Joó István, a Külgazdasági és Külügyminisztérium export növeléséért felelős helyettes államtitkára
Miért fontos Magyarországnak, hogy itt rendezik meg a világkiállítást?
Az esemény kezdeményezője Áder János köztársasági elnök, akinek már nemzetközi színtéren is elismerik a klímaváltozás elleni küzdelemben vállalt szerepét. Elnök úr vezetése mellett három Budapesti Víz Világtalálkozót szerveztek, amelyeknek a mérlege igencsak pozitív volt. Összegezve azt mondhatnám, ezek az események nemzetközi kitörési lehetőséget adtak a magyar víziparnak.
Ázsia vagy éppen Afrika számos országában valósultak és valósulnak meg vízügyi fejlesztések magyar technológiával,
ami komoly eredmény. Számos másik olyan ágazat is van a hulladékgazdálkodástól az élelmiszer-termelésen át egészen az okos városokig, amelyekben jelentős magyar tudás és technológia van. Fontos, hogy nekik is nemzetközi kitörési lehetőséget biztosítsunk. Főleg egy Covid-járvány utáni időszakban, amikor majd újra meg kell küzdeni minden piaci lehetőségért.
Milyen közvetlen vagy közvetett hasznokat, kapcsolati tőkét, üzleti lehetőségeket várnak tehát a kiállítástól?
A szakkiállítás egyik legfontosabb célkitűzése, hogy az ott kiállító magyar és visegrádi országokból érkező cégek konkrét üzleti lehetőségeket, megrendeléseket kapjanak, üzleti kapcsolatokat alakítsanak ki. Számos ágazatban a V4-országok egymás versenytársai, de emellett sok olyan terület is van, ahol kiegészítjük egymás tudását. Az utolsó Víz Világtalálkozón a kiállító cégek 700 üzleti tárgyalást folytattak le három nap alatt. Ha kiszámolnánk, hogy ezek külön-külön mennyibe kerültek volna az egyes vállalatoknak a külön szervezéssel, a külföldi külön utakkal, már látható, hogy egy kiállítás rendezése megtérülő befektetés.
Ez egy megarendezvény, presztízsesemény lesz, sajtóhírek szerint legalább 3 milliárdos költségvetéssel. Ez az összeg is képes megtérülni?
A Víz Világtalálkozók tapasztalata, hogy a kiállító magyar vízgazdálkodási cégek
olyan külföldi megrendeléseket kaptak, amelyek sokszorosan meghaladták a kiállítások rendezési költségeit.
A vállalkozások részéről hatalmas az érdeklődés a Planet Budapest 2021 iránt, már 170 kiállítói jelentkezésünk van – ez annak fényében jelentős szám, hogy a vállalkozások a járványhelyzetben elvégzett takarékossági intézkedések során köztudottan először a marketingkiadásaikat nyirbálják meg. A kiállítók között sok innovatív cég van, érdekes termékekkel – hogy néhány példát említsek: környezetbarát kisrepülő, műanyagot lebontó baktérium, néhány deciliter vízzel történő autómosás, beltéri komposztálás, intelligens gyalogátkelő, élelmiszer-pazarlást csökkentő applikáció, napelemes térburkolat, összecsukható konténerek vagy elektromos kukásautó.
Elképesztő fejlesztések vannak Magyarországon, jelentős tudás halmozódott fel az országban,