A legtöbb fontos dolognak (rák elleni küzdelem, óceánok, béke) van világnapja, ahol az adott dátumon a jeles célért lehet küzdeni és/vagy megemlékezni. Az LMBTQ-lobbinak már egy egész hónap jutott, júniusban minden a Pride-ról szól. Ilyenkor az összes nyugati világcég megpróbálja bebizonyítani, ők a legbe- és elfogadóbbak. Elég csak felmenni a LinkedIn-re, ahol speciális, szivárványos logóra cserélte emblémáját a legtöbb vállalat.
A ruhamárkák sem kivételek, ilyenkor mindig jönnek speciális darabok. Így tett például az Adidas is, amelyik szivárványos női fürdőruhát reklámoz egy olyan emberrel, akinek
szőrös a mellkasa, és a nemi szervénél „dudorodik valami”.
Természetesen nem maradt el a Calvin Klein sem, amelyik legújabb melltartóit mutatta be a potenciális vásárlóknak. A kampányhoz pedig nem akármilyen modellt választottak, hanem Bappie Kortramet, hollandiai transz influencert. Arról egyelőre nem érkezett információ, volt-e olyan, aki csak emiatt vásárolt a darabból. A reklám különlegessége, hogy egy szőrös mellkasú, szakállas férfi hirdette, milyen jó a márka melltartója.
Ám ez még mind semmi!
Ugyancsak nagyot gurított a Glamour. A fiatalok körében népszerű divatmagazin brit verziója legújabb számának címlapján Logan Brown szerepel, aki
transznemű és gyermeket vár.
„Gyereket várok transznemű férfiként és létező ember vagyok. Nem számít, ki, mit mond, élő bizonyíték vagyok” – mondta a lapnak adott interjújában Brown, aki hozzátette, nembináris drag előadóművész párjával nem tervezték a gyereket, mégis teherbe esett.
A queer szerelem és az #LMBTQIA+ közösség ünnepléseként Logan büszke a GLAMOUR címlapjára”
– írta a promószövegbe a Glamour.
Hazai körökben is nagy port kavart a téma, a Redditre is kikerült a poszt, amelyben az egyik hozzászóló azt írta, hogy kontraproduktívnak tartja a terhes transz férfi címlapra tételét.
Hozzátette, azok nagy része sem örül ezeknek a reklámoknak, akik amúgy támogatják az LMBTQ-jogokat. Egy másik hozzászóló csak annyit írt:
„Nehezen fog menni a szoptatás.”
Bár azt hihetnénk, felértünk a csúcsra, még messze vagyunk: két éve az IKEA svéd lapraszerelt bútorgyártó volt az, amelyik LMBTQ-ülőgarnitúrákat dobott piacra. Tavaly pedig a Cseh Államvasutak tett közzé egy reklámszpotot, amiben a budapesti járatait népszerűsíti, igencsak LMBTQ-módon.
De nincs megállás: az Egyesült Államokban például pont a napokban hirdettek LMBTQ-vészhelyzetet. A Human Rights Campaign „szükségállapotot” hirdetett az „LMBTQ+ amerikaiak” számára, azzal érvelve, hogy az egyre ellenségesebbé váló jogszabályi környezet veszélybe sodorta a közösséghez tartozók életét. Mindeközben Joe Biden több ezer LMBTQ-személyt hívott meg a Fehér Házba, hogy velük ünnepelje meg a Pride hónapot. Természetesen az amerikai elnök rezidenciája szivárványszínbe borult közben.
Volt azért itt hatalmas tasli is
A legnagyobb LMBTQ-vesztes kétségtelenül a Bud Light sör lett. Az alkoholos italt gyártó cég részvényei meredek zuhanásba kezdtek, miután legújabb kampányuk középpontjába egy transznemű tiktokkert helyeztek.
A Mandineren is beszámoltunk róla, hogy a Dylan Mulvaney nevű transz influenszerrel készült reklámok vetítése és online térben történő promotálása után drasztikusan csökkentek a Bud Light söreladások. A rosszul sikerült kampány következtében
ötmilliárd dollárral csökkenhetett a terméket gyártó cég, az Anheuser-Busch óriásvállalat részvényei.
A reklámot megálmodókat szabadságra küldték, majd kirúgták a külsős marketingtanácsadóikat és április végén új kampányt indítottak, amelyben már csupán egyszerű amerikai fiatalok kortyolgatják békésen a sört.
A nyitókép a 2022-es budapesti Pride-on készült. Fotó: Ficsor Márton/Mandiner