„Ne hülyéskedj” – zárt rövidre Röhrig, de aztán azért mesélt saját Jézus-élményéről. „Szekularizált kádárista” tiniként neki is előbb került a kezébe az Újszövetség, mint az Ó-, s a példabeszédeket olvasva nagyon szabadnak érezte magát, tudott azonosulni a Názáretivel – ennek ellenére „az antijudaizmus sajnos benne van a szövegben magában”. János evangéliumából idézte Röhrig Jézus zsidóknak szóló mondatát: „ti az ördög atyától valók vagytok...” Röhrig szerint ez egyébként utólagos betoldás lehet, az evangéliumok összeválogatásának korából, a korabeli követelmények szerint, hiszen hogyan is mondhatott volna ilyet saját testvéreire Jézus, aki maga is megtartotta a törvényt. Az az évszázadokon át ismételt vád, hogy „a zsidók” megölték Jézust, éppen ezért ugyanilyen képtelenség. Zsidó szemmel – mondta Röhrig – egyébként teljesen értelmezhetetlen az is, amit a kereszténység tanít, hogy ugyanis Jézus „beteljesítette a törvényt”. „Ez olyan, mintha azt mondanánk, valaki beteljesítette a KRESZ szabályait. Az mégis mit jelent? Akkor mától nincs KRESZ? Törvényt a Jóisten adott, örök időkre, azt ugyanúgy nem lehet beteljesíteni, ahogy a gravitációt sem.”
Azért van ennek akusztikája egy református templomban. És mégis: szelídebb volt az egész, mint ahogy azt írásban vissza lehet adni. Röhrig egy másodpercre sem volt sértő, sem kivagyi. Balog nem is nagyon vitatkozott, csak amúgy hivatalból igyekezett „kimenteni” János evangelistát: szerinte a zsidóságon belüli korabeli harcok, viták tükröződnek a szövegben, a zsidók átkozása az Újszövetségben tehát olyan, mint amikor Ady a magyarságot átkozza. „Hogy a nem zsidók szájában aztán ebből később mi lett, abban egyetértünk.”
Nagyképű zsidók – a pap beszól
A hagyomány szerepéről sem volt vita – Balog és Röhrig között legalábbis. Utóbbi viszont felidézte egy élményét egy katolikus pappal. Amikor éveken át a Dohány utcai zsidó múzeumban dolgozott, egy atya hozta el az osztályát. Miután végignézték a kiállítást, megrendültségében az atya azt kérte, fogják meg egymás kezét és együtt imádkozzanak. Már hogy Röhrig is velük. We are the world, világbéke.
Röhrig nemet mondott, ő ugyanis Kelet felé imádkozik, a nap bizonyos szakában, másképp tehát. Szóval kimegy és az osztály maradjon csak, imádkozzanak, ameddig jól esik – mondta. „A pap erre úgy kiosztott... Hogy ezért volt a holokauszt, mert ilyen nagyképűek vagyunk, mi, zsidók, hogy elkülönülünk, kivonjuk magunkat, nem vesszük feleségül a lányaikat... Csak néztem. Miért kellene nekünk összeházasodni? Vagy együtt imádkozni? Hol van ez előírva? Miért nem elég, ha csak tiszteljük egymást?”