Az Európai Egyesült Államok koncepciója
Marian L. Tupy így ír az Európai Unióval kapcsolatos meglátásairól: „Karrierem elején hittem az európai integrációs folyamatban. Közép-Európában születtem, ahol a kommunizmus okozta elszegényedésből csak az Európai Unióhoz való csatlakozás jelentett kiutat mind gazdasági, mind politikai szempontból. Egy idő után azonban már nemcsak a tagság előnyeit láttam, hanem a költségeit is. Az viszont csak sokkal később tudatosult bennem, hogy a tagsággal járó költségek és negatív következmények jócskán meghaladják az előnyöket. Ez a hosszú ráeszmélő folyamat nálam évekbe telt, de igazából egy vitatott esemény után telt be nálam végleg a pohár. Akkor tudatosult bennem, hogy az EU ártalmassá vált, amikor 2005-ben Franciaország és Hollandia népszavazással elutasította az Európai Alkotmányt létrehozó szerződés tervezetét. A hatalomhoz görcsösen ragaszkodó EU-s elit azonban a Lisszaboni Szerződés keretein belül – lényegében a népszavazások ellenére – elfogadtatta az általuk kívánt jogi és politikai meggyőződéseket. Ez a magasfokú arrogancia győzött meg arról, hogy a brüsszeli vezetők sosem fogják feladni az Európai Egyesült Államok koncepcióját.”
Egyre több kihívás, egyre lassabb reakció
A Cato Institute elemzője szerint háromféle válság uralkodik jelenleg az Európai Unióban. Az egyik törésvonal a gazdasági kérdések mentén húzódik. Szerinte az Unióban megtorpant a gazdasági növekedés, egyre magasabb a munkanélküliség, valamint az államok eladósodása is roppant magas értéket üt meg. A szerző arra is rávilágít, hogy még az EU-párti, nagy szaktudással rendelkező közgazdászok is csalódásnak nevezték az eurót. Ahelyett, hogy az euróövezet tagországai kiemelkedő gazdasági és pénzügyi teljesítményt nyújtottak volna, inkább csak szenvedtek. A zóna tagjai nemhogy közelebb kerültek volna egymáshoz, az euró miatti megosztottság miatt inkább egyfajta bizalomvesztés volt megfigyelhető az EU irányába.
Politikai szempontból az Európai Unió szervezetéhez kapcsolható demokratikus deficit ásta alá leginkább az uniós politikusokba és intézményekbe vetett bizalmat. Marian L. Tupy szerint nem véletlen alakult úgy, hogy az EU szervezetrendszere demokratikus hiánnyal küzd, hanem már alapvetően így tervezték meg. Meglátása alapján a tagállamok túl sok hatáskört és jogkört ruháztak át az uniós szervezetre, amivel aztán a brüsszeli bürokrácia igencsak visszaélt. Szerinte az EU-t jelenleg irányító elit nem veszi figyelembe, hogy az egyes tagországok teljesen más történelmi és gazdasági fejlődésen mentek keresztül, és mindenáron egyfajta uniformizáló európai identitást és jogszabályhalmazt próbálnak lenyomni a tagországok torkán. A brüsszeli döntéshozatali mechanizmus kapcsán Jean-Claude Juncker egyik beszédében elmondottakat idézi: „Döntünk valamiről, aztán egy ideig hagyjuk és várunk, hogy mit szólnak hozzá. Ha nem csapnak körülötte nagy hűhót – mivel a legtöbb ember nem is érti, hogy miről döntöttünk –, akkor mi szépen lépésről lépésre haladunk addig, amíg már nincs visszaút.”