Erőteljesen megkongatta a vészharangot több brit és multinacionális kiskereskedelmi vállalat, ugyanis szerint borzasztóan megnehezül az élet abban az esetben, ha mindenfajta megállapodás nélkül lépne ki az Egyesült Királyság az EU-ból.
A Brit Kiskereskedelmi Szövetség (BRC) szerint élelmiszerhiányhoz és áremelkedéshez vezethet, ha Nagy-Britannia megállapodás nélkül lép ki az Európai Unióból. A levelet, amelyet a szervezet a londoni alsóház képviselőinek küldött hétfőn, a BRC elnöke, Richard Pennycook és vezérigazgatója, Helen Dickinson mellett aláírták a brit gazdaságban aktív legnagyobb kiskereskedelmi forgalmazók közül a Marks & Spencer, a Waitrose, a The Co-op, a Costcutter Supermarkets, a Sainsbury's, az Asda, a Lidl, a Morrisons, a KFC, a McDonald's és a Pret A Manger vezetői is.
Vámköteles lesz a legtöbb beszerzési útvonal
A levél arra hívja fel a törvényhozók figyelmét, hogy a brit élelmiszerellátás rendkívüli mértékben függ az uniós beszerzési forrásoktól: a brit üzletek polcaira kerülő élelmiszereknek átlagosan a harmada más EU-országokból érkezik. Márciusban azonban, amikor az Egyesült Királyság a tervek szerint kilép az EU-ból, még feszesebb az ellátási helyzet, ugyanis ebben az időszakban a brit üzletek polcaira kerülő friss salátafélék 90 százalékát, a paradicsom 80 százalékát, a gyümölcsfélék 70 százalékát a forgalmazók az EU-piacról szerzik be, mivel ezek a termékek Nagy-Britanniában az év e szakaszában még szezonon kívülinek számítanak – áll a kiskereskedelmi szervezet hétfői levelében.
Mint hangsúlyozzák az aláírók, mivel ezek a termékek frissek és romlandók, fontos, hogy a termelőktől gyorsan a brit üzletekbe kerüljenek. A közös felhívás szerint azonban a megállapodás nélküli Brexit komoly felfordulást okozna ebben az összetett beszállítói láncolatban, amelynek működését úgy alakították ki, hogy minden éppen a megfelelő pillanatban érkezzen rendeltetési helyére. Abban az esetben is, ha a brit kormány nem vezet be ellenőrzést az áruforgalomra a beléptetési pontokon, a legnagyobb francia exportkikötőben, Calais-ban súlyos fennakadások lennének, mivel a francia kormány már jelezte, hogy élelmiszerhigiéniai és vámellenőrzéseket alkalmazna az EU-ból kiáramló exportra, és ez hosszú késedelmeket okozna – áll a BRC és a brit kiskereskedelmi forgalmazók közös hétfői felhívásában.
Igen drága mulatság lenne a szabadkereskedelem
A levél aláírói szerint a brit kormány saját adatai vallanak arra, hogy Calais és a legnagyobb brit teherkikötő, a délkelet-angliai Dover között 87 százalékkal zuhanna a teheráru-forgalom a jelenlegi szinthez képest e forgatókönyv megvalósulása esetén. A fogyasztók számára ez azt jelentené, hogy számos élelmiszerféléhez csak korlátozott mennyiségben juthatnának hozzá, és a kapható élelmiszerek minőség-megőrzési ideje is rövidülne – áll a képviselőknek küldött levélben.
London a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) szabályaira alapozná a Brexit-utáni kereskedelmet, az aláírók ezzel kapcsolatban kihangsúlyozzák, amennyiben a jelenleg 10 százalékos részesedésből száz százalék lenne, az is vámok megjelenésével járna az EU-s import esetében, ez pedig nagyon megemelné az importköltségeket, így az élelmiszerárakat is.
Levelükben leírják azt is, hogy a kiskereskedelmi forgalmazók már hozzákezdtek a készletek felhalmozásához olyan élelmiszerekből, amelyek esetében ez lehetséges, azonban a fagyasztott és a hűtött élelmiszerek tárolására szolgáló összes raktár megtelt, és általában is nagyon kevés a még kihasználható raktártér-kapacitás Nagy-Britanniában. Ha lenne is szabad raktározási kapacitás, a friss élelmiszereket nem lehet készletezni. A kiskereskedelmi forgalmazók egyébként sem tárolnak kétheti ellátásra elegendő raktárkészletnél nagyobb mennyiséget, és ha a beszállítói hálózatban zavarok támadnak, e készletek újratöltése is nehézzé válik –hangsúlyozzák a felhívás aláírói.
Kamion-káosz várható a brit-francia „határon”
A levél szerint a kiskereskedők megpróbálnak alternatív beszállítási útvonalakat felkutatni, de a lehetőségek korlátozottak, és a kompkapacitás sem elégséges, így a jelenlegi kapacitásoknak csupán a töredéke lenne pótolható. A kiskereskedelmi forgalmazók most megfogalmazott aggályait modellszámításokra alapozott szakértői tanulmányok is alátámasztják.
A patinás University College London (UCL) egyetem által összeállított hatásvizsgálati jelentés szerint járművenként mindössze 70 másodpercnyi átlagos vámvizsgálati idő is akkora torlódást okozna a Doverbe, illetve a szemközti Calais kikötőjébe vezető utakon, hogy egy-egy kamion akár hat napot is várhat az átjutásra. Doverben évente 2,5 millió kamion fordul meg. A brit kormány már néhány héttel ezelőtt bejelentette, hogy havi félmillió tonna teheráru szállítására elégséges pótlólagos kompkapacitást bérelt arra az esetre, ha nem lépne érvénybe a Brexit feltételrendszeréről szóló megállapodás, és emiatt fennakadások keletkeznének a nagy-britanniai áruellátásban.
(MTI)