ahhoz a rendhez, ami néhány nemzedékkel korábban még reményfakasztó lehetett.
„Nem azt kell tennünk ma, amit nagyapáink tettek, hanem ki kell találnunk, hogy mit tennének a jelen adta körülmények közepett töretlen szerves gyökerekkel. Ezt a szakadékot próbáltam, ha nem is mindig tudatosan áthidalni. Az eget a földdel szerettem volna összekapcsolni” – fogalmazza meg krédóját.

Visszatérve a gyökerekhez
Hat évet tanult papi szemináriumban, „földhözragadt spiritualitással”. A lelkisége megmaradt, de papi ambíciói elkoptak. A Gyulafehérvári Caritasszal együtt nőtt fel, 23 éven át próbálta emberként hozzátenni azt a lelket, ami az intézménnyé válás folyamatában a „vertikális köldökzsinórt” is biztosíthatja. A vidékfejlesztés volt az a terület, ami a legközelebb állt hozzá. A paraszti életformára próbálták felkészíteni a vidék emberét, ellensúlyozandó azokat az impulzusokat, amelyekkel a főáramú gazdaság, politika bombázta őket. Kevés sikerrel – jegyzi meg. Munkacsapatával felépítettek egy tangazdaságot, tejfeldolgozásra oktató műhelyt, akkreditált képzési curriculumokat dolgoztak ki, de az egész magvetés szintjén maradt.
„Csak remélni tudom, hogy hamarosan eljön a kedvező körülmény a szárba szökkenéshez. Nem elég ma már hitet tenni valami mellett, a gyakorlati példa, ami hat(hat). A bennem érlelődő döntést, hogy vállalnom kell a paraszti életformát, elősegítette, hogy a szervezet korlátozta a mozgásteremet, visszavonta igazgatói megbízásomat. Rosszul esett, de még mindig érveket kovácsolok pozitív hozadékai mellett. Külső kényszernek mégsem nevezném, hogy visszatérhettem gyökereimhez, mert kínáltak alternatívákat. Tulajdonképpen ott találtam magam, ahol mindig is lenni szerettem volna, két lábbal a földön, ha úgy tetszik Isten tenyerén” – fogalmaz.
A gazdálkodást élettörvénynek tartja, míg a mezőgazdaság globalizálódását civilizációs zsákutcának. Amikor az európai piacon kell helytállni a gazdának, egyenlőtlen versenyszabályok közepette, el kell tartania a családját, akkor a szív érvelésére is hallgatnia kell, sokszor a ráció ellenében.
Nem lehet mindent feláldozni a rentabilitás oltárán.
A kapitalista paradigma a szabadpiaccal próbálja megoldani még a szociális kérdéseket is, de az élet sokkal komplexebb és mélyebb az anyagi jólétnél. A természettel való összhang megszerzése életminőséget biztosít, ha úgy tetszik a boldogság reményét és ez mindenekért kárpótol. Az is igaz, hogy emberé a munka Istené az áldás, ami gyakran el-elmaradozik. Itt már „irracionális” muníciókra is szüksége van a parasztnak, olyanokra, mint az alázat, ami nem Kisida Eleket idézve nem más, mint erő és intelligencia, aminek jutalma a kudarctűrő képesség.
A család, a felnőtt gyermekek szintén belesodródnak akarva – akaratlanul egy olyan létrendben, ami az örömök mellett embert próbáló nehézségekkel is megajándékoz, de hát babitsi értelemben, szenvedni annyi, mint diadalt aratni. Vagy mégsem? – néz rám sokatmondóan.

Minden nehézség és látszólag kedvezőtlen konjunktúra ellenére
a „parasztok nem az utolsók a múltból, hanem elsők a jövőből”,
idézi Johann Millendorfert. E mellett érveket, statisztikai adatokat is fel lehet sorakoztatni, de erősebb ezeknél az a belső meggyőződés, ami az életet fakasztja. „Az élet és az emberiség jövője az önkorlátozó képességünktől, a helyes mértéktől, a gondosságunktól függ, amit állandóan művelnünk kell, hogy ezáltal az életet, ezt az értékes ajándékot, amit a természetben nekünk adott Isten egy hosszú evolúciós folyamat révén fenn tartsuk és ezt a folyamatot folytatni tudjuk. Ebben a gazdálkodási formában a fiatalok önmagukra találhatnak, hisz bennük is erős a teremtő vágy egy jobb világ megalkotására. Affinitásuk a természetre kifinomultabb nálunk és ebben a folyamatban a tudás és a technika jó társnak bizonyulhat” – vélekedik József.
A paraszti életformának közösségi dimenziót kell adni, a jelenleg uralkodó társadalmi rend nem nyitott a mélység és a vertikum értékeire. Az együttműködés kultúrája, a szövetkezések mentén kell olyan oázisokat létrehozni, ahol újra termelődnének azok a morális tartalmak, amire felépíthető a jövő. Bányász József úgy látja, az ipari társadalom gyökeres változások előtt áll.
A folyamat úttörői a vidéki emberek, akiknek közeli kapcsolatuk van az élettel.
Itt rejlik az urbánus életforma reménye is.
„A hit metafizikai dimenziót ad az élet örömeinek, de a nehézségeinek is. A vallások szerepe, hogy emészthetővé tegyék a kinyilatkoztatások üzeneteit. Ha az emberi életforma a természetbe simul, onnan táplálkozik akkor ez erőt ad a reménynek. Sokan felismerték a változás szükségességét. Ha tudjuk, hogy a vidéki élettér a jövő élettere és a túlélés helye lesz, akkor meggyőzhetjük az elvárosiasodott miliőt arról is, hogy ezt a teret nemcsak megóvni lehet, hanem élni is lehet benne, hisz ez a tér tulajdonképpen a jövő élettere. Városnak és vidéknek egymásra kell találniuk és kölcsönösen ki kell egészítsék egymást” – összegez.

Ha valakinek bogarat ültettek a fülébe a fenti gondolatok, szívvel-lélekkel várják a Tejbányába, belekóstolni a paraszt élet sűrűjébe. A Bányász porta nyitva áll!