– teszi fel a kérdést Csák. Ezeken lehet változtatni, igenis eljuthatunk magasabb pozícióba, de ez a fiatalok feladata. Egy másik mutató: nálunk hatezer kutatómérnök jut egymillió lakosra. Az élen járó országoknál az a szám kilencezer. Az innovációba sokat kell befektetni, sok embernek kell kutatnia, hogy megtermékenyítsék egymás agyát. Hiába vannak jó kutatóink, ha a multiknál vannak, ami nem válik a szerves magyar ökoszisztéma részévé – tisztázta a miniszter.
Összefügg a GDP és az innovációs képesség
Korreláció van az ország GDP-je, innovációs képessége és a ráfordítások között. A dán ráfordítás 3%, nekünk 1,6%. Ha elérjük a dán százalékot, az kb. 800 milliárd forintot jelent. Tegyük föl, hogy a kormány ezt meglépi. Csák szeretné látni a műhelyeket, ahová ezt a pénzt be lehet fektetni, az elméket, akik iskolákat tudnak alapítani. Ki tudja előre jelezni, mire lesz szükség öt év múlva? Ezért hiányzik az innovációs kultúra. Nincsenek meg, akikre el lehet költeni a pénzt.
Klebelsberg is hosszú távokban gondolkodott, húszéves távlatokban.
A felsőoktatásba a GDP 15%-át tette be a kormányt, az átalakult egyetemek költségvetése 2,5-re nőtt. De a kormány szemlélete, hogy outputot keres: le lehet vezetni bármilyen célnál, hogy miből kiindulva, hova kell eljutnunk. Lehet templomot építeni, és papot is lehet oda tenni, de kérdés: lesznek-e hívek? Most kell megnézni, ki az, aki megállja a helyét, és ki az, aki könnyűnek találtatik. Keményen fogják megmérni a feleket. Az innovációs ökoszisztémába való bekapcsolódás az egyetemek értékelési rendszerében 8%-ot tesz ki, ezt Csák 25%-ra akarja emelni.