„Takarítsd ki a szobádat, mielőtt meg akarod váltani a világot” – ez csak egy szikár bölcsesség Jordan Petersontól, a kortárs nyugati kultúrharc egyik legfontosabb szereplőjétől. A klasszikus liberális és reakciós nézeteket egyszerre képviselő kanadai professzor az újbalos-progresszív vadhajtások esküdt ellenfele, nemzetközi sztár, tömegek imádják és gyűlölik őt a konokul képviselt józan nézetei miatt. Portrénk.
2018. március 18. 07:57
p
0
0
149
Mentés
„Takarítsd ki a szobádat, mielőtt meg akarod váltani a világot” – hirdeti az „egyetemi tanárok rocksztárja”, egy őszülő, ötvenes kanadai pszichológus. Jordan Peterson a Torontói Egyetem professzora, akit néhány éve a szakterületén kívül még szinte senki sem ismert.
Ma viszont Peterson az angolszász akadémiai világ egyik legfontosabb szereplője, a kultúrharc megosztó egyénisége. Douglas Murray és Ben Shapiro mellett ő az angolszász világban zajló kultúrcsatározások egyik legérdekesebb szereplője. Lehet szeretni vagy gyűlölni. Nem tisztelni viszont lehetetlen. Világ körüli előadói turnékat tart, és már közel nyolcmillióan tekintették meg, ahogy a Channel 4 műsorában megnyerő stílusával és józan érveivel leiskolázza a szalmabábokkal hadakozó riporternőt, Cathy Newmant. Legújabb könyve pedig – 12 Rules for Life: An Antidote to Chaos – a világ egyik vezető bestsellere.
Peterson ellentmondásos figura, hiszen kritikusai szerint „transzfób”, „fasiszta” és „nőgyűlölő”. De a neomarxistáktól már megkapta a „fake news filozófusa” és a „buta emberek okos embere” bélyeget is.
Ezzel szemben Camille Paglia szerint „Marshall McLuhan óta a legbefolyásosabb és legfontosabb kanadai gondolkodó”. Tyler Cowen amerikai közgazdász pedig egyenesen a „nyugati világ legjelentősebb elméjének” nevezte.
Petersont akkor ismerte meg a világ, amikor
nem volt hajlandó követni a kanadai parlament által elfogadott törvényjavaslat (Bill C-16) beszéddel kapcsolatos diktátumait,
követni a kanadai parlament által elfogadott törvényjavaslat () beszéddel kapcsolatos diktátumait,
Ezt követően egyesek a szólásszabadság hőseként ünnepelték, mások diáktüntetéseket szerveztek ellene. A professzor akkor került ismét össztűz alá, amikor nyilvánosan védelmébe vette James Damore állításait, akit munkahelye, a Google azért rúgott ki, mert a nemek közötti különbségeket tudományos konszenzusnak nevezte.
Peterson az albertai Fairview-ban nevelkedett. Saját bevallása szerint fiatalon rengeteget ivott, dohányzott, és nagyon el volt hízva. Egyszer aztán elhatározta, hogy felhagy az élvhajhász élettel és megváltozik.
A pszichológus karakteres, őszinte és bátor ember, éveken át oktatott pszichológiát a Harvardon. Népszerűségét leginkább annak köszönheti, hogy előadásaiban részletesen foglalkozik a fiatal férfiak legnagyobb problémáival.
Petersont megdöbbentette a tény, hogy nagy előadótermeket tud megtölteni olyan fiatal férfiakkal, akik a felelősség és az igazság témái iránt érdeklődnek. Ebből azt a következtetést vonta le, hogy a hatvanas évek óta meghatározó baloldali ideológia súlyos űrt hagyott maga után.
Úgy véli, hogy
a nyugati egyetemi világot domináló posztmodern, neomarxista ideológusok ellenségként tekintenek a fehér férfiakra.
A patriarchátus elnyomó osztályaként mutatják be őket, mint életképtelen videójáték-függőket vagy nőgyűlölő alfahímeket. Nem csoda, hogy sokaknak céltalan az életük, többségük már házasodni sem akar, vagy egyenesen képtelen az elköteleződésre.
A professzor nagyon energikus és figyelemreméltó előadó. Szinte hihetetlen, de előadásait órákon át lehet hallgatni a legkülönbözőbb témákban anélkül, hogy egyetlen unalmas vagy haszontalan gondolatot fogalmazna meg. Peterson Youtube csatornáján hatalmas mennyiségű tartalom található, és a kommentszekcióban rendszeresen olvashatók az ehhez hasonló hozzászólások: „Fizetnék azért, hogy hallgathassam”. Fizetnek is érte sokan a turnéjain. Néha tanulás-módszertani tanácsokat ad, máskor a férfi és női nemek közötti különbségeket elemzi tehetséges női jogászok problémáin keresztül, de az is előfordult már, hogy a „fehér kiváltságról” osztotta meg a véleményét.
Peterson szerint az embernek rendre van szüksége ahhoz, hogy értelmes életet éljen. Ezzel szemben áll a káosz, ami a cél és rendszer nélküli életben mutatkozik meg, és boldogtalanságot, önpusztítást eredményez. A professzor az egzisztencialista filozófiát követi, szerinte az ember tetteit meghatározza a világnézete. Amiben hiszel, aszerint cselekszel. Éppen ezért kritizálja az ateistákat és racionalistákat, mivel ők szerinte nem is próbálnak az elveik szerint élni. Peterson sokat merít Dante, Goethe, Nietzsche, Dosztojevszkij, Szolzsenyicin, Jung és Freud munkásságából is. Előadásai során előszeretettel használja C.G Jung archetípusait.
A professzor szerint az élet tragikus. Az ember kicsi, törékeny, gyenge, ugyanakkor a világ hatalmas, összetett és lenyűgöző. A nyugati civilizációban erre az ijesztő képre évszázadokon keresztül a kereszténység szolgált magyarázattal, de a modern ember számára „Isten már halott”. Ezért számára a szenvedés tragikus felismerésével szembeni védelmért olyan ideológiákhoz menekült mint a fasizmus vagy a kommunizmus. Ezek a rendszerek viszont
teljesen fel akarták számolni az egyént,
mivel a csoportidentitás kizárólagosságát hirdették, amik katasztrófához vezettek a viharos huszadik század során.
„A csoportidentitás nem a legfőbb jellemző. Ez a nyugat nagy felismerése, ezért van igaza a nyugatnak. És ezt feltétel nélkül így gondolom. A nyugat az egyetlen hely a világon, ahol felismerték, hogy az egyén szuverén. Hihetetlen, hogy ez sikerült. És ez a kulcsa minden jónak, amit valaha is tettünk” – jelentette ki.
Jordan Peterson nem kíméli a kommunizmus posztmodern rajongóit: „Sajnálom. Már kipróbáltuk. Nem működött. Ezt százmillió holttest bizonyítja. Ez nekem sok, és ha neked nem elég, akkor komolyan el kellene gondolnod a történelemtudásod vagy a jellemed állapotáról”.
A pszichológus egyrészt klasszikus brit liberális, számos kérdésben viszont reakciós gondolkodó, amivel elnyerte a konzervatívok tetszését. Nézeteiből következik, hogy ellenáll a neomarxista ideológiának, amit totalitárius volta miatt veszélyesnek tart az egyénre, a logoszra nézve, amit a nyugati civilizáció egyik fő pillérének tart.
Nem meglepő módon Jordan Peterson nem igazán talál otthonra a balra húzó, politikai korrektséggel átitatott egyetemi világban. Kijelentette, hogy a „woman studies” és „black studies” tantárgyak finanszírozását meg kell szüntetni, ugyanis ezekkel a baloldali professzorok teljesen megrontották a humán tudományokat. Ezzel az egyetem lelkét tették tönkre. A politikatudomány iránt is érdeklődő professzor azzal a megjegyzésével is nagy vihart kavart, hogy szerinte
Trump nem az amerikai társadalom problémáinak okozója, hanem azok következménye.
Gyakran hangoztatja, hogy a kapitalizmus sem ördögtől való, hiszen ezáltal 2000 és 2012 között a mélyszegénység a felére csökkent a világon.
A pszichológus a problémákat árnyaltan mutatja be, és előadásaiban ötvözi a teológiát a klinikai pszichológiában szerzett gyakorlati tapasztalataival. Peterson képes arra, hogy a legnehezebb gondolatok lényegét a lehető legegyszerűbben mutassa be. Elutasítja a posztmodern módszereket, válaszait gyakran olyan metaforákban fejezi ki, amelyek egyaránt származhatnak a vallásból, a filozófiából vagy a görög mitológiából. Szereti a mítoszokat, amelyek általában egy olyan személy történetét mesélik el, aki elhagyja az otthon kényelmét, hogy nekivágjon a veszélyes ismeretlennek. Itt aztán olyan értékekre talál, amelyekkel közössége javát szolgálhatja. Azt állítja: kulcsfontosságú, hogy megtestesítsük a hős archetípusát, azért hogy felfedezzük az ismeretlent.
Peterson tehát ősképekkel üzen a problémákkal küzdő fiataloknak. Az általa megoldásként javasolt szabályok valójában keresztény erkölcsi tanítások szekuláris köntösben.
„Hagyd abba azt, amiről tudod, hogy rossz. Hagyd abba még ma!”
Annak ellenére, hogy fiatal korában elfordult a kereszténységtől, az agnosztikus Peterson úgy gondolja, hogy az evangélium bölcsessége és tanítása az egészséges emberi élet helyes útját kínálja. A professzor harminchatmilliós nézettségével a YouTube óriása. Nagy sikert aratott a „Bibliai történetek pszichológiai jelentősége” című sorozata.
A Biblia jóban-rosszban a nyugati civilizáció alapvető dokumentuma
– szögezi le.
Katolikus részről – a bátorító szavak mellett – az a kritika érte Petersont, hogy egyfajta gnosztikus tendenciát erősít, mivel a Biblia igazságait kizárólag pszichológiai és filozófiai szemüvegen keresztül vizsgálja, ezzel figyelmen kívül hagyva a történelmi olvasatot. Ezzel szemben egy keresztény számára a Biblia Istene nem csupán egy elv, egy absztrakció vagy egy tanulságos történet, hanem az élő Isten, aki aktívan működik a történelemben.
A Spectator szerzőjének előrejelzése szerint Peterson nagyon közel áll ahhoz, hogy katolizáljon. Kétségtelen, hogy vannak erre utaló jelek. Köztudott, hogy a kanadai professzor a szexualitásról konzervatív nézeteket vall: „A szex vagy egy uralkodó biológiai ösztön impulzív, rövid kielégítése; vagy két tudatos lélek egyesülése, ahol a felek felelősséget vállalnak azért, amit tesznek”.
Peterson szerint a szexualitást nem lehet elválasztani az erkölcs és a család fogalmától. Egy műsorban elmesélte egy sikeres férfi történetét, akinek egy szórakozóhelyen sorban kínálták fel magukat a csinosabbnál csinosabb nők. Peterson szerint a férfiak elenyésző kisebbsége van ilyen helyzetben, de számukra is van egy jó tanácsa: „Nem állítom, hogy semmit sem jelent, ha ennyire vonzónak tartanak a nők. Ez nem semmi. De nem látom be, hogy miért gazdagítaná jobban az életed – és társadalom életét – a szabados szexuális viselkedés, mint ha mondjuk egy párt választanál”.
Jordan Petersonnak az abortuszról és a válásról is sarkos a véleménye: „Az abortusz egyszerűen rossz. Nem ajánlanád annak, akit szeretsz”. És a házassággal kapcsolatban feltettei a költői kérdést: „Tényleg jó ötlet volt drasztikusan liberalizálni a válást megkönnyítő törvényeket a hatvanas években?”
Az egyik előadásában a feministák és az iszlamisták sajátos kapcsolatán úgy tűnődött:
a radikális feministák és iszlamisták őrült szövetsége létezik.
„Egyszerűen nem értem. Miért nem Szaúd-Arábiában tüntetnek állandóan a feministák? Ez teljesen meghaladja az értelmemet. Esetleg valami vonzalmat éreznek a totalitarizmus felé, amit elűztek a nyugati világból?”
Ha a fenti állítás hamis, Peterson szerint a képletnek csak egy észszerű megoldása lehet. Mivel a radikális feministák a nyugati civilizáció – patriarchátus – bukását akarják, ezért szövetségest látnak az iszlamistákban, az „ellenségem ellensége a barátom” elv alapján.
A 2015-ös migrációs válsággal kapcsolatban megjegyezte, hogy a nyugati vezetőknél tapasztalható fejetlenségnek több oka van. Az egyik, hogy az egalitarianizmus és a konfliktuskerülés lett a két legfőbb érték a nyugati világban. Ezek háttérbe szorítják a szólásszabadságot, ez pedig megakadályozza, hogy szabadon vitassák meg a problémákat.
A másik ok szerinte, hogy a nők olyan magas arányban vesznek részt a politikai döntéshozatalban, amit korábban még nem tapasztalt Európa. Mivel a nők a férfiakkal ellentétben általában „kellemes” és együtt érző emberek, akiket jobban megérint a bevándorlók szenvedése, ezért kevésbé támogatják a bevándorlást érintő kemény döntéseket. A professzor azóta többször felhívta a nyitott határok veszélyeire a figyelmet.
Az elmúlt százhúsz évben öt államalakulathoz tartozó Csallóközben már a klub puszta működése is csodának számít, ám a DAC a megmaradás és a nemzeti összetartozás szimbóluma lett. Dunaszerdahelyi beszélgetés Tősér Ádámmal, a kerek születésnap alkalmából a sportklubról készült egész estés dokumentumfilm rendezőjével és Nagy Krisztiánnal, a DAC kommunikációs vezetőjével.
Donald Trump néhány nappal ezelőtt egy posztjában előrevetítette, hogy hivatalba lépése napján új védővámot vetne ki a Mexikóból, Kanadából és Kínából érkező árukra. Mi lehet az újabb vámháború következménye? Mi várható Peking részéről?
Hogyan lehetséges, hogy a történelem összes kultúrája észak, dél vagy kelet felé orientálódott, és sohasem nyugat felé? Az égtájak kultúrtörténete színesebb és tanulságosabb, mint azt a GPS korában bárki gondolná – állítja Jerry Brotton, a reneszánsz professzora.
A civil szervezet úgy véli nem igaz, hogy az EU tagállami hatásköröket kíván elvonni Magyarországtól, és ezzel korlátozni kívánja a kormány mozgásterét.
Rodrigo Ballester szerint most dől el, hogy az EU olyan klub lett-e, ahol előírás a liberalizmus, és többé senki sem lehet konzervatív.
p
0
0
12
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 149 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
szekula
2018. március 18. 16:56
Mindent elmond a magyar blöffkonzervatívok állapotáról, hogy folyton külföldi jobbereket portrézgat a mandi.
Pedig oly szívesen olvasnék a mi saját kortárs jobbos nagyjainkról is. Bencsik, Lovas, Huth, stb. "szellemi" pályaképe mikor lesz?
Jordan Peterson nem volt elhízva fiatalon, épp ellenkezőleg, sovány volt. Saját állítása szerint 138 fontot nyomott, ami átszámolva 62.5 kg. Amúgy, elég ránézni az időskori testalkatára, és eléggé valószínűnek tűnik, hogy ez az ember sosem volt elhízva.
"Az általa megoldásként javasolt szabályok valójában keresztény erkölcsi tanítások szekuláris köntösben."
Ha ezt a cikkíró így leírja, akkor az ő kereszténysége is csak egy üres lufi, nemhogy Jordan Petersoné. Ugyanis a cikknek ez a felütése: „Takarítsd ki a szobádat, mielőtt meg akarod váltani a világot”
Namost, a kereszténység alfája és omegája az, hogy a világ MEG VAN VÁLTVA. A világot NEM KELL MEGVÁLTANI, MERT EZ JÉZUS KRISZTUS KÜLDETÉSE ÉS FELADATA VOLT, AMIT MÁR RÉGEN ELVÉGZETT, NINCS SZÜKSÉG MÁSIK MEGVÁLTÓRA.
A fenti mondatnak pont annyi köze van a kereszténységhez, mint az ördögnek a szenteltvízhez. Ezt összemosni - hát nehezen hiszem, hogy szimpla naiv gyanútlanság volna, szerintem ez tudatos keresztényellenes provokáció.
Ha már Jordan Peterson valamivel példálózni akart, akkor mondhatta volna azt is, hogy tanulj, mielőtt tanítani akarsz, vagy vegyél egy térképet, mielőtt a Himalájába indulsz túrázni.
Engem nem kicsit emlékeztet a figura Csernus Imrére, az önkéntes prófétára, ő fiatalon szintén küzdött az elhízással és a drogokkal, és baromi okosnak képzelte magát, sztárolták és rajongtak érte, mostanra azért kicsit benőtt a feje lágya, vagy valami más okból háttérbe szorult, ami egyáltalán nem baj.
Ettől függetlenül persze mondhat sok okosságot, de például az, hogy "általában egy olyan személy történetét mesélik el, aki elhagyja az otthon kényelmét, hogy nekivágjon a veszélyes ismeretlennek. Itt aztán olyan értékekre talál, amelyekkel közössége javát szolgálhatja. Azt állítja: kulcsfontosságú, hogy megtestesítsük a hős archetípusát, azért hogy felfedezzük az ismeretlent."
- ez csak félokoskodás, nincs átgondolva, mert ahhoz, hogy valaki felfedezzen valami újat, EGYÁLTALÁN NEM SZÜKSÉGES NEKIVÁGNI AZ ISMERETLENNEK - EZ AKÁR SZÍNTISZTA MIGRÁNS PROPAGANDA IS LEHET!!!
Egy dolog viszont elengedhetetlen - az illető alázza meg magát, fogadja el mások tekintélyét és TANULJON. Aki nem hajlandó elfogadni azt, hogy TANULHAT MÁSOKTÓL, az bejárhatja a világot, UGYANOLYAN HÜLYE MARAD, ÉS A MIGRÁNSOKRA PONT EZ IGAZ. Teljesen fölösleges ide jönniük, ETTŐL NEM VÁLNAK HŐSSÉ, csak ostoba agresszív baromállatok, akik azt képzelik, hogy az ő hülye senkiháziságuk FELSŐBBRENDŰ, mint az európai kultúra, és agresszívan rá akarják kényszeríteni Európára azt a szart, ami ömlik belőlük.
Úgyhogy ezt az ismeretlennek való nekivágást én egyáltalán nem tartom zseniális gondolatnak, inkább ostobaságnak, amivel például meg lehet magyarázni azt is, hogy Orbán Gazsikának miért is kellett Ugandába elmennie, hogy rátaláljon a "kereszténységre", mert az itthon NINCS!!! Tehát ez körülbelül ilyen szintű okoskodás, összességében inkább veszélyes baromság, mint bölcsesség.
Az alábbi viszont nagyon tetszett: „Az abortusz egyszerűen rossz. Nem ajánlanád annak, akit szeretsz”. Mert az abortuszt általában mindenki azon a ponton fogja meg, hogy a magzatnak joga van az élethez, ez egy radikálisan más megközelítés, és igazán ütős, nagyon hatásos érv. Kifejezi, hogy a szeretet nem fér össze a gyilkossággal, aki abortál, annak a párkapcsolatában nincs szeretet. Nem csak a gyerekét gyűlöli (előre), hanem olyannal szexel, akit nem szeret. Vagy aki nem képes a szeretetre.
„Tényleg jó ötlet volt drasztikusan liberalizálni a válást megkönnyítő törvényeket a hatvanas években?” - mivel a szexuális kapcsolatokat liberalizálták, ez már elkerülhetetlen, muszáj volt ezt is liberalizálni, hiszen pont a fenti abortusz-ellenes megszólalás is mutatja, hogy az emberek nem csak azzal dugnak, akit szeretnek; ha pedig így van, akkor a kapcsolatok egy jó része igazán pokoli, amit muszáj megszüntetni, mert akik a magzatokat megölik, azok egy kényszerkapcsolatban egymást is megölnék.
"a radikális feministák a nyugati civilizáció – patriarchátus – bukását akarják, ezért szövetségest látnak az iszlamistákban, az „ellenségem ellensége a barátom” elv alapján."
Ez megint egy ostobaság. A nyugati társadalom pont nem a patriarchátusra épít, hanem a nemek egyenrangúságára. Itt nem lehet megbuktatni a patriarchátust, mert az már rég megbukott. A muszlim világ viszont kőkeményen patriarchális. Ha a feministáknak valóban a patriarchátus az ellenségük, akkor pont az európai férfiak kellene, hogy a barátaik és szövetségeseik legyenek. Mivel ez nem így van, abból az következik, hogy a mostani feminista mozgalom nem a patriarchátus ellen küzd (hiszen akkor a muzulmán vallás és kultúra ellen kellene küzdenie). A jelenlegi feminizmus egy sátáni hamisság, aminek célja pont az ellenkezője annak, mint amit hangoztat, és pontosan a nők elnyomása, alávetése, rabszolgává tétele a célja, és a férfi-elnyomás elérése, azaz a muzulmán világ Európára való rákényszerítése. Csak ez lehet az oka annak, hogy például kifejezetten ujjongva ünneplik a burkinit, és egyéb szőnyegszerű ruházatot. Vagy hogy Pető Andreának semmi más nem jut eszébe a muszlim nőkről, mint hogy NEKIK IS JOGUK VAN FEKETE CSIPKEBUGYIT HORDANI. Ez konkrétan itt jelent meg a Mandineren: http://mandiner.hu/cikk/20150910_peto_andrea_fekete_noi_csipkealsonemu_migracio_es_mi_xxi
A muszlim nők OKTATÁSÁÉRT kellene tömegmozgalmat szervezni, azt elérni, hogy legalább az Európában tartózkodó migráns nők mindegyike KÖTELEZŐEN ISKOLÁBA JÁRJON, és legalább itt haladják meg a "dagadt baszó- és szülőgép"-karriert, és legalább itt kényszerítsék VERSENYRE a teljesen eltompult, ellustult, elzombult, MEGVADULT "teremtés koronáit".
Az amerikai kultúra elfajulásának pontosan az az egyik oka, hogy ott nagyon nagy divat a nők háziasszonyi életmódja, ami igencsak hasonlít a muzulmán világra, és az USA a jólétét nem is épp tisztességes forrásoknak köszönheti, csak részben él már a saját munkájából, nagyrészt sajnos mindenféle tisztességtelen manipulációk, zsarolások, háborúk fedezik a jólétet és az emberek túlkényelmesedését, elhízását, eltompulását, a fiatal férfiak magatehetetlen, lusta, buta, impotens, kudarcos viselkedését.
Állami szinten le kellene mondani a tisztességtelen jólétről, családi szinten pedig a nők elzárt, muszlimszerűen kitartott, társadalmon kívüli életmódjáról, ami együtt jár az amerikai gondolkodás munkaerkölcsének totális leromlásával, és helyette a szexközpontú gondolkodás elképesztő mértékű karrierjével.
Az utóbbi a muszlim világ jellemzője, szemben a nyugattal, ami hagyományosan a munkát és nem a szexet tette értékmérővé. Ez mára kezd átrendeződni, leginkább Amerikában, és különös módon magával hozta a fiatal férfiak magatehetetlenségét, kritikán aluli teljesítőképességét, társadalmi haszontalanságát.
Ez előbb-utóbb az egyén értékét is fel fogja számolni, és ha a folyamatot nem sikerül megállítani, akkor Amerika visszasüllyed a közösségi értékrendbe, a csoporttudat kiüti az egyéni felelősségvállalás fontosságát. Ez persze nem csak Amerikát fenyegető veszély.