Eltűnő ingerek – megtörni a halál tabuját

2019. április 27. 10:48

A halál szinte tiltott, tabuként kezelt jelenséggé vált mai korunkra. A Trafó Eltűnő ingerek c. előadása ezt a tabut és a halál, a gyász okozta sebeket szakítja fel bennünk.

2019. április 27. 10:48
Gacsályi Sára

Életem első közvetlen találkozása a halál fizikai formájával egy tökéletesen mindennapi, ennél fogva váratlan helyzetben adódott. Befordultam egy utcába, ahol naponta jártam akkoriban, és az út mentén egy autó mögé fektetve hevert a holttest. Fogalmam sincs, ki volt, mivel töltötte az életét, vagy éppen miben lelte halálát, akkor vettem tudomást a létezéséről először. Kifektetve hevert a másik irányból már lezárt utca macskakövén.

Valami összerándult bennem, elkaptam a tekintetem, lesápadtam. Azonnal kifordultam az utcából, a velem sétáló barátom nem is érzékelte, mivel találkoztunk. Elmondtam neki, nem fordult vissza megnézni. Azt mondta, nem lesz katasztrófaturista. Nekem még néhány percig remegett a kezem, pedig magam sem értettem, miért gyakorol rám ilyen nagy hatást egy villanásnyi kép.

Mára találkoztam a halállal közelebbről olyan ember elvesztésekor, aki fontos számomra, a látvány mégsem rázott meg annyira, mint az előbbi esetben. Azt hiszem azért, mert az akkor, egyszer, először tudott nagyot ütni.

„Semmi sem biztos, csak a halál”

A református énekeskönyv 512 énekében 121-szer szerepel a halál szó. Ezeknek egy része Krisztus kereszthalálára vonatkozik (298: „A halált éltem megveszi És szentségem jóváteszi”), egy másik része pedig Isten nagyságára, halálon hatalmat gyakorló voltára (273: „Kezeidnek karjaiban, Élet, halál birtokodban”). Ezeken túl, egy harmadik nagy kategóriába sorolhatjuk azokat a dalokat, amikben a hívő önnön halálát említik ( 339: „Ha halálra válik testem egykoron: Ragyogjon fel lelked e hitvány poron; Ama végső harcon rád bízom magam: Örök hajlékodba fogadj be, Uram!”).

A halál témája azonban nem csak vallásos körökben kerül elő rendszeresen. Magyar anyanyelvünk sok más nyelvhez hasonlóan különböző helyzetekre vonatkoztatva emlegeti a halált, biztosítva ezzel annak gyakoribb előfordulását. Például úgy véljük, vannak halálbiztos dolgok, halál jófej vagy éppen halálosan unalmas emberek, ahogyan halálra vált arcokról is beszélünk. Ez mind kifejezi, hogy tudjuk, a halál biztos, végletes, vissza nem fordítható, és fizikai jellemzőkkel is bír.

Használjuk ezeket a szavakat, a jelentésükkel is tisztában vagyunk, ahogyan azzal is, hogy egyszer mi is meghalunk – mégis tudatosan, minden egyes nap figyelmen kívül hagyjuk ezt. Jó esetben tisztában vagyunk a ténnyel, hogy egyszer végünk lesz, de ha folyton erre koncentrálunk, jócskán megnehezítjük saját életünket.

Halál az életünkben

Vannak helyzetek, amikor mégis elkerülhetetlen, hogy életünk középpontjába kerüljön a halál.

A gyász szakaszai a tagadás, a harag, az alkudozás, a depresszió és az elfogadás

– legalábbis egyesek szerint. Mások úgy vélik, nincs két egyforma gyász, ahogyan két egyforma ember, vagy két egyforma kapcsolat sem, így mindenki a maga módján éli a maga gyászát. A gyászfolyamatokban való elmerülésnek azonban nem elbliccelhető része, hogy kiderítsük, mi magunk mit gondolunk a halálról.

Csábító gondolat, hogy az átlagról beszélve az őt körülvevő korszakokat vegyük kiindulópontnak.

Így tett Philippe Ariès francia történész is, aki a nyugati emberek halállal kapcsolatos attitűdjét megvizsgálva négy korszakot különített el: a „megszelídített halál”, az „önmagunk halála”, a „mások halála”, és a „tiltott halál” éráját.

Szerinte a Megszelídített halál koráról beszélhetünk a középkor végéig: eddig nagyjából előre látható, természetes, nyilvános eseménynek tartották a halál. Eztán jött Önmagunk halálának időszaka, a 15-18. század között, mikor a halált mint boldog eseményt, az élet legszebb pillanatát ábrázolták. Utána a mások halálán alapuló korszak következett, amiben az emberek társaik elmúlására koncentráltak inkább, így a gyászolás rituáléja, a temetkezés megváltozása kapott nagyobb hangsúlyt.

Innen érkeztünk a 20. századba, ahol

a halál szinte tiltott, tabuként kezelt jelenséggé vált.

Geoffrey Gorer angol szociológus szerint a tabuvá válás kulcsa abban áll, hogy a halál átvette a szexualitás helyét a került témák között – míg az egyikről már szabadon beszélhetünk, a másikról szinte sehogy nem illik. (Ebben az értekezésben sokat olvashatnak még a témáról.)

Az Eltűnő ingerek című, Trafóban játszott előadás ezzel megy szembe: könyörtelenül, szinte fullasztóan tolja az arcunkba a halált – úgy, hogy éppen csak túléljük. Pass Andrea saját apjának huszonévvel ezelőtti elvesztését örökíti meg a darabban, ami lényegében egy haldokló ember fejében, szűk környezetében játszódik.

„A darabban is ábrázolt »pillangó daganatnál« az történik, hogy a tumor terjeszkedik az agyban, és a különböző ingerközpontokat egymás után kapcsolja le. Apukámnál is ez volt. Nála az utolsó napjaiban a zene hozott elő erős érzelmeket, ezért az előadásban is a zene domináns, végigkíséri a darabot, nemcsak zenei betétekkel, hanem az Endrének a fejében megjelenő különböző zajokkal is”magyarázza darabját egy interjúban Pass Andrea.

A néhány szereplővel dolgozó előadásban egy apa és férj váratlan, túl korai elvesztését, az addig vezető rövid folyamatot láthatjuk. Kihangosítják az értetlen kórházba járást, a bizonytalanságot, hogy mi lesz, és a szavakkal nem megfogható tragédiát, mikor bizonyossá válik, mi következik.

Aztán csak állunk (ülünk), és várjuk a halált.

A várakozásban pedig helyet kap a fájdalom, a sajnálat, az önvád, a makacsság, a türelmetlenség, az empátia, az önzőség, a bűntudat, a reménytelenség, a hit, a lemondás és megannyi más érzelem.

Az előadás végeztével aztán

marad egy a néma nézőtér. színtelen arcok, el-elcsukló sírás, másokból éppen kibukó hangos zokogás.

Mindenki külön világ, minden rezdülésben vagy éppen feszült meredtségben fájdalom.

Drámaian hangzik, az is, és nem tartom kizártnak, hogy sokadjára is az lenne.

Pass így nyilatkozott erről: „Valaki úgy fogalmazott, hogy olyan volt számára a darab, mintha egy »gyomrost kapott volna«. Volt olyan is, aki nem tudta, miről szól majd a történet, de érintett volt. Ő mondta, hogy ha tudja előre, mit fog látni, nem jön el, viszont utólag már örül neki, hogy így alakult, mert átmosta a dolog. Nem olyan rossz azért, ha az előadáson fel tudnak szakadni érzések, amelyek le vannak fojtva, amelyeket nincs időnk fellazítani a lelkünkben. Ez közhely, de tényleg nincs időnk feldolgozni az élet nagy pillanatait, és ezért valahol a színháznak ez nagyon is feladata”.

A darab valóban felszakíthat régi-új sebeket, hatalmas élményt adhat sokaknak. Óva intenék azonban mindenkit, aki bizonytalan, mert elképzelhető, hogy a vártnál több időre lesz szükség a felszakadt sebek újragyógyításához.

Összesen 30 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
péterx
2019. április 28. 17:19
Az ember léte halállal szembesített lét / M. Heidegger /. Azaz, minden nap tudunk a halálunkról. Ezért nem célszerű elfojtani a témát, s Krisztus feltámadása óta mindenki tudhatja, hogy mi - illetve Ki - az örök élet Útja.
annamanna
2019. április 28. 03:37
Egyébként van egy remek ötletem a cikkben vázolt problémához, miszerint a modern világ nem tud mit kezdeni a halállal. Nyilván azért nem, mert elszokott tőle, több okból is, például az atomizálódás miatt. De van azért mentő ötlet még a legelidegenedettebb városlakók számára is, ez pedig nem más, mint a kiskedvencek tartása, amik viszonylag rövid életűek, de ki lehet velük alakítani olyan érzelmi köteléket, hogy simán átélhető miattuk a gyász, így ki lehet próbálni, hogy ez egyáltalán micsoda, meg lehet tapasztalni az elmúlás tényét és a gyász fázisait. Nyilvánvalóan fontos, hogy ez olyan átélt lelki élménnyé váljon, amiről LEHET BESZÉLNI, és ne maradjon kibeszélhetetlen tabu. Itt van egy blogposzt, ahol valaki elmeséli a kutyája elaltatásának sztoriját, és nyilvánvalóan ugyanúgy gyászol, mintha egy közeli hozzátartozóját veszítette volna el: https://mopszosanszepazelet.blog.hu/2019/04/28/a_tegnapunk_ami_barcsak_ne_igy_lett_volna Ebből a szempontból pont nem fikázni kell, hogy naugye, gyerek helyett kutya, nemnormális rüfke.... mert semmit sem tudok róla azon kívül, hogy elpusztult a kutyája, amihez erősen kötődött. Inkább abból a szempontból érdekes ez, hogy ha valaki egy ilyen élményt átél, akkor tuti, hogy számára nem lesz kibeszélhetetlen tabu egy ember haldoklása és halála sem. Nem fog elfordulni, nem akarja belefojtani a szót abba, aki esetleg a saját gyászáról beszélne. Lehet, hogy közbevág, hogy "pont, mint az én Mancikám", és a gyászt a kutyájához köti, de akkor is képes együttérezni, figyelmesen hallgatni és nem jön zavarba miatta, nem akarja elterelni a szót valami másra, nem akarja leállítani a mesélőt.
Bell & Sebastian
2019. április 27. 18:34
A legborzasztóbb részeket kitörli az agy, így jártam egy közlekedési baleset után. Máig emlékszem a kezén az órájára, amit fogtam, miközben beszélgettünk, és maghalt. Az órán kívül másra nem. Évek múlva halványan újra előjönnek a részletek, de tisztán soha.
Természetes Orbánizmus
2019. április 27. 11:57
Trafó = libsi drogos buzitanya! Gondóljátok át mandi mi kerűl reklámozásra! Szülő haldoklása mellyel turnézó magát mutogató libsi müvészet! Nincs már szemérem tapintat a libsi világba?!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!