A dél-szudáni válság egyike azon konfliktusoknak, amelyekről alig vagy egyáltalán nem esik szó hazánkban. Pedig Szíria és Jemen mellett a 2011-ben függetlenné váló országban található Földünk legnagyobb akut humanitárius katasztrófája, amelynek távlati hatásai Európát is elérhetik.
2018. október 18. 09:54
p
0
0
31
Mentés
Dr. Marsai Viktor, a Migrációkutató Intézet és a Nemzeti Közszolgálati Egyetem munkatársának írása
Amikor ezen sorok írója 2016-ban Addisz-Abebában interjút készített egy botswanai diplomatával, aki országa képviseletében jelen volt a dél-szudáni függetlenségi ünnepségeken, az illető a következőkről számolt be.
A számos kulturális esemény egyikén a különféle dél-szudáni népek – dinkák, nuerek, murlék – mutatták be táncaikat. A diplomata kérésére vendéglátói elmondták, hogy ezek azok a tradicionális harci táncok, amelyeket az egyes népcsoportok férfijai járnak el, mielőtt elindulnak a környező törzsek elleni fosztogató hadjáratukra. Ahogy interjúalanyom elmondta, mindez nem sok jóval kecsegtetett az új államalakulat belső koherenciája és stabilitása szempontjából, amelynek
központi identitáselemét az egymás elleni marha- és asszonyrabló hadjáratok jelentették.
A függetlenség óta eltelt hét év sajnos igazolni látszott ezeket a félelmeket.
Dél-Szudán eredetileg Afrika legnagyobb országának, Szudánnak a részét képezte. A brit gyarmati fennhatóság azonban mindig is külön kezelte a területet annak érdekében, hogy megakadályozza az északról dél felé tartó arabizációt és iszlamizációt. Ennek keretében a különféle keresztény misszionáriusok szabadon tevékenykedhettek, és a fekete lakosság zöme a kereszténységet vette fel vallásként.
Az északi és déli országrész kapcsolata sosem volt problémamentes, ami a brit kivonulás után két véres polgárháborúhoz is vezetett, több millió halálos áldozattal. Bár a konfliktus mélyén számos (etnikai, gazdasági, politikai) mozgatórugó volt tetten érhető, sokan pusztán keresztény-muszlim szembenállásként értelmezték az eseményeket.
Dél-Szudán 2011-es különválására – erős amerikai támogatással – éppen azért kerülhetett sor, mert
sokan azt hitték, ez békét hoz a régióban
– na meg egyszerűbb hozzáférést a déli olajtartalékokhoz.
Mivel a déli népcsoportok már az észak elleni polgárháborúban is gyakran egymás ellen küzdöttek – esetenként Kartúmmal is szövetkezve –, ez a feltételezés nem sok alappal bírt. A dél-szudáni politikai vezetés, a Szudán Népének Felszabadító Mozgalma (SPLM) ráadásul nem készült fel arra, hogy az észak-dél háborút lezáró 2005-ös, a 2011-es függetlenségi népszavazás megtartásáról is rendelkező „átfogó békemegállapodás” utáni években a fegyveres küzdelem helyett hozzáfogjon a politikai és közigazgatási élet megszervezéséhez. Így a Dzsúba székhelyű új állam alig bírt érdemi állami képességekkel. A helyzetet jól jellemzi, hogy az egyes – egymástól az adatokban eltérő, de az arányokban megegyező – beszámolók szerint a Magyarországnál csaknem hétszer nagyobb területű országban mindössze 10-30 kilométernyi burkolt út volt 2011-ben. (Ami egyébként áldásnak bizonyult a 2013-ban kitört polgárháborúban, mert a hadműveleteknek legalább az esős évszak idején szünetelniük kellett a járhatatlan utak miatt…)
A nagyobb problémát azonban az okozta, hogy az SPLM-en belüli, jórészt etnikai alapon szerveződő hatalmi klikkek nem voltak képesek megegyezni a hatalom megosztásában. A dinka származású elnök, Salva Kiir egyre diktatórikusabb módszerekkel irányította az országot, ami nem tetszett nuer alelnökének, Riek Macharnak. A két politikus közti feszültség 2013 nyarán Machar távozásával tovább súlyosbodott.
Riek Machar (balra) és Salva Kiir (jobbra)
A polgárháború 2013 decemberében tört ki, amikor a felekhez tartozó fegyveres csoportok közt összecsapások kezdődtek Dzsúbában, majd a harcok – etnikai tisztogatásokkal súlyosbítva – továbbterjedtek a vidéki területekre. A helyzetet nagyban rontotta, hogy a szomszédos ,,baráti” országok – nyíltan vagy kevésbé nyíltan – hamar beavatkoztak a küzdelembe: Uganda és Etiópia Kiirt, Szudán Machart támogatta. Az elmúlt öt évben tucatnyi békekonferenciára és fegyverszüneti megállapodásra került sor (legutóbb 2018. szeptember közepén), a harcok azonban mindezek ellenére folytatódtak. A problémát fokozza, hogy a kezdeti dinka-nuer szembenállás mellett az ország más etnikai csoportjai – például az ekvatoriaiak és a murlék – is belebonyolódtak a küzdelembe, így a konfliktus lezárásához szükséges megállapodás sokkal összetettebb kérdéssé vált, hiszen számos politikai és katonai szereplő kívánságait kellene egyszerre kielégíteni.
És miközben a kormány és az ellenzék politikusai, családjai sokcsillagos hotelekben, illetve tisztes – és jövedelmező – száműzetésben töltik napjaikat, a 12 milliós lakosság mérhetetlen szenvedéseken megy keresztül.
Hogy a világ mennyire magára hagyta az országot,
jelzi, hogy még arról sincsenek érdemi statisztikák, hányan pusztultak el a harcok, a népirtás és az éhínség következtében. A becslések 100 ezer és 400 ezer közé teszik a halálos áldozatok számát, vagyis szíriai méretű a pusztítás egy feleakkora népességű államban. Legalább 2,5 millió dél-szudáni hagyta el az országot, és 2 milliónál többre tehető a belső menekültek száma, miközben 2017-ben, a szárazság és az éhínség csúcsán, 7 millió ember szorult napi élelmiszer-segélyre.
A dél-szudáni válság alapvetően azért számíthat kevés nemzetközi érdeklődésre, mert távol esik a fontos stratégiai érdekszféráktól: bár az ország rendelkezik kőolaj-tartalékokkal, ezek világviszonylatban kevésbé jelentősek, ráadásul a kitermelés valamilyen mértékben fennmaradt/újraindult (a felek ebből finanszírozzák a háborús kiadásaikat).
A külső szereplők könnyen tudnak a zavarosban halászni, a humanitárius válság pedig sokak számára lehetőség: Uganda például komoly támogatásokat kap nemzetközi donoroktól a dél-szudáni menekültek ellátására, az összeg jelentős része azonban – nem meglepő módon – soha nem jut el a rászorulókig.
Az Európa felé tartó migrációban a dél-szudániak eddig jelentéktelen számot képviseltek, aminek számos oka van. Az egyik, hogy
ezek az állampolgárok nem jelentenek fizetőképes csoportot az embercsempészek számára.
Ebből következik, hogy a szervezett bűnözői hálózatok nem is építettek ki érdemi kapcsolatot a dél-szudáni menekülttáborok irányában. Ráadásul a dél-szudániak a régión kívül nem rendelkeznek érdemi diaszpórával, amely megkönnyíthetné a célba érésüket.
Hosszú távon azonban nem biztos, hogy ez így is marad: ahogy fogy a remény a hazatérésre, a menekültek egy része alternatív túlélési stratégiák felé fog fordulni. Ráadásul hasonló gazdasági háttérrel rendelkező kelet-afrikai csoportok (eritreaiak, szomálik) esetében már megfigyelhető volt az az embercsempész eljárás, amely szerint nem kell rögtön induláskor fizetni: az útra kelők kényszermunkával, esetenként zsoldosnak állva teremtik elő a szükséges forrásokat, nem beszélve a még rosszabb alternatívákról (szervkereskedelem, prostitúció, emberrablás és az otthon maradottak, illetve a már diaszpórában élők zsarolása, akik, ha az utazásra nem is, de rokonuk kiszabadítására hajlandóak áldozni).
Mindezek miatt is fontos lenne, hogy a válságra megnyugtató megoldás szülessen, ám ennek jelei továbbra is váratnak magukra.
Afrika is igyekszik bekapcsolódni a mesterségesintelligencia-versenybe a hiányos infrastruktúra és finanszírozás ellenére. A kutatók azonban leszögezik, hogy semmiképpen sem úgy, ahogyan azt a Nyugat szeretné.
Egyre súlyosabb nehézségekkel küzdenek azok, akik ingatlant szeretnének vásárolni vagy bérelni. Elsősorban Budapesten, de már a megyei jogú városok többségében is tarthatatlanná vált a helyzet a magas árak miatt, ezért a kormány a lakhatást elősegítendő tíz pontból álló csomagot dolgozott ki.
Az Új Gazdaságpolitikai Akcióterv 21 intézkedése a Makronóm Intézet elemzője szerint két fő célt szolgál: a kkv-k hatékonyságának javításával elősegíteni a jövedelmek növekedését, illetve kezelni a lakhatási válságot az építőipar támogatásával párhuzamosan.
Az alpolgármester azt mondja, minden rendben és „kár lenne új választást kierőszakolni, de nyilván a pártok érdeke, hogy mesterségesen gerjesszék a feszültséget”.
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 31 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
CaroleYoung
2018. október 18. 20:56
A legjobb online munkahelyek ..... Az otthoni online otthoni vállalkozásokat kínáló cég hetente több, mint 9576 dollárt kereshet, röviddel több órányi munka után. Csatlakozzon hozzánk, és látogasson el honlapunkra további részletekért ...
Így kezdtem ... >>>>>> http://www.Money47.Com
Kőkorszaki szinten lévő, primitív biomassza ami csak arra képes, hogy destruálja az élőhelyét és jelentősen csökkentse a terség biodiverzitását. Ezeket fölösleges "országokba" tömöríteni mert nincs nemzettudatuk, alkalmatlanok a fejlett közigazgatásra, állmaszervezésre, alapvetően ma is törzsi szinten szerveződnek. A negroid emberek intelligencia hányadosa tudományosan mérhető, kimutatható módon jóval alacsonyabb mint az európid vagy mongoloid rasszok esetében és azonos társadalmi/környezeti hatások mellett is jelentős a távolság tehát az intelligencia, a habitus és a jellem javarészt örökletes, genetikusan determinált módon meghatározott. Természetesen ezt kétségbeesetten próbálják manapság elhazudni a PC maszatolás jegyében. A néger és a cigány csak addig önérzetes amíg tele van a hasa a fehér civilizáció segélyeinek köszönhetően. Amint önálló helytállásra, innovációra, szabálykövető magatartásra, fegyelemre, szorgalomra és tudásra lenne szükség azonnal szerepet váltanak és sivalkodva követelik a segítséget, a gondoskodást, a kedvezményeket. Előkerülnek a jogaik, a hátrányos helyzetre meg humanitárius katasztrófára hivatkozás. Nettó paraziták. Kalasnyikov és segély helyett óvszer kellene nekik és korbács.
Szabad ország, kivívta függetlenségét, oldja meg a problémáit.
Nem lehet és nem is szabad beavatkozni, hiszen az sértené a nemzeti szuverenitásukat.
És ez vonatkozik a többire is...
A legjobb online munkahelyek ..... Az otthoni online otthoni vállalkozásokat kínáló cég hetente több, mint 9576 dollárt kereshet, röviddel több órányi munka után. Csatlakozzon hozzánk, és látogasson el honlapunkra további részletekért ...
Így kezdtem ... >>>>>> http://www.Money47.Com