„Minden jogukat elveszítették ahhoz, hogy a jogállamiság kérdésében véleményt nyilvánítsanak” – Schiffer András a brüsszeli botrányról

2024. április 16. 22:12

Az ügyvéd a szervezők és a tulajdonos helyében is megpróbálkozna a bírói úttal.

2024. április 16. 22:12
Krupincza Mariann

Nyitókép: Földházi Árpád/Mandiner

Mint ismert, a brüsszeli polgármester végzést adott ki a Nemzeti Konzervativizmus Konferencia betiltására, amelyre többek közt Orbán Viktor miniszterelnök is hivatalos.

A rendőrség blokád alá vette a rendezvényt. Beszámolók szerint a karhatalom 

senkit nem engedett be az eseményre, aki pedig elhagyta a helyszínt, nem térhetett vissza.

A történtekről Schiffer András ügyvédet kérdeztük.

Ezt is ajánljuk a témában

„Függetlenül attól, ami most Brüsszelben vagy a nyugat-európai államokban történik, Magyarországon tényleg vannak komoly jogállamisági problémák, hiányosságok. De ami a konkrét ügyet illeti, megjegyezném, hogy annak idején, a Társaság a Szabadságjogokért jogvédő szervezet ügyvivőjeként folyamatosan foglalkoztam hazai gyülekezési jogi anomáliákkal” – idézte fel Schiffer András a brüsszeli botrány kapcsán.

Majd ismertette, hogy „ennek kapcsán 2007-ben jómagam terjesztettem az Alkotmánybíróság elé azt az indítványt, mely alapján megszületett a 4/2007-es alkotmánybírósági határozat, ami Budapest – vagy ahogy akkoriban az SZDSZ-esek nevezték, a szabadság városa – főpolgármesterének rendeletét semmisítette meg”.

Az ügyvéd emlékeztetett hogy „Demszky főpolgármester akkor úgy gondolta, hogy egy fővárosi rendelettel nemcsak a traktortáblákat helyezik ki, hogy a gazdák kedvét elvegyék a tüntetésektől, hanem helyhatósági engedélyhez kötik, hogy lehet-e erősítőt használni egy köztéri tüntetésen. Ezt az Alkotmánybíróság megsemmisítette, nagyon helyesen” – hangzott el.

Majd azzal folytatta, hogy „Magyarországon a gyülekezési jog szabályozása Németh Miklós kormányzása, azaz 1989 eleje óta változatlan a főbb elemeket illetően. Az új, 2018-as gyülekezési törvény is bár bővebb, mint a ’89-es,  felfogásában, 

a szabályozási megoldásokban töretlenül követi a rendszerváltó gyülekezési jogi hagyományt”.

Magyarországon négy alapelv sérthetetlen

Schiffer ezután hangsúlyozta, négy alapelv Magyarországon sérthetetlen a gyülekezési jogban. „Az egyik ilyen, melyet egy szólásszabadság-ügy kapcsán a Sólyom-bíróság a 30/1992-es AB-határozatban kimondott, hogy a szabad véleményt az alkotmány, annak igazság- és értéktartalmára tekintet nélkül védi. A véleménynyilvánítást, illetve a gyülekezést, – hiszen ezt más politikai szabadságjogokra is interpretálta az Alkotmánybíróság –, az alkotmányos védelem annak igazság- és értéktartalma nélkül megilleti. Függetlenül attól, hogy az szélsőjobboldali, kommunista, anarchista, kereszténydemokrata vagy liberális, legyen bármilyen célja akár egy politikai szólásnak vagy a gyülekezésnek – mert a gyülekezés egy kollektív szabadságjog, a szólással szemben – 

Magyarországon alkotmányosan védett Sólyom Lászlóék munkájának köszönhetően” 

– húzta alá.

Majd leszögezte, hogy „Magyarországon elképzelhetetlen a kommunizmus összeomlása óta, hogy 

azért tiltsanak be egy tüntetést vagy korlátozzának egy politikai szólást, mert azok céljaival nem ért egyet a hatóság. 

Továbbá, Magyarországon a gyülekezések tekintetében – lásd az általam idézett 4/2007-es alkotmánybírósági határozatot – polgármestereknek nem osztottak lapot. A betiltásról a rendőrhatóság dönthet szűk körben, de Magyarországon adott a bírói felülvizsgálat. Ez volt az oka, hogy Demszkyék szabadságkorlátozó rendelete elcsúszott az Alkotmánybíróságon 2007 februárjában, a 2006-os őszi tüntetések és a rendőrterror után, amikor túlmozgásos volt az MSZP-SZDSZ gyülekezési ügyben” – magyarázta. 

„’89 előtt a hatalom akarta megmondani, hogy mely véleménynek van helye az utcán”

Itt megjegyezte, hogy az egy alkotmányos alaptétel volt az 1989-es jogállami forradalom idején, hogy alapvető jogot csak törvénnyel lehet szabályozni. Ez azt jelenti, hogy alsóbb szintű jogszabály nem érintheti alapvető jog gyakorlását. „Ez meghatározó pillanat volt a rendszerváltás idején, hiszen a Kádár-rendszerben, egy totalitárius diktatúrában még származtatott jogalkotási jogkörrel rendelkező szervezetek – rendőrkapitányságok vagy a szakszervezetek – szabályozhatták az alapvető jogok gyakorlását”. 

Schiffer András ezután a negyedik alaptételt is ismertette. Elhangzott, hogy 

Magyarországon a gyülekezési jogot törvény kizárólag csak a közterületen szabályozza. 

Arról, hogy magánterületen össze lehet-e hívni egy koncertet vagy gyűlést, arról a tulajdonos dönt. Nyilvánvalóan, ha magánterületen történik bűncselekmény, akkor a rendőrhatóságnak nemcsak joga, hanem kötelessége is közbelépni. Itt ismét csak a Sólyom-bíróság határozatát tudom idézni: büntetőjog akkor hívható fel egy politikai szabadságjog – így nemcsak a szólás- hanem a gyülekezési szabadság – korlátjaként ha erőszak nyilvánvaló és közvetlen veszélye sejlik fel. Sólyom László ezt a tételt az 1910-es évek amerikai legfelsőbb bírósági gyakorlatából emelte át” – sorolta.

Az állam kizárólag objektív mérce szerint húzhatja meg egy politikai szabadságjog határait egy jogállamban. 

Ez volt az egész rendszerváltó fordulat lényege 1989-ben. Hiszen előtte a hatalom úgy gondolta, majd megmondja, mely véleménynek van helye az utcán, és melyeknek nincs. 2002 után az MSZP-SZDSZ nagyon szerette volna feltörni ezt a sólyomi-tételt, és a szólásszabadságot úgymond a gyűlöletbeszéd elleni fellépés kapcsán, illetve a gyülekezési szabadságot fenntartani bizonyos nézetek számára. De kétharmad hiányában ezek a kísérletek elbuktak” – hangsúlyozta.

Alapvető jogállamisági problémákat vetnek fel a történtek

Ezek után az ügyvéd rámutatott arra, hogy az, hogy „egy európai demokráciában nem objektív korlátját állítják a gyülekezési szabadságnak, hanem 

a hatalom szubjektív mérlegelése alapján mondják meg, hogy egy rendezvényt meg lehet-e tartani vagy sem, 

ez egy olyan alapvető jogállamisági probléma, ami Magyarországon fel sem merült az elmúlt 35 esztendőben”.

Elképzelhetetlen és tarthatatlan az, hogy magánterületeken tartott rendezvényeket a hatóság betiltani próbál.

De abszurd az is, hogy polgármesteri hatáskör van a gyülekezési határainak a megvonásánál, és az is, hogy nincs azonnali bírói jogorvoslatra lehetőség. Azt gondolom, hogy azok a politikai erők, akik erre bátorították a polgármestert, 

minden jogukat elveszítették ahhoz, hogy jogállamiság kérdésében véleményt nyilvánítsanak” 

– jegyezte meg.

Ezt is ajánljuk a témában

Schiffer szerint helyes lépés volt, hogy Alexander De Croo belga miniszterelnök elítélte a polgármester döntését.

„Ami Belgiumban történt, az a jogállamiságnak a rendszerszintű sérelme. Az, hogy magánterületen, egy polgármester szubjektíve, a gyülekezés tartalmára tekintettel korlátozhatja a gyülekezési jogot, ez a belga jogállamiság rendszerszintű problémája, 

Magyarországon 35 éve ilyenre nem volt példa” 

– mondta el.

Hozzátette, hogy „bár a rendőrség részéről voltak 2002 és 2010 között próbálkozások, hasonló korlátozására a gyülekezési szabadságnak, 2010 óta a gyülekezési jog tekintetében a Pintér Sándor felügyelte rendőrség – talán az egy évvel ezelőtti Karmelita előtti kordonbontást leszámítva – példamutatóan jár el . Nekem ugyanez volt az álláspontom akkor is, mikor TASZ-ügyvivőként védtem a gyülekezési szabadságot 2006-ban és 2007-ben”.

Ezt is ajánljuk a témában

 

Az Emberi Jogok Európai Bírósága most bizonyíthatna

Schiffer András gondolatait azzal zárta, hogy bár a belga jogot nem ismeri, de „elképedve szemléli”, hogy mire van lehetőség Belgiumban. 

„A szervezők, az érintettek, és a helyszín tulajdonosának helyében már csak azért is megpróbálnék minden bírói utat igénybe venni, mert érdemes lenne még egy esélyt adni az Emberi Jogok Európai Bíróságának, hogy bebizonyítsa, 

nem kizárólag a progresszíveknek vannak Európában emberi jogaik„ 

– hangoztatta.

„Mikor a Covid alatt elképesztő méretekben korlátozták az európaiak szabadságjogait, akkor azt a Bíróság bávatagon nézte. Most kíváncsi lennék, hogy 

visszatér-e eredeti szerepköréhez a strasbourgi bíróság. 

Viszont ahhoz, hogy a bíróság el tudjon járni, nemzeti joghatóságon belül kell a bírói utat megpróbálni” – szögezte le az ügyvéd.

Összesen 200 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
zsiráf
2024. április 18. 07:00
Szintet léptek az eszközökben, figyelik a reakciót, tudják- e máskor, máshol is alkalmazni.
SzkeptiKUSS
2024. április 17. 14:20
Schiffer következetes, mint mindig. Ő inkább nemzeti liberális, a korrekt típusból. Nem kormánypárti, de a mai ellenzékhez sem sorolnám.
catalina11
2024. április 17. 13:58
gondolom az ózdi csegevara, Majka elvtárs ír majd egy kemény nótát, ja meg Azahriah is, meg Krúbi is. Nagy Ervin pedig elszavalja Petőfitől az Anyám tyúkját, Koncz Zsuzsa elénekli az Ahogy lesz úgy lesz c. forradalmi dalt..
koronaszepe
2024. április 17. 11:35
syphax-2 2024. április 17. 08:58 A JOGÁLLAMISÁG = GUMIFOGALOM, Ha akarom "így" értelmezem ha akarom úgy....és mindég--az erősebb kutya b..ik elv szerint--az az értelmezés jut érvényre, amellyiknek több a pénze, és persze erősebb. --- Idekívánkozik doktorminiszterelnökúr' bölcs megjegyzése, még a 2010 előtti elnyomatás sötét időszakából; "csak egyszer kell nyerni, de akkor nagyon"!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!