Drámaian nőtt a bevándorlók száma Ausztriában, az osztrákok pedig egyre kevesebben vannak
Kiderült, hogy a népességnövekedés oka 2023-ban kizárólag a bevándorlás volt.
Súlyos következményei lehetnek a tömeges bevándorlásnak Nyugat-Európában, felboríthatja a természetes környezetet, a kulturális alapokat és a viselkedési szabályokat az oktatásban, ami a migránsok integrációjára is hatással lesz.
Nyitókép: AFP/DPA/Frank May
A tömeges bevándorlás esetén az oktatásban nagyobb hatással lehetnek a migránsok a befogadó országra, mint az ország rájuk, ez pedig átalakíthatja a kulturális alapokat – figyelmeztetett Szakos Enikő, a Mathias Corvinus Collegium Tanuláskutató Intézetének kutatója, akit annak kapcsán kérdeztünk, hogy az osztrák statisztikai hivatal adatai alapján a Bécs környéki tanköteles gyerekek egy része nem beszél németül. A Nemeskürty István Tanárképző Kar osztályvezetője németországi adatokat is hozzáfűzött: a tavaly első osztályba lépő diákok 16 százaléka nem beszélte az ország nyelvét, 63 százaléka pedig arról számolt be, hogy otthon egyáltalán nem kommunikál a családjával németül.
Egyértelműen mutatja a hajlandóságot az asszimilálódásra, hogy egyáltalán meg akarják-e tanulni az adott ország nyelvét
– szögezte le.
Tanárszemmel megjegyezte, minél heterogénebb egy osztály, annál több időt kell szánni a fegyelmezésre, ráadásul azok a gyermekek, akik unatkoznak, előbb kezdenek el mással foglalkozni, márpedig ennek nagy a valószínűsége, ha nem tudják követni az órát, hiszen a nyelvet sem ismerik.
Szakos Enikő hangsúlyozta, egyre nagyobb szerepe van a tanárképzésben a teljesítménybéli különbségek kezelésének, ám a közös nyelv hiánya hatalmas kihívás elé állítja a pedagógusokat.
Pláne, ha még a szülőkkel sem tudnak kommunikálni, az iskola pedig nem egy kávézó, ahol a mutogatással is eredményt lehet elérni.
Ezt is ajánljuk a témában
Kiderült, hogy a népességnövekedés oka 2023-ban kizárólag a bevándorlás volt.
A kutató rámutatott, a statisztikák alapján egyértelműen romlik az összteljesítmény, ha 35 százaléknál magasabb egy osztályban a bevándorlók aránya, ráadásul nem feltétlenül alakul ki az a természetes környezet, amiben a migránsok megtapasztalhatják a kulturális különbségeket, továbbá azt, hogy milyen a normális viselkedés a befogadó országban. Sőt, még az ellenkezője is bekövetkezhet: az állami iskoláknak központi szerepük van a nemzeti identitás és az alapvető viselkedési kultúra kommunikálásában, ám ha a helyi fiatalok maguk körül nem ezt látják az osztályban, akkor nem sajátítják el.
Ebben az életszakaszban a kortársnyomás folyamatosan nő, és a bevándorlótöbbségű csoportban egy gyenge nemzeti identitású vagy keresztény érzésű fiatalra nagy hatást gyakorolhatnak a más kultúrával rendelkező társai, elkezdhet hasonulni hozzájuk
– mondta Szakos Enikő.
Német forrásokat idézve megjegyezte, a kulturális ellentétek nehezítik az óratartást, már az erőszak is megjelent az iskolákban. Éppen emiatt sok német szülő látván, hogy a közösségben kisebbségbe kerülne a gyermeke, inkább más intézménybe íratja át – egyes tartományokban még a különböző „német kvóták” ötlete is felvetődött, ám nagy volt az ellenállás.
Ezt is ajánljuk a témában
Innentől kezdve szinte bárki lehet német állampolgár.
Így viszont előfordulhat, hogy bizonyos iskolákban szinte kizárólag migránsok tanulnak majd, ami még inkább nehezíti az integrációjukat, hiszen legyen bármilyen kitartó is a tanár, aligha lehet rájuk jelentős hatást gyakorolni, pláne, ha az iskolában átadott értékek az otthon látottakkal is ellentétesek. A Nemzeti Közszolgálati Egyetem osztályvezetője példaként említette, hogy
szemléletes kihívás lehet, hogy egy arab fiú mennyire tiszteli a fiatal tanárnőjét és követi utasításait.
„A családi háttér rengeteget számít. Ha a szülők nem iskolázottak, nem beszélik az ország nyelvét, akkor nem tudnak segíteni a lemaradó gyereknek felzárkózni vagy fejlődni. Ez pedig a jövőjét is érinti, hiszen annak az oktatás az alapja: nem tud majd magasabb hozzáadott értékű munkát végezni, a társadalom alacsonyabb rétegében maradhat” – mondta a szakértő, aki arra is felhívta a figyelmet, hogy a gyermekek integrációjára hatalmas szükség lenne, az alapvető viselkedési szokásokat és a nyelvet bizonyos mértékig ők is haza tudják vinni, ezzel segítve a szüleik beilleszkedését. Kiemelte,
természetesen nem kell elfelejtenie a diáknak az anyanyelvét, de a befogadó ország nyelvének, kultúrájának, értékeinek ismerete igenis szükséges a hosszútávú együttéléshez.
Felvetettük, hogy egyes német civil szervezetek szerint az a gond, hogy nincs elég bevándorló hátterű tanár az iskolákban, amire a Tanuláskutató Intézet munkatársa azt felelte, hogy mivel a migránsok többsége nem magas iskolai végzettséggel érkezik a kontinensre, így aztán nem is várható el, hogy a tanári pályán helyezkedjen el.
Magyarországgal kapcsolatban a szakértő leszögezte, a PISA-tesztek alapján a bevándorló gyerekek még valamivel jobban is teljesítenek, mint a magyarok – Szingapúrban például sokkal nagyobb hátrányban vannak a helyiek –, ami azt mutatja, hogy a szelektív bevándorlási programot folytató országokban egészen másképp alakul a migránsok teljesítménye.
Jó példa erre a kínaiak helyzete Magyarországon: nem tömeges a bevándorlásuk, őrzik a kultúrájukat, de eközben hajlandóak megtanulni magyarul, nyitottak arra, hogy megismerjék az országunk értékeit és szokásait
– jelentette ki Szakos Enikő, aki megjegyezte, a vendégmunkások általában nem a családjukkal érkeznek, a felsőoktatás pedig ugyan nemzetközi, de a maradni vágyó hallgatók szívesen beilleszkednek, náluk ráadásul sokat segít a stabil angoltudás, mint közvetítő nyelv.
Ezt is ajánljuk a témában
A bevándorlás teljes visszaszorítását ígéri választási programjában az FPÖ – jelentette ki szerdán Herbert Kickl pártelnök.
Ezt is ajánljuk a témában
Erfurtban és Drezdában fog elvérezni a választók egy jelentős részének semmibevételére építő német politikai rendszer – s ennek mindannyian csak örülhetünk. Kohán Mátyás írása.