Egy korábban Afganisztánban szolgált magyar katonát, egy afgán elemzőt, egy korábban tolmácsként a NATO-erőknek segítő afgán menekültet és egy amerikai Afganisztán-szakértőt szólaltattam meg.
„Az első járőrnél az emberben van egy erős félelem, egy idő után azonban rájön, hogy az egész kiszámíthatatlan” – mondta lapunknak Kelemen József, aki 2010-ben szolgált Afganisztánban. A volt katonát, aki maga is látott terepen iszlamista fegyvereseket, arra kértük, hogy értékelje a tálib katonai hatalomátvételt, illetve az amerikai fegyveres demokrácia-export eredményességét.
Egy munkatársam segítségével kerültem a Facebookon összeköttetésbe egy korábban a magyaroknak is dolgozó, biztonsági okokból a neve elhallgatását kérő afgán férfival, aki akkor már egy európai országban várta menedékkérelmének elbírálását, aki rajtunk keresztül is segítséget akart kérni, hogy támogatást kapjon családja Afganisztánból való kimentésében. A férfi elmesélte, hogyan tudott kijutni a tálibok gyűrűjén keresztül az országból, és hogy milyen állapotok vannak most ott – cserébe mi is igyekeztünk neki segíteni a kérése teljesítésében.
A húsz évig tartó afganisztáni háború mérlegét, Amerika stratégiai ballépéseit a Budapesten élő Mohammad Ali Samay afgán elemzővel, majd a washingtoni Cato Institute vezető elemzőjével, Doug Bandow-val beszéltük át. Két nézőpont, majdnem ugyanaz a következtetés.
5. A jogállamiság-vita
Az elmúlt hónapok egyik forró belpolitikai-külpolitikai hibrid témája a jogállamisági vita. Egy olyan jogi vita, amelyben az ominózus jogintézménynek nincs részletszabályozása az uniós alapszerződésekben, ezért
megfoghatatlan, viszont éppen emiatt jól használható politikai-ideológiai játszmákban.
A tízmillió jogállamiság-szakértő hazájában két, a témát alaposan ismerő és kutató jogászt kértem meg, hogy szigorúan jogi szempontból magyarázzák el az okokat és az összefüggéseket. Bárd Petrával és Gát Ákos Bencével arról beszélgettünk, hogy milyen testületnek van hatásköre fellépni, ha egy uniós tagállamban sérül a jogállamiság, milyen történeti okai vannak annak, hogy a jogállamiság-vita mára teljesen átpolitizálódott, illetve helyes-e, ha az Európai Bizottság a jogállamisági kritériumok betartásához köti az uniós támogatások kifizetését.
Fotó: MTI