Debussy egyfajta mérföldkő a klasszikus zenében. Vagy talán pontosabb úgy, ha azt írom: vízválasztó. Persze a dolgok soha nem ilyen egyszerűek, nem lehet napra vagy évre pontosan megmondani, mikor fejeződik be valami és kezdődik valami új. Folyamatok vannak, finomabb vagy karakteresebb átmenetek. Mindenesetre Debussy zenéje számos huszadik századi zenei műfajt inspirált. Vannak, akik a jazz egyik előfutárát látják benne. Impresszionista zeneszerző volt, bár ezzel nyilván nem mondok sokat. Mert hát mi az, hogy impresszionista zeneszerzés? Az egyszeri, visszahozhatatlan pillanatok és benyomások zenei rögzítése? Ha nagyon leegyszerűsítjük, valami ilyesmiről van szó. Debussy műveit hallgatva sokszor jutott eszembe az óceán vagy inkább a Földközi-tenger csillogása egy nyári délutánon, mondjuk Antibes egyik sziklafaláról letekintve.
„Nem azt mondom, hogy amit csinál, az nem szép, de teoretikusan abszurd” – így summázta Debussy zenéjét egyik tanára 1890-ben. Mire Debussy így válaszolt: „Nincs olyan, hogy teória. Csupán hallgatni kell. Az öröm az egyetlen törvény.” Mai füllel nehéz elképzelni, hogy szokatlan akkordmenetei, váltásai, rögtönzései milyen hatást keltettek akkoriban. Sokan rajongtak érte, még többen értetlenkedtek. Debussy valami nagyon hasonlót hozott a zenébe, mint amit Cézanne vagy Renoir a festészetbe. Az illékonyban, az elmúlásra ítéltben kereste azt, amin nem fog az idő. A színek, az atmoszférák lebegése foglalkoztatta. Nem csoda, hogy a kortárs francia költészet kiválóságaival is kereste a kapcsolatot. Paul Verlaine és a nálunk talán kevésbé ismert Paul Bourget és Pierre Louÿs számos versét megzenésítette. A szimbolista költészet állt a legközelebb hozzá, nem véletlenül. Ezek a dalok ma is nagyon „modern” benyomást keltenek, a szó legjobb értelmében. A levegősségük, a dalszerkezetek nyitottsága a kortárs popzene kísérletezőbb alfajaiból ma is visszaköszön.
Van, akinek a haláltól a purgatóriumon át vezet az út a sikerig, majd újabb megpróbáltatások árán sikerül eljutnia Jézusig. Az Iced Earth talán legfontosabb albuma nagypénteken töltötte be a harmincat.
A hit alapvetően minden emberben ott él – válaszolta az album szövegírója. Mi abszolút egyetértünk vele, húsvét előtt pedig különösen jólesik a Kell az ima.
Nemcsak a makói hagyma elismert és világhírű, de a makói black metal is. A külföldön népszerű Thy Catafalque ezt a szintén nemzetközileg is elismert Sear Bliss társaságában bizonyította.
Lucifer örökségével indítottak, majd rájöttek, hogy rossz nevet választottak, eldobták speed-thrash gyökereiket, hogy végül nagyzenekarral is dolgozzanak.
Furcsa körülmények között távozott a győri polgármesteri biztos, a polgármester szerint nincs semmi rendkívüli abban, ha még tovább fizetik ezek után is.
p
0
2
2
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 0 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!