„Gergő, ne már egy fideszest rakj oda” – Baranyi Krisztina Karácsony Gergelynek
Ferencváros polgármestere és fővárosi önkormányzati képviselő nem szeretne fideszes főpolgármester-helyettest, ezért beleállt Vitézy Dávidba.
A Medián felmérése szerint a budapestiek többsége véglegesen kitiltaná az autókat a frissen átadott Lánchídról. Karácsony Gergelyék legnagyobb örömére érkezett ez az eredmény, büszkélkedtek is vele, csakhogy így nem tartják magukat az eredeti megállapodáshoz és azt kockáztatják, hogy nem kapják meg az állami támogatást.
Az egyik legkomolyabb városfejlesztési és várospolitikai vita továbbra sem ért véget, ugyanis még nincs végleges döntés arról, mi legyen a Lánchíddal. A felújított hidat Karácsony Gergely tavaly év végén nagy mellszélességgel adta vissza (ideiglenesen) a forgalomnak. Na, nem az autóforgalomnak, hogy ezzel csökkenteni lehessen a belvárosi dugókat.
Az, hogy mi lesz a híd sorsa, a kormánynak, a fővárosnak és a fővárosiaknak sem mindegy. Az autósoknak azért lenne fontos, mert visszakapnák az átkelőt, –melynek lezárása értelemszerűen extra terhet jelent(ett) a szomszédos Margit hídra és Erzsébet hídra–, így az állandósult dugók mérséklődhetnének a környező utcákban és utakon.
A főváros és a kormány szempontjából azért nem mindegy, mi lesz a végső sora a Lánchídnak, mert az eredeti megállapodás értelmében azt vissza kell adni az autós közlekedés számára. A kormányzati álláspont szerint azzal, hogy a főváros nem engedi fel a hídra a személygépjárműveket, megszegte a kormányhatározatban foglaltakat.
A tárca szerint a felek közt úgy szólt a megállapodás, hogy akkor járul hozzá a kormány a felújításhoz (hatmilliárd forinttal), ha a beruházás kezdetétől számított másfél éven belül az autósok újra igénybe vehetik azt.
A héten lett nyilvános a Medián és a 21 Kutatóközpont ezer főn alapuló közvélemény-kutatása. A két vállalatról érdemes tudni, hogy míg előbbit Hann Endre viszi, addig utóbbinak vezetője Róna Dániel, Karácsony Gergely korábbi tanítványa. Mint arról a Mandieren már beszámoltunk korábban Róna cége a koronavírus-járvány első évében, 8 hónappal a baloldal budapesti hatalomátvétele után alakult, és azon nyomban pénzügyi sikert ért el. A cég 2020. évi nettó árbevétele 45 547 000 forintot tett ki, melyet a 2021-es évben 145 százalékkal, 111 712 000 forintra sikerült növelni.
A felmérésre visszatérve: azt hozták ki eredményül, hogy a fővárosiak többsége azt szeretné, ha autómentes maradna a Lánchíd és egyetértenek a főváros azon ideiglenes döntésével, hogy csak a korábban már említett járművek kelhessenek át, majd később, mikor a járdák is elkészülnek, a gyalogosok is sétálhassanak rajta.
A 21 és a Medián emberei tavaly év végén egy héten át készítették a kimutatást, melyből állításuk szerint az az eredmény rajzolódott ki, hogy a megkérdezettek 54 százaléka egyetért a jelenlegi helyzettel, míg a válaszadók 40 százaléka visszaengedné az autósokat is, hat százalék pedig nem alkotott véleményt.
„Az autóforgalommal kapcsolatban a 65 év feletti korosztály a leginkább megosztott: csaknem ugyanannyian akarnak autóstopot a Lánchídon, mint amennyien ellene szavaznának (46-47 százalék). A válaszadók 24 százaléka napi szinten közlekedik autóval, további 21 százalékuk pedig heti szinten használ gépjárművet” – közölték.
Balogh Samu, Karácsony Gergely kabinetfőnöke az Én Budapestem nevű Főváros-közeli oldalnak adott interjújában elmondta, hogy a költségvetésben számolnak a kormány által ígért hatmilliárd forinttal. Szavai szerint, ha a kormányzat nem fizet, azzal az állam megszegi ígéretét.
A főváros minden általa vállalt feltételt teljesített, a Lánchíd forgalmi rendjéről pedig a kormánnyal kötött megállapodás értelmében a híd felújításának végéig születik döntés”
– jelezte a főpolgármester kabinetfőnöke.
A portál szerint jelenleg egy tesztidőszak folyik a Lánchídon, amely után dönthetnek a fővárosiak, mi legyen a hídon való közlekedés sorsa. Hogy a szavazás róla milyen formában lesz megtartva, még nem világos.
Tavaly a témában készítettünk interjút Gyulainé Tóth Zsuzsával, a Magyar Autóklub jogi és érdekvédelmi bizottságának alelnökével, aki a Mandiner érdeklődésére elmondta, határozott ígéretük van a fővárostól arra, hogy érdemi vita után lesz a főváros részéről döntéshozatal. Azt remélik, hogy az autósok visszakaphatják a hidat.
Bízom benne, hogy a Lánchíd ügyében is van lehetőség észérvekkel megállapodni
– mondta a Mandinernek a Magyar Autóklub képviselője.
Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke szerint a főváros irányából egy tisztán politikai döntés született az autók kitiltásával, melyet most a mediános felméréssel akarnak igazolni. Véleménye szerint a két politikai tábor megközelítése sem szerencsés a Lánchíd-témában, ugyanis a felújítást megelőző állapotok sem voltak megfelelőek, mikor egész nem dugó volt a hídon és mozdulni sem lehetett.
A szakmai szervezet vezetője olyan alternatívát javasolna, mely alapján a hídon áthaladók körét ki kellene szélesíteni a mozgáskorlátozottakra és/vagy az autómegosztós járművekre.
Pont az egyébként baloldalinak mondott városvezetésnek kéne az elesettekkel kapcsolatban gondolkodnia, ám ezt nem tették meg”
– közölte a VEKE elnöke.
Arra a kérdésre, hogy történt a főváros és köztük bármiféle szakmai egyeztetés a témában, Dorner Lajos azt mondta, hogy nem igazán, ugyanis Karácsony Gergelyék magatartására jelenleg a tartózkodó távolságtartás a jellemző.
Nem tűnik úgy, mintha kíváncsiak lennének a szakmai véleményre”
– folytatta.
Dorner Lajos lapunknak kijelentette, járműkategóriákra kéne szűkíteni, kik használhatják a hidat és kik nem. Példaként hozta fel, hogy Nyugat-Európában már vannak ilyenre példák, hogy bizonyos kerületekbe csak zéró emissziós autókat engednek be, a többieket pedig kamerával figyelik és büntetik akár.
Rendszámfelismerő rendszerek már léteznek, lehet olyat csinálni, ha valaki jogosulatlanul megy, azt megbüntetik”
– közölte a szakértő, aki azt is felvázolta, akár egy előzetes regisztrációt követően lehessen csak használni a Lánchidat, amely során be kell mutatni a forgalmi engedélyt és a valódi zéró emissziós gépjárműveknek pedig engedélyt kéne kapni arra, hogy áthaladjanak.
Dorner szerint a két véglet harca látható a politikai fronton: a teljes tiltás és a teljes engedés. Véleménye szerint mindkettő rossz, az egyik dugót csinál a Lánchídon és az arra felvezető utakon, a másik pedig mindenhol máshol. A VEKE elnöke szerint, mikor egy politikai adok-kapok célpontjává válik egy tisztán forgalomtechnikai, szakmai kérdés, abból a város számára sok jó nem szokott kisülni.
Szavazzon! Ön visszaengedné a Lánchídra a személygépjárműveket?
Nyitókép: Isza Ferenc/AFP