Jóléti államból is létezik sokféle, Gosta Esping-Andersen háromféle típust különít el: a skandináv szociáldemokrata jóléti államokat, a kontinentális Európa konzervatív jóléti államait és az angolszász világ liberális jóléti államait. A különbségek részben az újraelosztás nagyságában ragadhatóak meg, részben abban, hogy mire irányul, mit támogat és mit nem, részben pedig abban, hogy mennyire von be magántőkét és mennyire hagy feladatokat a helyi szinten. Részletezni most nem fogom mindezt.
David Garland ugyancsak háromféle kritikát foglal össze a jóléti állammal kapcsolatban: a szabadpiaci liberálisok a szabadság filozófiája, a piaci mechanizmusok ünneplése és az államhatalom kritikája felől közelítenek; a konzervatívok a család, a közösség és a jótékonykodás erodálását látják a jóléti államban; a szocialisták viszont nem találják elég egyenlősítőnek, és fundamentálisabb változásra törekednének (eszerint a jóléti állam nem a kapitalizmus ellentéte, hanem annak fenntartója).
Konzervatív-realista szempontból a jóléti állam előnye az ember biztonságigényének kielégítése, és hátránya az individualizáció, atomizálódás szolgálata. (Az egyenlősítés nyilvánvalóan nem érdekli a konzervatívokat, vagy ha igen, akkor aggódnak miatta.) Nem vagyok eleve a jóléti államok ellen, a svéd verzió azonban meglehetősen problémás. A jóléti állam elősegíti a tanult tehetetlenséget, jellemzője gyakran a potyautas-effektus. A baloldaliak azt nem szokták érteni, miért gondolják a konzervatívok, hogy a jóléti állam a közösségiség ellen hat, mikor baloldali szempontból épp a közösségiséget segíti elő. A jólétiállam-párti Garland következtetése szerint a svéd modell a „kollektív gondoskodás magas szintjét kombinálja az erősen individualista értékekkel és életstílus” támogatásával. Nos, ki szereti, ha szerinte erkölcstelen életmódokat támogatnak az adóforintjaiból? Ilyen szolidaritásra nincs szükségünk.
Az amerikai jóléti állam is jó példa lehet: mint a Kommentár egyik idei számában olvasható, az olyan jóléti programok, mint a Great Society és a War on Poverty, növelte a csonka családok számát és rontott a feketék helyzetén. A jóléti állam könnyen immorális függőségi viszonyokat teremt, felelőtlen életstílusokat követhetünk az adófizetők pénzén. Igaza van Elliot Kaufmannak és David Frenchnek: kormányzati beavatkozással nem lehet lelkeket megmenteni.
Nem ellenzem az ingyenes oktatást, egészségügyet, a szegények megsegítését, nem beszélve a családok megsegítéséről és hasonlókról. Az anyagi biztonság bizonyára mentális jólétünkhöz is hozzájárulhat.