Keresztre kötözött és ketrecbe zárt katonák – elképesztő dolgok derültek ki egy ukrán egységről
Az egység állítólagos tevékenységéről egy parlamenti vizsgálóbizottság tájékoztatást adott a védelmi minisztériumnak, de „nem történt semmi”.
Magyarország jó fogadó a pénzek terén, a közbeszerzési rendszer jobb, mint Ausztriában, és év végére jöhet a megállapodás a helyreállítási alapról.
Navracsics Tibor, Magyarország területfejlesztésért és az uniós források felhasználásáért felelős tárca nélküli minisztere adott elő az MCC-ben az új kormány előtt álló feladatokról. (A korábbi előadások, így Csák János, Nagy Márton, Szalay-Bobrovniczky Kristóf előadásai itt, itt és itt olvashatók, lapunk interjúja Navracsics miniszterrel pedig itt).
A források megszerzése és a fejlesztéspolitika több területen találkozik – kezdte előadását Navracsics. A területfejlesztésnek nincsen nagy hagyománya, hazánk szerkezete aránytalan, a fővárosi lakosságszám és a magyar politikai hagyomány is a központosítást erősíti.
A miniszter a helyzetet a következőkben vállalta fel: számos ma még összegzésre váró folyamat indult meg a covid alatt, ezeket még ki kell elemezni. A Benelux államok jobb mutatókkal rendelkeznek demográfia és foglalkoztatottság terén, Dél- és Kelet-Európa kevésbé. A kohéziós politikának köszönhetően viszont a „mag-Európához" képest zajlik a felzárkózás, ebbe kell illeszkednünk.
A kihívás tehát kettős: álljunk helyt a versenyképességi versenyben, tudjunk felzárkózni az EU átlagához, és közben próbáljuk meg az országon belüli szakadékot csökkenteni, a felzárkózásra váró régiók számára biztosítani azt, úgy, hogy közben az előbbi küzdelemben részt vevő régiók is megkapják a segítséget" – fejtegette Navracsics.
Erre két nagy EU-s forrás van, a helyreállítási alap az egyik, amelyről a döntés 2020 végére megszületett, e hitel mögött garanciát vállaló országként hazánk is ott van. Mivel az összeget igazítják a gazdasági teljesítményhez, Magyarország már most 430 milliárd forinttal kevesebbet kap, ami akár jó jelnek is tekinthető. Ez azért van, mert a gazdaságunk jól teljesít, de például Spanyolország több pénzt kap, mert az előrejelzéshez képest kevésbé nőtt a gazdaság.
az előző hétéves pénzügyi időszakban míg az EU-s átlag a forráslehívás és -felhasználás terén 68% volt, addig nálunk ez a szám 75%. Az intenzív tárgyalás az összegről májusban indult meg, és
amire meg is van a felkészültség és az akarat, s ebben az esetben nincs forrásvesztés. A teljes pénzügyi keret 14 ezer milliárd forint összesen, az operatív programok 10 milliárd forint értékben jelennek majd meg a magyar fejlesztési politikában, külön kezelik a vidék és halászat programját, ez kb. 4 ezer milliárd forintot jelent.
A régiók terén az Észak-Alföld és Észak-Magyarország, továbbá a Dél-Dunántól és a Dél-Alföld közelíti meg legkevésbé az EU-s fejlettséget. Pest megye sem áll túl jól, korábban Budapesttel egy fejlesztési régió volt, a főváros elszívta a fejlesztéseket, ezért most már önálló régió. Budapest az EU-s átlagot meghaladja fejlettség terén. A területi elvnek tehát nagy a jelentősége, három kategóriát lehet említeni ezen fejlettségi skála tükrében: vannak a nemzeti- és EU-s átlaghoz felzárkózó régiók, aztán a középső kategóriák, a harmadik pedig a főváros. Az utóbbi időben egyébként a magyar régiók mindegyike közelíti az EU-s átlagot, még ha lassan is. A turizmusban is van aránytalanság, főleg a fürdőkre, a Balatonra és a fővárosra koncentrál.
A háború, infláció, járvány idején meglepő lehet, de
Azonosítani kell ehhez azokat a célokat, melyek élhetővé teszik hazánkat – szögezte le a miniszter. A versenyképességet fejleszteni kell, a kevéssé fejlett régiókat fel kell zárkóztatni, illetve cél a digitális és zöld átállás. A vidékfejlesztési program a legnagyobb forrással rendelkezik. A teljes keretösszeg kétharmadát a fejlesztendő régiókra szánja a kormány. A környezetvédelem és az ezt szolgáló beruházások, az infrastruktúra is fontos cél.
Navracsics a vádakra is reagált, miszerint a korrupciós kockázat miatt nem kapjuk meg az EU-s pénzeket. Az Európai Bizottság által összeálított egységes piaci eredménytábla szerint Magyarország sárga kategóriás, tehát a közbeszerzési rendszerrel mindössze néhány apró gond nincsen, miközben például Ausztria piros kategóriás (vagyis komoly gondok vannak a rendszerrel).
Fotó: Földházi Árpád