Játék és vezetői kompetencia mérése a gyakorlatban

2015. október 17. 15:43

A FLIGBY Csíkszentmihályi Mihály pszichológus flow metódusára épülő vezetésfejlesztő szimulációs és értékelő rendszer. Úgynevezett „komoly játék", melynek során a „játékosai" egy virtuális kaliforniai borászatot menedzselhetnek: nemcsak a mindennapos céges stratégiát kell levezényelniük, de csapatot építeni, a belső személyes feszültségeket elcsitítani és nyereségessé téve a céget elnyerni a „Spirit of the Wine" díjat a játék végén.

2015. október 17. 15:43
Admin
FLIGBY = Flow is Good Business
 
A Flow egy olyan állapot, amit akkor élhet át az ember, amikor teljesen belefeledkezik valamilyen folyamatba. Úgy érezzük megszűntek a hétköznapok problémái, egy gondtalan állapotba kerültünk, mégis magas szinten tudunk egy-egy feladatra koncentrálni és kontrollálni azt. Lehet ez művészet, sport, programozás, de akár egy monoton munkafolyamat is. A lényeg, nem a tartalomtól függ ez az állapot, hanem, hogy a képességeink az adott feladattal kapcsolatban milyen viszonyban állnak. Természetesen a flow értelmezhető nemcsak egyedek, de csoportok szintjén is (de államok gazdasági mutatóira is akár). Ezért fontos, hogy egy szervezetben a döntéshozók arra törekedjenek (olyan környezetet hozzanak létre a beosztottjaik számára), minél inkább flow-állapotot idézzenek elő a munkahelyen vagy az intézményben, javítva a hatékonyágot és a tevékenység minőségét is egyben. A flow érzés szabadság, de nem tudatos tevékenység, elménk olyan állapota, amit hagyunk egyszerűen csak megtörténni. Egy egyszerű és mély koncentráció, egysíkúságra való törekvés, hasonló amit a keleti filozófiák az univerzummal való eggyé válás érzéseként írnak le. A flow egyben hungaricum is, Csíkszentmihályi Mihály Amerikában élő magyar filozófus „fedezte" fel. 
 
 
Gamifikáció avagy játékosítás
 
A gamifikáció ma trend, a játék elemeinek a belecsempészését jelenti a hétköznapokba, egy-egy megszokott folyamatot próbál annak játékossá tétele által könnyebbé és egyszerűbbé tenni. A versengésre és az eredményre építő metódus, melyben jutalmak, jelvények, pontok alapján lehet értékelni a rendszerben szereplő embert. Ilyen például a hazánkban népszerű Swarm is, ami a Foursquare jelvény és virtuális pénzgyűjtő játéka, a lényege az, minél több helyre csekkolunk be és legyünk annak a „polgármestere", hogy majd annál magasabbra kerüljünk a végén ranglétrán. E egyben barátokat és ismerősöket is szerezhetünk közben, akikkel megmérkőzhetünk, hasonlóan más közösségi médiás megoldásokhoz. Manapság már egy olyan generáció lépett döntéshozói státuszba, akik videojátékokon szocializálódtak. Nem véletlen, hogy a FLIGBY felsővezetőket értékel a gamifikáció és a flow összeházasításának módszerével.
 

A FLIGBY egy komoly játék"
 
Egy már Amerikában bevezetett és működő szoftveres megoldás, melyet az Aleas Simulations Inc. fejlesztett, hazánkban pedig az Ispiro Consulting terjeszt. Valójában vállalat-elemzési és vezető-fejlesztési rendszer, mely 29 kompetenciát mér, ez az adott cég vállalati humán kapacitását minősíti a játék végén. Ez akkor lehet hasznos, ha egy cég nagyobb változás előtt áll (új terméket vezet be, vagy összeolvad a versenytársával esetleg tőzsdére megy stb.), a FLIGBY-vel fel lehet mérni, hogy mekkora kapacitással tudja ezt az eseményt és milyen hatékonysággal véghezvinni a meglévő szervezet. A vezetői emberi erőforrás hatékonyságáról készít egy térképet a szoftver. A FLIGBY eredménye az, hogy a flow állapotot szervezeti erőforrásként tudják hasznosítani a hétköznapokban a vezetők végigjátszása után. Hagyják kísérletezni a kollégáikat, egy olyan mikro-kultúrát hoznak létre, melyben a munkatársak flow állapotba tudnak kerülni, így teljesítményük nő, de a szervezet is ezáltal nagyobb hatékonysággal tud működni.
 
A játék hasonlít a régi kalandkönyvekhez, de itt komoly döntési fa rejtekezik a rendszer mögött. 3-4 fejezet véghezvitele után a történet eredeti céljához mindig vissza kell térni viszont kötelezően. 23 fejezetből áll, nincs „Game Over", a sokfajta kombinációs lehetőség miatt (hiszen valójában egy szerepjátékot, egy élőszereplős RPG-t játszunk) bármikor és többször is újrajátszható. Nem szabad arról viszont elfeledkezni itt a vezetői készségeinket mérik közben, vagyis arra is mindig figyelni kell, hogy az érdemi értékelésnek megfelelő lényeges döntési pontokat is begyűjtsünk a játék során. Csíkszentmihályi professzor Good Business könyvéből származik a 29 mért kompetencia, ezeket sikeres amerikai üzletemberekkel készített mélyinterjúkból és magatartásmintáiból alkotta meg, majd fordították le a játék nyelvére. 
 
 
Miért éppen borászat?
 
A szimulációban a Turul borászatot kell menedzselnünk, ez Csíkszentmihályi professzor találmánya. Ő olyan helyszínt akart, hogy  a vezetők ne tudjanak a már megszokott szervezeti sémákban és megoldásokban gondolkodni, hogy igazi komoly nóvumot és kihívást kapjanak. Mellesleg az első kaliforniai borászatot egy kalandos életű honfitársunk Haraszthy Ágoston alapította a Sonoma völgyében a XIX. század végén. A játékban nyolc embert kell irányítanunk, ők egy kortárs borászat archetipikus szereplőit alakítják, a saját személyes ellentéteikkel, konfliktusaikkal és mikro-történetükkel. Van felettesünk is, ez a borászat tulajdonosa, aki időnként keményen bele is szól a „munkánkba". A kihívás nagy, hiszen csapatjátékosnak is kell lenni, de közben a tulajdonos elvárásainak is meg kell felelni (két malom között őrlődünk folyamatosan).
 
Nem véletlen, hogy sikeresen csak az tudja teljesíteni, aki rendelkezik valamiféle szervezeti tapasztalattal, ennek hiányában a virtuális karakterek könnyedén megvezetik az embert. Vagyis ha nincs menedzseri múltunk, ha nem ismerjük egy hierarchián alapuló vállalat működését elveszünk a szimuláció csapdáiban. A FLIGBY tehát egy interaktív videojáték, ahol a személyiségünket kell hoznunk mindig, figyelni kell éppen kivel beszélünk és mit mondunk és kinek, mikor és hogyan. A döntéseinket egy algoritmus fordítja le a 29 mért kompetencia értékelésére folyamatosan (erről visszajelzést is kapunk egy grafikonon). A játékot 7,5 óra alatt végig lehet vinni, gyakorlatilag olyan ez, mintha egy komoly pszichológiai profilozó személyiségtesztet végeznénk hasonló idő alatt, csak itt a játékon és az interaktivitáson van a hangsúly.
 
Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!