A lényeg mégis az, hogy bár első királyunk kulturális és civilizációs értelemben megkérdőjelezhetetlenül „oldalt választott”, egyúttal az önállósághoz és a függetlenséghez való ragaszkodás, a magyar érdekérvényesítés tekintetében is leckét adott az utódok számára. Az azóta eltelt évszázadok sora pedig bebizonyította: a magyar állam hiába része Európának, a kihívások nem csak keletről, hanem nyugatról is bőven érkezhetnek. Aligha csoda, hogy a magyar néplélekben kialakult némi önzés, ami alapvetően abból a felismerésből táplálkozik, hogy leginkább magunkra számíthatunk.
Csakhogy ez nem a Nyugat „elárulása”.
Mi maradunk, ahol vagyunk, semmilyen szerződést nem mondunk fel, sehonnan nem lépünk ki, nem akadályozzuk meg még a nekünk nem tetsző közös uniós lépéseket sem.
Viszont a véleménynyilvánítás szabadságának virtigli európai joga a bőséges társadalmi felhatalmazással bíró, a háborúból való kimaradás üzenetével elsöprő választási győzelmet arató magyar kormánynak is jár. Elvileg.
Valóban azt jelentené az európai ethosz, hogy az irányvonallal szemben kritikus, különvéleményt megfogalmazó politikusok kitaszítottnak minősülnek? Nem az bontja az egységet, aki a másként gondolkodót megbélyegzi és ellehetetleníti? Halljuk, Orbán Putyin ügynöke. De valóban odáig jutottunk, hogy üldözendő a Szentatyával egyetértő pacifista álláspont, csak azért, mert egyesek szerint már az oroszok is békét akarnak?