Nyitókép: Képernyőkép
***
Két, egymással szöges ellentétben álló Amerika-kép közül választhatnak szűk két hét múlva az amerikai választók – de az ott nem választó magyarok számára sem mindegy, ki költözhet be jövő januárban a Fehér Házba. A mérleg röviden:
Donald Trump exelnök, republikánus elnökjelölt alatt drágább NATO, gyorsabb béke és jó magyar-amerikai kapcsolatok várnak hazánkra;
míg Kamala Harris alelnök, demokrata elnökjelölt a jelenlegi szinthez közeli NATO-költségmegosztást és a bideni háborús politika folytatását ígéri. Harris politikája arra sem enged következtetni, hogy változtatna Joe Biden kormányának rendkívül ellenséges Magyarország-politikáján, melynek keretében hazánkat diktatúrázzák, és többé-kevésbé nyíltan a kormány leváltásán ügyködnek.
Szövetségünk, a NATO
Magyarország és az Egyesült Államok katonai szövetségesek, s katonai szövetségünk, a NATO egyértelmű vezető ereje az USA. Így aztán kulcsfontosságú az a kérdés, hogy melyik elnökjelölt milyen jövőt szán a NATO-nak, s ebből mi következik Magyarország számára.
Donald Trump régi követelése, hogy a jómódú európai szövetségesek szíveskedjenek megfizetni biztonságuk árát, s engedjék, hogy az Egyesült Államok behemót katonai költségvetésének egy részét átcsatornázza saját lakosságának jólétét szolgáló szociális vagy infrastrukturális kiadásokba. Ezért aztán minden valószínűség szerint Trump alatt drágulhat a NATO: az elnökjelölt augusztusban azt ígérte, hogy biztosan nem fogja kivinni országát a szövetségből, de cserébe
európai partnereitől a jelenlegi GDP-arányos 2 százalékos költésnél több, nemzeti össztermékük 3 százalékára rúgó katonai kiadást fog elvárni.
Márciusban Európa GDP-arányos katonai költési bajnoka, Lengyelország elnöke is beállt e követelés mögé. Kamala Harris részéről hasonló igény nem hangzott el, feltételezhető, hogy ő legalábbis meghagyná a 2 százalékos NATO-költési célt.
Magyarország jelenleg azon NATO-szövetségesek elitklubjába tartozik, akik teljesítik a 2 százalékos elvárt célt; ez Szlovákiának, Hollandiának, Horvátországnak, Portugáliának, Olaszországnak, Kanadának, Belgiumnak, Luxemburgnak, Szlovéniának és Spanyolországnak idén nem sikerült.
Egy potenciális 3 százalékos cél ugyanakkor Magyarországra is terheket róna,
hiszen jelenleg a katonai költéseink a GDP 2,11 százalékán állnak.