Üzentek az influenszereknek: „Jó lenne, ha ismert emberek a zászlójukra tűznék a népzene ügyét”
Hat fergeteges számmal, köztük a máris közismertté vált Gyere babával és a Csavargóval jelentkezett a Magyar Banda.
Az SZFE-tüntetéseken ismertté vált színész-aktivista a Népszavának adott interjút.
Korábban mi is hírt adtunk róla, hogy pár hete jelent meg aHang nevű civil szervezet előválasztási videója, melyben előadók és színészek buzdítják az ellenzéki szavazókat, hogy vegyenek részt az előválasztáson. Többek között erről is kérdezte a Népszava Molnár Áron (noÁr) színészt, a noÁr Mozgalom alapítóját, aki szerint a klipben szereplő művészek és közéleti szereplők veszélyeztetik a karrierjüket, hiszen „politikai szerepvállalása miatt az ember manapság elveszítheti a munkáját, egzisztenciáját. A Fidesz mindent uraló rendszerébe ugyanis nem fér bele a kritika – ez pedig egy bukott, ósdi rendszer ismertetőjele.”
Az ellenzéki mozgalmár elmondja, hogy nem a testi épségét félti, és nem attól tart, hogy a szabad véleménynyilvánítása miatt nem kap munkát, hanem a saját és a következő generációk jövőjét félti. „Attól félek, hogy ragadós lesz a »kussolj, hamarabb szabadulsz« magatartás, vagy a politikai apátia.” NoÁr, akit az SZFE-s tüntetéssorozat alatt buzdító videóiról, és a Vidnyánszky Attilával való konfrontációjáról ismerhetett meg jobban a nagyérdemű, az interjúban úgy fogalmaz:
„Engem nem érdekel, ha »besorolnak«, hiszen mindig is pártpolitikától független voltam.”
Szerinte a kérdés inkább az, hogy mit kockáztatnak azok, akik nemet mondtak a videóklipben való szereplésre. „Ezzel az attitűddel ugyanis legitimizálják a Fidesz rendszerét, aminek két oszlopa a csend és a félelem. Minden »nem megyek«, »nem szavazok«, »nem szólalok meg« csak egy újabb falköve lesz annak a várnak, amit elvileg le akarnak bontani.”
A színész-aktivista kiemeli: „súlyos vesztenivalónk van, és sokan, akik megszólaltak nyilvánosan a pusztító hatalom ellen, már a saját bőrükön tapasztalták, mennyire aljas, kicsinyes és szakmaiatlan ez a rendszer. Kovács Ákos és Bayer Zsolt filmet forgat? Berettyán Nándor színész-rendező huszonnyolc évesen koncepció és pályázat nélkül kap egy színházat?” – teszi fel a kérdést.
NoÁr arról is beszél, hogy tapasztalatai szerint ebben az országban perpillanat annak lesz pénze, aki a NER retorikáját használja gondolkodás nélkül, ezért szükséges a közösségi finanszírozás kultúráját minél szélesebb körben terjeszteni. Molnár Áron nem tartja kizártnak, hogy Vidnyánszky Attilával is fog egyszer együtt dolgozni, csak „előtte Vidnyánszkynak le kell mondania a kuratóriumi elnökségéről, nyilvánosan bocsánatot kell kérnie az egyetemistáktól a tetteiért és a vígszínházi abúzusok körüli kijelentéséért, és vállalnia kell a nyilvános vitát. Utána dolgozhatunk is együtt” – összegzi a színész a Nemzeti Színház igazgatója kapcsán, aki szerinte „a konszolidáció legnagyobb kerékkötője, aki sértett és hagymázas összeesküvés-elméletekben él.”
Az aktivista szerint ugyanakkor „Kálomista Gábor filmje, az Elk*rtuk, az más.” Ahogy fogalmaz:
„Ez egy propagandafilm. Aki ehhez asszisztált, az a NER propagandájának gépezetébe került. És nem az a kérdés, hogy jó film született-e, hiszen az 1940-ben bemutatott Örök zsidó című német filmet sem filmesztétikai szempontból kell vizsgálni, amit Fritz Hippler rendezett, valamint Hitler és Göbbels voltak a producerei. Annak a filmnek a célja az uszítás volt, aminek pontosan tudjuk a következményeit. Hasonlót kell mérlegre tennie kollégáimnak, amikor egy ilyenben részt vesznek, majd utána a Fideszt szapulják. Én az ilyet elítélem, és kiállok ellene” – mondja az interjúban.