Aki kijön egy erdőszéli házba és ott azonnal üvöltésbe kezd, nyilvánvalóan menekül valami elől.
De ez a menekülés eleve kudarcra van ítélve, mert aki így tesz, az végső soron nem megy sehová, mindig ugyanott marad. Viszi magával mindenhová a saját belső zaját és igyekszik otthonossá, ismerőssé tenni ideiglenes környezetét is azzal, hogy azonnal hangos zenét kezd hallgatni. Ez az ember a csendet egyfajta vereségként éli meg.
Ha csend van, akkor valami baj van, gondolja. A csend egyenlő a szomorúsággal, ezt is gondolja. A hangerő védőernyőt von köré, hogy ne kelljen szembesülnie azzal, ki ő és hol van. A hangerő énjének kiterjesztése, pontosabban zavarának kiterjesztése. Amikor hangos zenét és rikoltozást hallok odalentről, a táborból,
mindig tudom, hogy megint olyanok érkeztek ide, akik bajban vannak.
Ahogy évek óta figyelem, szinte csak bajban lévő emberek látogatnak a táborba.
A szemforgató, hamis papokról a csapat azóta átváltott valami döngölős, négynegyedes lakossági diszkóra. Úgy látszik, Koppány dala csupán egy rövid kitérő volt. Az éjszaka hideg lesz, remélem, hamarosan betakarodnak a hajdan szebb napokat látott erdészházba.
Akkor már csak a patak zúgása marad, a baglyok rikoltása és a vaddisznók csörtetése a sötétben. Ami szintén zene, nem is akármilyen. Életem végéig meglennék ezzel a zenével.
Fotó: Fred de Noyelle / Leemage via AFP