Azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy – mint számos szovjet utódállam és egykori szatellitállam hasonló folyamatai – az ukrajnai rendszerváltás jelentős részben a kommunista elit hatalom- és vagyonátmentési projektje volt, ami alapvető érdekellentéteket szült az alkotmányozás folyamata során is.
Az alkotmányozó bizottságot maga Kravcsuk vezette, akinek természetesen esze ágában sem volt tevékenyen részt venni egy olyan alaptörvény megalkotásában, amely potenciálisan csökkenthette volna az ő és körei hatalmát – sőt. Ez végső soron egy olyan alkotmányban öltött testet, amely rendkívül erős jogokkal ruházta fel az ukrán elnököt, miközben a másutt a legfontosabb népképviseleti intézménynek számító parlament már-már nevetségesen gyenge maradt.
A frissiben függetlenedett Ukrajna tehát
sok szempontból a szovjet korszakból megmaradt hatalmi viszonyokat és berendezkedéseket örökölte meg,
amely – kiegészítve az országot azóta is uraló oligarchák gátlástalan hatalomvágyával – a fiatal ország életének első pillanatától fogva bizalmi válságot eredményezett az állampolgárok és a politikai rendszer intézményei között. Mindezen az sem segített sokat, hogy az ország alkotmányát és politikai rendszerét azóta is kisebb-nagyobb megszakításokkal módosítgatják, többnyire persze az éppen hatalmon lévők érdekei szerint.