Hozzáteszik: a gender- és queerelméletek szerint – s ez szemlélet átszivárgott a pszichológia világába is – mindenki az, aminek mondja magát, és az önmagunk által deklarált identitásunk bármilyen megkérdőjelezése a „status quo megőrzésére törekvő elnyomás” aktusa. Végül megjegyzik: a genderidentitás aktivistáit nem érdekli, hogy később mi lesz a gyerekkel, változik-e a szexuális orientációja vagy nemi identitása, nekik addig érdekes a gyerek, amíg annak önképe nincs harmóniában a teste nemével, azaz „transz”.
A következő fejezetben ugyancsak eme két szerző a nemváltoztató gyermekekre vonatkozó adatokat mutatnak be. Mint írják: azt feltételeznénk, hogy ilyen durva beavatkozásokat azért mernek bevállalni orvosok és páciensek is, mert nagyon magas a sikerességi ráta. Holott ez nagyon nincs így. S hogy mivel jár a beavatkozás? Terméketlenséggel, az agyfejlődés megváltozásával, akár csontritkulással, visszafordíthatatlan külső és belső elváltozásokkal („férfivá váló” nők esetében például melleltávolítás, szőrzetkinövés, hangmélyülés, stb.).
Arra is rámutatnak, hogy teljes tévedés „konverziós terápiának” hívni mind a szexuális orientáció, mind a transz nemi identitás megváltoztatására irányuló terápiát, mivel a kettő teljesen más dolog. Rámutatnak, hogy a nemi identitászavarral küzdő gyermekek többsége kamaszkorra kinövi azt, és sokuk meleg vagy leszbikus lesz. Leszögezik:
nincs hosszú távú, bizonyíték-alapú kutatás, ami alátámasztaná a „transz” identitást megerősítő, affirmatív modell léltjogosultságát.
Lisa Marchiano azt vizsgálja, hogy két fontos posztmodern ügy, a határok elmosása, valamint az egyetemes és az egyéni szint negligálása hogyan hat negatívan a terápiában, minthogy elvágja a pácienseket azoktól a belső erőforrásoktól, amelyek segíthetnének számukra a szenvedésben, nehéz helyzetekben. Szerinte az identitás-megerősítő modellnél sokkal jobbak azok, amelyek a páciens ellenállóképességét (rezilienciáját) erősítik meg.
Tim Courtois bemutatja, mik a (nem túl jó) terápiás következményei annak, ha a queer-elmélet nyomán a szexuális preferenciák nem olyasvalamik lesznek, amit csinálunk, hanem identitássá válnak.