Rémisztőek, csodálatosak, meglepőek – mutatjuk a világ legkülönlegesebb hídjait
2023. április 13. 10:13
Vagy nagyon magasan vannak, vagy félelmetesen kanyarognak; vagy turistalátványosságok, vagy nehezen megközelíthető különlegességek: egyre különlegesebb hidak épülnek szerte a világban.
2023. április 13. 10:13
p
3
2
12
Mentés
Amióta az emberi civilizáció létezik, technikai tudásunk egyik fő fokmérői voltak a hidak: az, hogy milyen szerkezetekkel és mekkora távolságokat átívelve tudtuk legyőzni a természet akadályait, eleget téve a homo sapiens leküzdhetetlen mozgásvágyának, a mobilitás parancsának.
A 20. században számos hídcsoda született a világ körül. Egyikük volt a régi budapesti Erzsébet híd is, ami 1903-as átadása után csaknem negyed századig rendszerében világrekorder, hetven éven át pedig Duna-rekorder volt, mivel a Dunát mederpillér nélkül ívelte át, 290 méter hosszan. A későbbi évtizedek aztán az új kor nagyhatalmainak csodáit hozták el, gondoljunk csak San Francisco Golden Gate hídjára.
Az elmúlt néhány évtizedben azonban – Ázsia globális feltörekvésének látványos jeleként –
a keleti kontinens országai építették sorra a hídcsodákat.
Ma már a legtöbb óriáshíd Kínában található, ahol szinte évről évre adnak át rekord nagyságú vagy azt megközelítő konstrukciókat – de Japánban vagy épp Törökországban is számos látványos híd íveli át a tengerszorosokat.
A 21. századi technológia azonban nem csak a betonról és a függőhidakról szól: az új, szuper könnyű, rugalmas, ámde extra erős anyagokból kisebb, ámde így is különleges, lélegzetelállító hidakat tudnak építeni, amiben megint csak Kína adja az újszerű látványosságok egész sorát.
Ezek a világ leghosszabb hídjai
Hogy mik a leghosszabb hidak a világon? Cseles kérdés ez, hiszen nagyon sokféleképpen lehet mérni a hidak hosszát. Az biztos, hogy ha a föld felett magasodó, lábakon álló, közlekedési célt szolgáló szerkezeteket rangsoroljuk, akkor a kínai, Peking és Sanghaj közötti szupervonatot szolgáló Danyang–Kunshan híd az első,
ami 164 kilométer hosszan fut pilléreken a kelet-kínai síkság fölött.
Kínában, illetve Japánban még több ilyen 100 kilométernél hosszabb vagy annál valamivel rövidebb speciális viadukt húzódik a tájak fölött a vonatok kiszolgálására.
Az egy bizonyos távolságot egy nagy ívvel áthidaló szerkezetek, az ívhidak ranglistáját is a kínaiak uralják: a pingnani harmadik híd 575 métert, a csungkingi Chaotianmen híd 552 métert, a sanghaji Lupu híd 550 métert ível át – összehasonlításul: a függőhíd típusú Erzsébet híd támaszköze 290 métert tesz ki.
S ha már függőhidak: a leginkább lélegzetelállító, legmonumentálisabb hidak családját ők alkotják, s a Dunánkon kecsesen átívelő Erzsébet híd vagy éppen a Lánchíd persze ma már eltörpül a világ más részein mostanában elkészült óriáshidak mellett.
Az új világrekorder hosszúságú függőhíd éppen tavaly készült el, s a Dardanellák tengerszorosát íveli át – s ezzel Európát és Ázsiát köti össze – Törökországban:
az 1915 Çanakkale híd támaszköze 2023 métert, több mint két kilométert tesz ki.
A második helyen áll a kilencvenes években épült, Japánban álló Akashi Kaikyo híd 1991 méteres támaszközzel. A harmadik helyezett a Jangcén átívelő Yangsigang híd Vuhannál, aminek 1700 méteres támaszköze van a pillérei között. Utánuk még több tucat egy kilométernél nagyobb támaszközű hidat találunk a világban, köztük Európában a Svédországot és Dániát összekötő Öresund hidat, a norvégiai Hardanger-fjordot átívelő hidat, vagy épp az észak-angliai Humber hidat.
De ne feledkezzünk meg a viaduktokról sem, ahol a magasban fut végig egy-egy völgy fölött az út: ebben a kategóriában valószínűleg sokáig verhetetlen marad a dél-franciaországi Millau hídja, melynek
legnagyobb pillérei magasabbak, mint a párizsi Eiffel-torony,
s melynek útteste a legmagasabb ponton 270 méterrel halad a völgy mélye fölött.
Nem tériszonyosoknak való hidak
Az óriások mellett a kisebb, de annál különlegesebb, egyszerre vonzó és ijesztő turistalátványosságok sora is egyre gyarapodik a világ körül. A kínai Tianmen hegy függőleges falára épített Glass Skywalk gyaloghíd
mintegy 1500 méterrel húzódik a szakadék fölött,
s egyes része üvegből épültek, a turisták szórakoztatására – illetve halálra rémítésére.
A vietnami Bach Long gyaloghíd is egy meredek dzsungelvölgy fölött ível át, átlátszó felületein pedig igencsak bátorságpróba végiggyalogolni.
A svájci Titlis gyaloghídja pedig az Alpok óriáshegyeinek arénájában kínál lélegzetelállító kilátásokat.
***
Ha olvasóink ismernek határainkon belül vagy a környező országokban igazán látványos és izgalmas hidakat, megoszthatják kommentjeikben a tippeket!
***
Nyitóképen: olajfúrótornyot vontatnak át a Dardanellák világrekorder hídja alatt Törökországban (Burak Akay / ANADOLU AGENCY / Anadolu Agency via AFP)
A washingtoni fellebviteli bíróság döntése kötelezi az Apple-t és a Google-t a TikTok eltávolítására, ha januárig nem történik meg a platform amerikai értékesítése. Eközben Kína és az USA vezetése is más-más irányból intéz támadást.
Kína új irányvonalat hirdetett: 2025-től radikálisabb élénkítő lépésekkel kívánja támogatni a növekedést. Bár a bejelentések rövid távon optimizmust hoztak a tőzsdékre, a szakértők óvatosságra intenek: a szavak mögötti valódi tettek és azok hatékonysága még mindig kérdéses marad.
Bár az Iszlám Államot Szíriában jelentősen meggyengítették, nem semmisítették meg teljesen.
p
0
0
2
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 12 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Akitlosz
2023. április 13. 13:48
Ha 4 dimenzióban nézzük, akkor nekem a kedvenc hidam a Hepstadion Alexandriában.
1260 méter hosszú és 200 méter széles volt.
Mindezt ugye 2300 évvel ezelőtti technikával építve.
A római korban a hídon már vízvezeték, aquaduct is vezetett át, mert a Pharosz szigeten, Kalózok szigetén nem volt (elég) ivóvíz.
A híd alatt nagy hajók is elfértek.
Ma nem építenek ilyen vízvezetékeket, pláne nem hidakra. De 200 méter széles hidakat sem.
A képen jobb oldalon a Heptastadion:
https://medium.com/@ad.meliora.02/the-pharos-of-alexandria-the-most-astonishing-structure-of-the-ancient-world-23f03f6fc0e8
Közelről:
https://static.wikia.nocookie.net/assassinscreed/images/e/ef/ACO_Heptastadion.jpg/revision/latest/scale-to-width-down/1000?cb=20190916082509
Budapesten sem a Lánchídról kellene kitiltani a forgalmat, hanem egy új, látványos hidat építeni a közelében a gyalogosoknak, amely turistalátványosság is lenne és meg lehetne nézni róla például a Lánchidat.
Miért építtette Széchenyi a Lánchidat?
Hát ugyan nem azért, hogy tilos legyen rajta kocsiknak közlekedni.
"Sanghaj közötti szupervonatot szolgáló Danyang–Kunshan híd az első,
ami 164 kilométer hosszan fut pilléreken a kelet-kínai síkság fölött.
Kínában, illetve Japánban még több ilyen 100 kilométernél hosszabb vagy annál valamivel rövidebb speciális viadukt húzódik a tájak fölött a vonatok kiszolgálására."
Igazából már az összes vasútvonalat így kellene építeni, hogy szintbeli kereszteződés sehol se legyen és állatok se tudjanak rámenni a vasútra.
Akkor nyugodtan száguldozhatnának a vonatok akár 500 km/h-val is, versenyképtelenné téve a légi közlekedést kontinensen belül.
Remek írás.
Az látszik, hogy a kínaiak tudnak építkezni.
Nekem az 55 kilométer hosszú Hongkong–Zhuhai–Makaó-hídjuk tetszik, aminek egy része a tenger alatt megy:)
Viszont nálunk jól jönne egy szerényebb gyalogos-biciklis híd a Dunán, pl. ahol az Európa ponton hidat építették a katonák anno az EU csatlakozásunk előtt, a Kacsa utcánál.
Szerintem a kínaiak azt is bevállalnák. Az akkugyárukat kompenzálandó.
Az EU meg fizethetné, a visszatartott pénzeket kárpótlandó.
A neve lehetne megint Európa híd.
Erre kellene izmoznia gyurcsányéknak, csehkatkáéknak az EUs választások előtt.
Ha megint be akarnak kerülni.
Mert a háborúpártisággal nem szavazzák be őket a magyarok.
De ha az amerikaiak építenék a 2024-es választásuk előtt akkor akár Amerika híd is lehetne.
A friss plakátkampányukat kompenzálandó. Hogy visszanyerjék a magyarok szimpátiáját.
Azon mehetnének a ruszkik haza.
Látszik, hogy mind a három nagy pólusnak van miért kompenzálnia, kárpótolnia bennünket. :)