Oké. Mivel nincs maszkulinista politikai mozgalom a feminizmus mására, ezért hála az égnek a férfiak nem teszik meg ugyanezt a saját dolgaikkal a nők felé – ami jól van így. Nem csak női misztikum van ugyanis, ha jól sejtem, azért talán mi, férfiak is bírunk valami misztikummal a nők felé, akik érthetően kifogásolják például – a menstruációs arcba tolás párhuzamaként – a gyerekkori „kaki-pisi vicceket” és azok felnőttkori, ordenáré továbbfejlesztéseit, amelyeknek megvan a helyük – a nőmentes férfiklubbokban. A közízlés pofonütésének, a sokkolásnak és tabudöntögetésnek régóta nincs sportértéke, annyira bevett dolog lett.
Szerintem minden család szembesül a testi mivolt gyakran lehangoló, vagy egyszerűen csak hétköznapi valóságával. A nagyapám kilencszer szembesült a szülés valóságával, az apám négyszer. Ma már divat az apás szülés, s mivel a katolikus családoknál több gyermek születik, mint máshol (egyes nyugat-európai országokban szinte csak a bevándorló és a katolikus, esetleg protestáns közösségekben születnek gyermekek), talán jogos a feltételezésem, hogy
feminista Mária-szobor nélkül is tisztában vannak a kedves hívek azzal, hogy az Emberfia (emberfia!) is ugyanúgy született.
Ahogy azzal is tisztában vannak, még „fundamentalistaként” is, hogy miként kell teológiailag-biológiailag értelmezni Mária szüzességét és annak Jézus megszületéséhez való viszonyát anélkül, hogy annak részletein elgondolkodnának, vagy részletesen kifejtenénk. De ha már itt vagyunk, tegyük meg: a szüzességét mindenki az első szeretkezéskor veszti el. Nem a szűrhártya átszakadása a lényeg, hanem a férfiúi behatolás és a női befogadás. Ha Mária eme tapasztalattól mentes volt (mint azt állítja a katolikus dogmatika), viszont, mondjuk, szüléskor átszakadt volna a szűrhártyája, azzal nem vesztette el volna szüzességét. De amúgy a katolikus dogmatika szerint a helyzet az, hogy az Istengyermek érintetlenül hagyta Máriát e tekintetben, s ha csodák lehetségesek úgy általában, akkor ez a csoda is lehetséges.
Ha Jézus később áthatolt falakon, meg vizen járt, akkor ebben sincs semmi meglepő.
Igen, Mária hús-vér nő volt, ahogy József hús-vér férfi. Eddig egyet gondolunk. Tulajdonképpen még az is vállalható gondolat lenne, hogy Mária „vérben” szülte meg az Urat, meg hogy mindent átélt, amit a gyermeküket világra hozó nők átélnek. Csakhogy van meglehetősen logikus katolikus dogmatika, amit nálunk okosabb emberek gondoltak végig. Eszerint pedig a helyzet a következő. A világban lévő szenvedés az áteredő bűn következménye. A szülési fájdalmak az evilági szenvedés körébe tartoznak. Mária isteni döntés nyomán mentes volt az áteredő bűntől. Ebből pedig logikusan következik, hogy a szülési fájdalmaktól is mentes volt.
Én elhiszem, hogy ezt nehéz elképzelni, de nem elképzelni kell, hanem elfogadni egy isteni csoda szükségszerű következményének.
Hogy még egy logikai gondolatmenettel éljek: vagy van Isten, vagy nincs. Ha van Isten, akkor ő mindenható. Ha mindenható, akkor bármilyen csodát képes véghez vinni. Nincs olyan, hogy van Isten, de nem tud csodát tenni, ahogy olyan sincs, hogy ha van Isten, akkor egyes csodák lehetségesek, más csodák nem lehetségesek. (Lásd C. S. Lewis könyvecskéjét a csodákról, vagy Richard Swinburne oxfordi filozófus úgyszintén csodákról szóló értekezését. Elég komoly emberek írtak a csodákról, szóval aki csak röhög, az gyerekes éretlenségről tesz tanúságot.)
Emellett értem, hogy nemcsak az ész, hanem minden érzékszervünk is fontos a világ megtapasztalásában, a valóság átélésében, de a szent dolgok, a szentség arról is megismerszik, hogy vannak vele kapcsolatban ábrázolási (vagy épp megfogalmazási) tilalmak, és
nem hiába nem szoktuk őket közönséges módon ábrázolni.
Szóval az egész dolog azon áll vagy bukik, hogy elfogadja-e valaki azt, hogy van személyes Isten, aki mindenható, vagy nem. Mert ha van személyes Isten, aki mindenható, akkor mindezek az emberi ésszel elgondolhatatlan dolgok csodák folytán lehetségesek; ha nincs, akkor pedig nem csak nem lehetségesek, hanem szóba sem kerülnek. Köztes megoldás nincs. A dolog fekete-fehér, szürke tartomány nélkül. Vagy az egyik csomag, vagy a másik. És minden felvilágosult, feminista észkombájnnak üzenem: ezt hívják kényszerítő logikának.
Perintfalvi Rita a jelek szerint megfeledkezett teológiai tanulmányai jó részéről.
Ettől kezdve pedig még indokoltabb, hogy Máriát ne hétköznapi nőnek tekintsük, és ne hétköznapi módon ábrázoljuk, a szülés (és születés) pillanatában sem, kétszáz munkaóra ide vagy oda.
Tőlem maradhat a linzi Mária-szobor, bár én nem a linzi székesegyházba járok, tehát a nyolcezer aláíró helyett nem döntenék. A lefejezés sem hiszem, hogy Máriának szólt, hanem inkább a művészeti megközelítésnek. Egy templom az Isten háza, Istennek emelik, meg az oda járó híveknek, hogy őket Istenhez emeljék. Ezt szolgálja a liturgikus tér is a kellékeivel, díszítéseivel, szobraival. Nevezhetjük ezt átszellemülésnek is.
Nem vagyok biztos benne, hogy a kérdéses szobor ezt az emelkedettséget, átszellemülést szolgálta. Talán ezért tiltakozott ellene ki aláírással, ki lefejezéssel.
Akárhogy is, abban biztos vagyok, hogy ezek a „véres valóság” ábrázolására irányuló frusztrált feminista akciók valójában nem tesznek hozzá a világhoz, sem a férfiak felfogásához, sem az isteni titkok megértéséhez. Nem hiába nem toljuk mindig arcba a pőre valóságot, nemhiába vannak tabuk, tilalmak. És a nőiesség, meg az Úr világra jövetele, Mária általi megszülése is sokkal több annál, mint a menstruáció vagy a szülés ábrázolása nagytotálban ráközelítve a nő két lába közére.
Mária és az Úr megszületése többet érdemel a közönségességnél, mivel ez nem közönséges pillanat volt.
Egy gótikus vagy reneszánsz Mária-szobor, legyen az akár a (feminista szempontból is értékelendő) Szoptató Madonna szobra, a vonalaival, feszültségeivel, kiművelt megformálásával sokkal többet elmond Máriáról, Mária helyéről az üdvtörténetben, meg általában a nőről és az emberről, mint egy „realista” meg „feminista” alkotás.