Összegyűjtöttük, kik szorgalmazzák leghangosabban Ukrajna EU-csatlakozását

Van olyan politikus, aki szerint Magyarország tiltakozása ellenére uniós tagok lehetnek az ukránok.

Ha Brüsszel terve sikerül, búcsút mondhatunk a kohéziós és a közös agrárpolitikának is. Mutatjuk, mivel járna, ha Ukrajna EU-taggá válna.
Az utóbbi hetekben újra egyre több nyilatkozat jelenik meg arról, hogy az Európai Unió vezetése minél gyorsabban fel akarja venni Ukrajnát a közösség tagjai közé. Ukrajna uniós csatlakozása ugyanakkor beláthatatlan következményekkel járna az Európai Unióra, a következőkben azt tekintjük át, milyen hatással lenne az ukrán csatlakozás az unió két legfontosabb politikájára, és azon keresztül Magyarországra.
Kohéziós politika
Az 1994-ben felállított Kohéziós Alap azon tagállamok környezetvédelemmel, valamint transzeurópai hálózatokkal kapcsolatos projektjeinek nyújt támogatást, amelyekben az egy főre jutó bruttó nemzeti jövedelem az uniós átlag 90 százalékánál kevesebb. A 2021 és 2027 közötti programozási időszakban az alábbi 15 ország jogosult a Kohéziós Alapból származó finanszírozásra: Bulgária, Ciprus, Csehország, Észtország, Görögország, Horvátország, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Magyarország, Málta, Portugália, Románia, Szlovákia és Szlovénia. A kohéziós politika ma már nemcsak az Európai Unió gazdasági, társadalmi és a területi kohézió megteremtése miatt jelentős. A kohézió erősítése hozzájárul az Európai Unió globális versenyképességének erősítéséhez is.
Ukrajna egy nagy, de viszonylag szegény ország, amelynek GDP-je és fejlettségi szintje jelentősen elmarad az EU-átlagtól. Csatlakozása esetén a kohéziós alapokból hatalmas összegeket kellene Ukrajnára fordítani. Olyan mértékben „lehúzná” az unió átlagos fejlettségét, hogy Ukrajnán kívül szinte minden tagállam egy csapásra „fejletté” válnának. Még Bulgária is az uniós átlag szintjére kerülne.
Hazánk pedig nettó befizetőjévé válna az uniós költségvetésnek.
A háborút megelőzően Ukrajna népessége körülbelül 40 millió fő volt. Az egy főre jutó GDP pedig mindössze egy nyolcada volt az EU átlaghoz képest. Ukrajna kohéziós támogatási részesedése elérné a 61,6 milliárd eurót a jelenlegi 392 milliárd eurós keretből, tehát kb. 15 százalékát.
Ezt az Európai Unió – hacsak nem növelné jelentősen a kohéziós alap méretét – akkor csak úgy biztosíthatná, ha a meglévő keretből átcsoportosításokat hajtana végre. A Faktum számításai szerint ez Magyarország jelenlegi 22 milliárd eurós kerete körülbelül 18,55 milliárd euróra csökkenne, ami 3,45 milliárd eurós veszteséget jelent.
Ezt is ajánljuk a témában
Van olyan politikus, aki szerint Magyarország tiltakozása ellenére uniós tagok lehetnek az ukránok.
A Közös Agrárpolitika az egységes mezőgazdasági politika – azaz a közös agrárpolitika – számos európai uniós jogszabályból áll. Az 1962-ben létrehozott KAP a legrégebbi uniós szakpolitika. Finanszírozása a 2021–2027-es időszakra vonatkozó uniós költségvetésben 386,6 milliárd EUR-t – vagyis uniós polgáronként napi mintegy 140 forintot tesz ki. A KAP részesedése az uniós költségvetésből 30 százalék. A Közös Agrárpolitika pillérei:
Ukrajna uniós csatlakozása alapjaiban rengetné meg a Közös Agrárpolitikát is. Ukrajna mezőgazdasági területe – az Oroszország által megszállt területekkel együtt – több, mint 41 millió hektár. Ez önmagában nagyobb mint Olaszország termőterülete. A számítások szerint Ukrajna egymaga több uniós forrást tudna igényelni, mint az összes többi EU-tagállam együttvéve. Az ukrán birtokszerkezet sem összeegyeztethető az uniós országokéval. Míg az EU-ban a családi, kis- és közepes gazdaságok határozzák meg elsősorban a mezőgazdasági termelést, addig Ukrajnában a nagybirtokrendszer a jellemző.
Ezek a nagybirtokok jelentős része pedig olyan óriásvállalatok tulajdonában van, amelyek lobbistái persze ott ülnek Brüsszeli intézmények közelében is.
Nem véletlen, hogy az Európai Bizottság azt tervezi, hogy a KAP reformja során szakítani kell a több évtizedes támogatáspolitikával és a hektáronként járó támogatásokat inkább olyan vállalásokhoz kellene kötni, mint a „fenntarthatóság” és az „ökológiai gazdálkodás”.
Ezt is ajánljuk a témában
Interjú a magyar célokról, az ukrán csatlakozás jelentette kihívásokról és a laboratóriumi húsról.
Az ukrán mezőgazdaság óriási terhet róna az EU közös agrártámogatási rendszerére. Tönkretennék a magyar agrárgazdaságok tízezreit, családok százezreit.
A lapunk által megkérdezett mezőgazdasági mérnök Ukrajna uniós csatlakozásával – a magyar mezőgazdaságban – felmerülő nehézségeivel kapcsolatban a következő megállapításokat tette:
Nyitókép: HENRY NICHOLLS / AFP
Ezt is ajánljuk a témában
És még a magyar méhészet is bedőlne. Ennyi.
***