Tíz repülőtér és sok millió utas bánhatja: drasztikus lépésre készül a Ryanair
A francia kormány a repülőjegyek után fizetendő adó háromszorosára emelését tervezi.
Számos tényező együttes hatása okozza, hogy jóval magasabbak a repülőjegy árak, mint korábban.
Ha valaki repülővel tervezi az idei nyaralást, könnyen kikerekedhet a szeme a jegyárak láttán. Míg korábban el-el lehetett csípni (term. fapados légitársasággal –a szerk.) egy Budapest-Róma odavissza utat 4500 forintért nem csúcsidőszakban, mostanra ez lehetetlen. Ezt 2019 decemberének végén sikerült végrehajtanom, a legolcsóbb két időpontot összevetve sem lehetne ezt most kihozni 35 ezer forint alatt.
Hayley Berg, a Hopper nevű amerikai repjegykereső portál közgazdásza szerint világszerte várható az áremelkedés. A szakértő szerint átlagosan a repülőjegy árak
Hayley Berg szerint egy nemzetközi járat a legnagyobb kereskedelmi légitársaságoknál már meghaladja átszámítva a 342 ezer forintot. Ráadásul a premium economy, valamint a business-osztályú helyek után is megnőtt a kereslet, mely ezeknek az árait is csak feljebb vitte.
A szakértő egy példát is közölt: az Egyesült Államokból Athénba repülni jelenleg 1100 dollárba kerül átlagosan, ami 45 százalékos emelkedés a tavalyi árhoz képest, míg a barcelonai vagy a római árak 40 százalékkal nőttek a tengerentúlról.
Piacági szakértők szerint a drasztikus drágulás mögött elsősorban az áll, hogy több árfelhajtó tényező egyszerre ütött be az idei évben. Az egyik és legsúlyosabb ok az orosz-ukrán háború következtében megugró infláció, mely globálisan is súlyos károkat okoz a gazdaságban.
Az infláció a legtöbb alapvető cikk árát megnöveli. Ez jelentkezik a légitársaságok költségeinél is, kezdve a pilóták fizetésétől a felszolgált ételek bekerülési összegéig”
– szögezte le Berg.
Részben a szomszédunkban kirobbant háború miatt, de az üzemanyagárak meredeken felfelé tartanak az elmúlt másfél évben. A munkaerő bére után a társaságoknak a legnagyobb kiadása értelemszerűen a repülőgépekbe való kerozin ára. Az Egyesült Államokban két évvel ezelőtt egy hordó olaj 65 dollár körül mozgott, ez tavaly bőven 100 dollár fölé emelkedett, ezt a különbözetet pedig a társaságok átterhelik a vásárlókra.
A német Lufthansa az év elején jelentette be, hogy súlyos is személyzethiánnyal küzdenek, ezért 34 ezer járatot töröl március végétől október végéig, köztük a budapesti útvonalon is lesznek ritkítások.
Bár néha ránézve a Flightradar24 képére a következő megállapítás meglepő lehet, de az árfelhajtó tényezők egyike,
A legnagyobb repülőgépgyártók, mint az amerikai Boeing vagy a francia Airbus nem tudják olyan ütemben leszállítani az újabb, kevesebb üzemanyagot fogyasztó repülőgépeiket, mint ahogy azt előzetesen várták a társaságok.
A járvány 2020-as kirobbanásakor fekete napjait élte a légi közlekedés, a legtöbb társaság különböző nagyobb, például a ferihegyi repülőtéren tárolta a járműveit, azonban ez egy jó alkalom volt számukra, hogy a régebbi, sokkal inkább környezetszennyező darabokat selejtezzék vagy eladják.
Arra számítottak, hogy majd a korábbiakban megszokott ütemben fogják tudni a nagyobb gyártók szállítani a repülőket, ám a háború és az egyéb külső tényezők miatt a Boeing és az Airbus folyamatosan késéssel tudott csak teljesíteni. Ráadásul a járvány alatt több pilótát és iparági dolgozót és a személyzet más tagjait elbocsátották.
A légitársaságok jelenleg is építik vissza a covid alatt leépült útvonalhálózatukat, több helyen már a járvány előtti szinten tudnak járatokat üzemeltetni, de most egy másik problémával állnak szemben: nincs elég kapacitás a járatok teljesítéséhez.
A repülőjegyek árait alapvetően a kereslet és a kínálat függvénye árazza be. Az utazási kedv visszatért, de meghaladta a társaságok képességeit”
– mondta Gary Leff szakújságíró egy interjúban, majd kiemelte, az Egyesült Államokban az amerikai légitársaságok tízmilliárd dollárnyi támogatást kaptak kifejezetten azzal a céllal, hogy ne küldjék el a koronavírus-járvány alatt a munkavállalókat.
Hogyan lehet olcsóbban repülőjegyet vásárolni?
A legtöbb társaság az év eleje óta arról számolt be, hogy az emelkedő árak ellenére is kimagasló kereslettel találkoznak, melyet nem tudnak lassan kiszolgálni. Michael Derchin elemző szerint két tényező tudja a jövőben mérsékelni az árakat: ha a beüt a recesszió, ami visszafogná a keresletet, a másik pedig, ha a Boeing képes lenne fokozni az új repülőgépek gyártását.
A légitársaságok már alig várják, hogy beüzemeljék az új gépeket”
– jelentette ki.
Amíg azonban ilyen magasan vannak az árak, nincs mit tenni, mint versenyeztetni az ajánlatokat. Ehhez több oldal is a segítségünkre lehet: a legnépszerűbb a SkyScanner, a Kayak és a Google Flights. Szakértők szerint az olcsó repjegy legnagyobb titka az időzítés, a legjobb minél hamarabb lefoglalni a jegyeket.
A piacon megjelentek többek között az ultra low-cost légitársaságok, melyek a korábbi fapados járatoknál is fapadosabbak, ilyen a norvég Norse Atlantic például, mely transzatlanti járatokat biztosít jutányos áron.
Érdemes feliratkozni a légitársaságok húségprogramjaira, körleveleire, így elsőként lehet értesülni, ha egy rövid idő keretéig promóciós áron lehet foglalni náluk. A fentebb már említett repjegyeket versenyeztető oldalakon be lehet állítani, ha az általunk kiválasztott jegy ára csökkenni kezd, akkor küldjön figyelmeztetést valamilyen módon.
Bár jelenleg igen vaskos áron adják a repülőjegyeket, ha közeli úti célról beszélünk, mindenképp érdemes kiszámolni, hogy autóval mennyibe kerülnek, ugyanis egy négytagú családnál sokszor olcsóbban jön ki az autós út.
Nyitókép: PATRICK PLEUL / dpa-Zentralbild / dpa Picture-Alliance via AFP