vonatkozik, mindannyian szinte személyes ügyünknek tekinthetjük. Ezt a drámát ma már nem is tapsoljuk, hanem éljük az idegeinkkel, szavaljuk, idézzük, kívülről tudjuk” – írta Az ember tragédiájáról Kosztolányi 1925-ben. Ennél pontosabban nehéz lenne megfogalmazni, miért a magyar és a világirodalom kimagasló teljesítménye Madách Imre drámai költeménye.
Azt pedig, hogy ez a mű milyen atmoszférában fogant, és hogy miféle lelki berendezkedéssel bírt az alsósztregovai remete, talán az 1995-ben elhunyt kiváló költő, Baka István fogalmazta meg a legszebben Tél Alsósztregován című versében:
1
Ég kandallómban a fenyőhasáb,
Fény-árnyait, mint ingecskéjét Erzsi,
Felizgatott ujjak közül kiejti,
És megvillantja öle parazsát.
Elfordulok - e kísértésnek vége!
S hogy visszanézek újra, már sisak-
Rostélyon át koromszemű lovag
Les rám, s szivemre céloz dárdafénye.
Jeges-fehér bolygók s hülő veres Nap
Hevernek a biliárdasztalon, -
Elindítja-e még egy akarat vad
Lökése őket új pályájukon,
Vagy nem mozdulnak többé már soha?
Alszik a völgyben Alsósztregova.
2
Itt bent, a tompa, téglából rakott
Boltív - a menny silány paródiája -
Alatt havas mezők: papírlapok
Fagyán ropog a tollam, és a tájra
Krikszkrakszol róka-űzte nyúlnyomot:
Verssorokat - még menekül az eszme,
S ha végül felbukik, prédául esve,
Fröcskölnek, mint a vér, a mondatok.
Ki tudja: rézsut-fényü virradat
Vagy guillotin zuhan sovány nyakamra?
Fűrészpor issza be szavaimat.
Nyúl marquis, róka-sans-culotte-fogakkal
Szaggattatom, - futnék, de nincs hova.
Alszik a télben Alsósztregova.
3
Hamvad, leroskad a fenyőhasáb,
Rám pillant szemrehányón és kiég.
Marad a langyos dunnaszürkeség, -
Elfojtja Fráter Erzsi sóhaját.
Sakktábla-padlón asztal és a székek -
Bevégezetlen játszma figurái;
Ma már az Úr és Lucifer se játszik, -
Feldöntöttek világosat, sötétet.
S akárha sakkban, bástyáim között
Toporgok én, király, - megütközött
Helyettem és elhullott a királynő.
Már csak az Űr és eszkimó-homály jő;
Napok: csontbolygók gördülnek tova.
És alszik, alszik Alsósztregova.
Nyitókép: részlet a Jankovics-féle Az ember tragédiájából