A Mindennapi metafizika című sorozatunk Győrffy Ákos fotóival és tűnődéseivel folytatódik.
***
A strandokat csak kora reggel vagy alkonyatkor vagyok képes elviselni. Az elmúlt években – fiúgyermekek apjaként – ezek a számomra ideális strandlátogatási időpontok bizony erősen megritkultak. Kénytelen voltam napközben strandolni, ami maga a pokol, még akkor is, amikor látom, hogy a gyerekek szemmel láthatóan élvezik. Én is élveztem annak idején, hogyne emlékeznék rá.
A vízzel, az úszással való kapcsolatom az évek során gyökeresen megváltozott. Nem mintha kevésbé szeretném a patakok, folyók, tavak, tengerek közelségét. Nagyon is szeretem, sőt. A strandolás viszont nem erről szól, illetve csak a gyerekek esetében szól erről.
A felnőttek többsége a strandon szemmel láthatóan unatkozik. Nem tudnak magukkal mit kezdeni, unalmukban sörért járnak a büfébe vagy a telefonjukat nyomkodják.
Soha annyi unatkozó, rosszkedvű embert nem láttam egy helyen összezsúfolódva, mint a strandokon.
Manapság, ha a magamfajta strandra megy, örömét lelheti például abban, hogy a tetoválásokat tanulmányozza. A tetoválások reneszánszát éljük, csodálatos megfigyeléseket tehetünk ebben a tárgykörben. A legszebb minden kétséget kizáróan az, amikor a hízásnak indult test felületén a motívumok groteszk torzulásokat vesznek fel. A feliratok olvashatatlanná válnak, a hajdani állatmotívumok, az oroszlánok, a sárkányok megnyúlnak vagy éppen bizonyos részeik eltűnnek a háj redőiben.
Sosem értettem, miért érez számos embertársam ellenállhatatlan kényszert arra, hogy tetoválásokat varrasson magára.
A tetoválás eredeti, szakrális értelméhez mindennek valószínűleg semmi köze. Amikor Ötzit, az ötezer éves, jégbe fagyott embert megtalálták az Alpokban, a bőrén tetoválások nyomait fedezték fel. Ezek a tetoválások a kínai akupunktúrából (is) ismert pontok fölött voltak, tehát minden bizonnyal valamiféle gyógyító funkcióval bírtak. Egyáltalán, az archaikus népek tetoválásai egyáltalán nem azért születtek, hogy a viselőjük általuk domborítsa ki az egyéniségét.
A tetoválások minden esetben a felsőbb hatalmak, a szellemvilág bélyegei voltak,
és valami olyasmire utaltak, ami a láthatatlanból ered.
A régi ember nem azért díszítette fel a testét ékszerekkel vagy éppen tetoválásokkal, hogy ezek segítségével az énjét még nagyobbra pumpálhassa. Éppen ellenkezőleg: mindez azt a célt szolgálta, hogy valami olyasmire hívja fel a figyelmet, ami messze túlmutat a halálba vetett emberi én határain.