Ha valaki repülővel tervezi az idei nyaralást, könnyen kikerekedhet a szeme a jegyárak láttán. Míg korábban el-el lehetett csípni (term. fapados légitársasággal –a szerk.) egy Budapest-Róma odavissza utat 4500 forintért nem csúcsidőszakban, mostanra ez lehetetlen. Ezt 2019 decemberének végén sikerült végrehajtanom, a legolcsóbb két időpontot összevetve sem lehetne ezt most kihozni 35 ezer forint alatt.
Miért lettek drágábbak a repülőjegyek?
Hayley Berg, a Hopper nevű amerikai repjegykereső portál közgazdásza szerint világszerte várható az áremelkedés. A szakértő szerint átlagosan a repülőjegy árak
egy év alatt 32 százalékot emelkedtek.
Hayley Berg szerint egy nemzetközi járat a legnagyobb kereskedelmi légitársaságoknál már meghaladja átszámítva a 342 ezer forintot. Ráadásul a premium economy, valamint a business-osztályú helyek után is megnőtt a kereslet, mely ezeknek az árait is csak feljebb vitte.
Fotó: Ying Tang / NurPhoto / NurPhoto via AFP
A szakértő egy példát is közölt: az Egyesült Államokból Athénba repülni jelenleg 1100 dollárba kerül átlagosan, ami 45 százalékos emelkedés a tavalyi árhoz képest, míg a barcelonai vagy a római árak 40 százalékkal nőttek a tengerentúlról.
Milyen tényezők járulnak hozzá a magas repülőjegy árakhoz?
Piacági szakértők szerint a drasztikus drágulás mögött elsősorban az áll, hogy több árfelhajtó tényező egyszerre ütött be az idei évben. Az egyik és legsúlyosabb ok az orosz-ukrán háború következtében megugró infláció, mely globálisan is súlyos károkat okoz a gazdaságban.
Az infláció a legtöbb alapvető cikk árát megnöveli. Ez jelentkezik a légitársaságok költségeinél is, kezdve a pilóták fizetésétől a felszolgált ételek bekerülési összegéig”
– szögezte le Berg.
Hogyan hat az ukrán háború a repülőjegy árakra?
Részben a szomszédunkban kirobbant háború miatt, de az üzemanyagárak meredeken felfelé tartanak az elmúlt másfél évben. A munkaerő bére után a társaságoknak a legnagyobb kiadása értelemszerűen a repülőgépekbe való kerozin ára. Az Egyesült Államokban két évvel ezelőtt egy hordó olaj 65 dollár körül mozgott, ez tavaly bőven 100 dollár fölé emelkedett, ezt a különbözetet pedig a társaságok átterhelik a vásárlókra.
Fotó: CAIA IMAGE / SCIENCE PHOTO LIBRARY / NEW / Science Photo Library via AFP
A német Lufthansa az év elején jelentette be, hogy súlyos is személyzethiánnyal küzdenek, ezért 34 ezer járatot töröl március végétől október végéig, köztük a budapesti útvonalon is lesznek ritkítások.
Bár néha ránézve a Flightradar24 képére a következő megállapítás meglepő lehet, de az árfelhajtó tényezők egyike,
hogy nincs elég repülőgép.
A legnagyobb repülőgépgyártók, mint az amerikai Boeing vagy a francia Airbus nem tudják olyan ütemben leszállítani az újabb, kevesebb üzemanyagot fogyasztó repülőgépeiket, mint ahogy azt előzetesen várták a társaságok.
Hogyan változott az ipar a Covid alatt?
A járvány 2020-as kirobbanásakor fekete napjait élte a légi közlekedés, a legtöbb társaság különböző nagyobb, például a ferihegyi repülőtéren tárolta a járműveit, azonban ez egy jó alkalom volt számukra, hogy a régebbi, sokkal inkább környezetszennyező darabokat selejtezzék vagy eladják.
Arra számítottak, hogy majd a korábbiakban megszokott ütemben fogják tudni a nagyobb gyártók szállítani a repülőket, ám a háború és az egyéb külső tényezők miatt a Boeing és az Airbus folyamatosan késéssel tudott csak teljesíteni. Ráadásul a járvány alatt több pilótát és iparági dolgozót és a személyzet más tagjait elbocsátották.
Fotó: Nicolas Economou / NurPhoto / NurPhoto via AFP
A légitársaságok jelenleg is építik vissza a covid alatt leépült útvonalhálózatukat, több helyen már a járvány előtti szinten tudnak járatokat üzemeltetni, de most egy másik problémával állnak szemben: nincs elég kapacitás a járatok teljesítéséhez.
A repülőjegyek árait alapvetően a kereslet és a kínálat függvénye árazza be. Az utazási kedv visszatért, de meghaladta a társaságok képességeit”
– mondta Gary Leff szakújságíró egy interjúban, majd kiemelte, az Egyesült Államokban az amerikai légitársaságok tízmilliárd dollárnyi támogatást kaptak kifejezetten azzal a céllal, hogy ne küldjék el a koronavírus-járvány alatt a munkavállalókat.
Hogyan lehet olcsóbban repülőjegyet vásárolni?
A legtöbb társaság az év eleje óta arról számolt be, hogy az emelkedő árak ellenére is kimagasló kereslettel találkoznak, melyet nem tudnak lassan kiszolgálni. Michael Derchin elemző szerint két tényező tudja a jövőben mérsékelni az árakat: ha a beüt a recesszió, ami visszafogná a keresletet, a másik pedig, ha a Boeing képes lenne fokozni az új repülőgépek gyártását.
A légitársaságok már alig várják, hogy beüzemeljék az új gépeket”
Amíg azonban ilyen magasan vannak az árak, nincs mit tenni, mint versenyeztetni az ajánlatokat. Ehhez több oldal is a segítségünkre lehet: a legnépszerűbb a SkyScanner, a Kayak és a Google Flights. Szakértők szerint az olcsó repjegy legnagyobb titka az időzítés, a legjobb minél hamarabb lefoglalni a jegyeket.
A piacon megjelentek többek között az ultra low-cost légitársaságok, melyek a korábbi fapados járatoknál is fapadosabbak, ilyen a norvég Norse Atlantic például, mely transzatlanti járatokat biztosít jutányos áron.
Tippek a legolcsóbb repülőjegy vásárláshoz
Érdemes feliratkozni a légitársaságok húségprogramjaira, körleveleire, így elsőként lehet értesülni, ha egy rövid idő keretéig promóciós áron lehet foglalni náluk. A fentebb már említett repjegyeket versenyeztető oldalakon be lehet állítani, ha az általunk kiválasztott jegy ára csökkenni kezd, akkor küldjön figyelmeztetést valamilyen módon.
Bár jelenleg igen vaskos áron adják a repülőjegyeket, ha közeli úti célról beszélünk, mindenképp érdemes kiszámolni, hogy autóval mennyibe kerülnek, ugyanis egy négytagú családnál sokszor olcsóbban jön ki az autós út.
Értékének duplájába is kerülhet annak a Boeing 747-esnek az átalakítása, amit Katar ajánlott fel ajándékba az Egyesült Államok elnöki különgépeként – nem beszélve a jogi és etikai problémákról, amit az elfogadása okozhat.
Egy kaliforniai nő szövetségi pert indított, miután állítása szerint a légitársaság tétlenül nézte, ahogy utastársa szexuálisan zaklatja őt repülés közben.
A Platon Karataev zenekar frontemberével zajról és csendről, merülésről és elvonulásról, éhségről és mélységről beszélgettünk. Interjúnk.
p
0
0
0
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 16 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
kujon
2023. április 23. 22:47
Stockholm-Bp-Stockholm, húsvét vasárnap Pest felé és húsvét hétfőhöz egy hétre hétfőn visszafelé, 3ember, egy 10kg-s kézipogyó meg 3 kis hátizsa és mindez majdnem negyedmillió forint a Wiccernél.Mocskos geci banda, az ár már bőrfotelos vip-szint, a szolgáltatás viszont nem is fapados, hanem pocsolyában álldogállós.Hogy rohadnának meg!
És nem tudunk máskor jönni-menni, mert ekkor van iskolaszünet.
Pezsgőt bontok, ha egyszer végre tönkremegy a Wiccer, az q isten!
Budapest-Róma légitávolsága 81O km. Hogyan lehet elvárni oda-visszarepülőútra 45OO Ft-ot ? Amikor egy bp-i villamosbérlet kerül kb. ennyibe ?
A vonat jóval drágább. pl. Budapest-München 652 km-e vonattal kb. 1OO euró - II. osztályon = 37.6OO Ft.
Drágább lett minden, a 2,5 évi pandémia még a leghiresebb és legmenőbb légitársaságokat is gazdaságilag próbára tette. A Ryanair sem olcsóbb, főleg ha valaki a helyet is bejelöli és netán egy hátizsákon kivül van még egy kis kézitáskája is. Ott is külön kell fizetni az esetleges fogyasztást és még vásárt is rendeznek ajándékok és lottó árulásával. Ezt a Wizzairen nem teszik, nem kinálnak vásári portékát.
Jobban él a világban több ember mint a 80-s/90-s években, így viszont kevés a gép, kevés lesz a kiszolgáló személyzet stb.
Ez viszi a turizmusra ráépülő iparágakat is. Mi lenne, ha a 8milliárd emberből évente 10 milliárd repülne?
( most kb 5milliárd )
És ez csak a levegőben:-)))))
örülök, hogy drágul a repjegy. végre eltakarodnak az okádék brit legénybúcsusok. a csóró turisták rosszak a gazdaságnak, mert keveset költenek, de cserébe leterhelik az infrastruktúrát és eltartják a feketéző airbnb lakásokat. ennek vége lesz.
nem mellesleg, a kerozinégetés nem túl jó ám a természetnek, de ezt a libsik nem szeretik hallani mert imádnak utazni és fontoskodni külföldön