A bort nem szakérteni, hanem szeretni kell

2021. március 10. 14:02

Kovács Antal nyolcadik kerületi pincéjében avatta be a Makronómot abba, mitől is jó egy bor, és miért nincs ott a nemzetközi piacon az egyébként csúcsminőségű magyar nedű.

2021. március 10. 14:02
null

Takács Zsolt interjúja a Mandiner hetilapban.

Honnan jött a bor iránti szerelem?
Pincérként dolgoztam, és zavart, hogy a borokról semmit nem tudtam mondani érdemben a vendégeknek. Egy szaklapból értesültem, hogy a vendéglátóipari főiskolán sommelier-képzés indul. Csak annyit tudtam, hogy borról lesz szó. Sosem akartam sommelier lenni, a vendéglátásban akartam feljebb lépni. Másfél évvel később mégis a Gundel étteremben dolgoztam már mint sommelier.

Mit csinál egy sommelier?
A világ „jobbik” felén úgy működik, hogy az adott étteremben minden italért az ásványvizektől az üdítőkön, a párlatokon, a sörökön, a borokon keresztül egészen a teákig és a kávékig a sommelier felel. Magyarországon úgy került a köztudatba, hogy a sommelier borspecialista, aki egy palack borral a kezében szaladgál a vendégek között. Még mindig nincs olyan étterem idehaza, ahol a sommelier teljes jogosultságot kap az egész itallap összeállításához.

Hogyan lehet elsajátítani ezt a tudást?
Amikor én kezdtem el tanulni, nem volt otthon internet, és számítógép sem, alig voltak borbemutatók, borkóstolók a városban. Ma már rengeteg a lehetőség, az interneten másodpercek alatt elérhetők a legújabb információk, és nem kell külföldre utazni a könyvekért, a borokért.

Mi következett a Gundel után?
Nyolc éven át üzletág-sommelier, szaktanácsadó voltam a Zwack Unicumnál. A Gundelnél és a Zwacknál töltött évek olyan rálátást adtak a borvilágra, hogy úgy éreztem, ezen keresztül tudom leginkább kifejezni magam. Ekkor alapítottam meg 2009-ben a saját borkereskedésünket, a Pinceáron.hu-t.

Fotó: Ficsor Márton
Fotó: Ficsor Márton

Mi az üzlet mögötti filozófia?
Azokat a fajtákat szeretném megmutatni, amelyeknek nemcsak jó ízük, hanem mondanivalójuk is van. A bor komplex történet. Minden esetben látom mögötte az embert. Fontos, hogy egyformán gondolkodjunk, azonos értékrendet kövessünk a partnereinkkel. Szeretem a saját útjukat járó, kísérletező borászokat. Az elhivatottság legalább annyira fontos, mint a bor. Volt példa arra, hogy egy borász borai megszólítottak, de nem értettünk egyet sok dologban. A bor bizalmi áru, nem egyszerű élelmiszer­ipari termék. Történelme van Magyarországon, amire büszkék lehetünk.

Ennyire különleges portéka?
A legkülönlegesebb alkoholos italnak tartom. Lenyűgözően
nagy tudás és tapasztalat szükséges a borász részéről, amely generációról generációra száll. Emberek tízezreinek a megélhetését biztosítja, óriási közösségről beszélhetünk. Ezenkívül mély érzelmi töltetű italról is van szó.

A fogyasztók tudatában is ilyen kép él a borról?
Szerintem a fogyasztóknál is valamilyen életérzést testesít meg a borfogyasztás. Sokáig azt gondoltam, hogy az ital minősége a legfontosabb, de egy idő után ez megfordult: úgy látom, csak jól felépített márkát lehet értékesíteni.

Mik a legújabb trendek?
A legújabb irány a natúr bor, amelyhez még ként sem szabad hozzáadni. Kinyerik a mustot a gyümölcsből, amely magától kierjed, és megfelelő érési idő, valamint fejtések után beletöltik a palackba. Ez az ital minőségére és eltarthatóságára veszéllyel lehet, nemhiába használják a ként már több száz éve a borászok, hiszen megvédi a bort a korai elöregedéstől. Kén nélkül az élettartama a felére is csökkenhet. Lehet, hogy vagány elgondolás, de én félek tőle. A bor élő anyag, bizonyos szintig kézben kell tartani a védelmét.

Az ön neve összeforrt a kődzsúsz típusú borokkal. Mit takar az elnevezés?
A fogalmat én használtam először: az ilyen borok mind illatukban, mind ízükben tükrözik a termőhelyüket, különösképpen azt a kőzetet, ahol megtermelték a szőlőt. Ismertem egy több mint nyolcvanéves mátrai bácsit, aki pontosan meg tudta mondani, hogy az adott bor melyik dűlőről származik. A növény magához veszi a vízben oldódó ásványi anyagokat, amelyek aztán belekerülnek a gyümölcsbe és a borba. A kődzsúsz fogyasztása során olyan érzésünk van, mintha a borász nem is szőlőből préselte volna ki a nedűt, hanem a kőzetek kifacsart levét töltötte volna a palackba. Érezni lehet ilyen esetben a kőzet sós-minerális karakterét. Ez a borok legmagasabb szintje.

Ezek közül kerülnek ki a kedvenc borai?
Igen. Külön kiemelném a Soproni borvidéken Fertőrákos és Balf környékét, valamint a Badacsonyi borvidék tanúhegyeit, a Balatonfüred–csopaki borvidék tételeit. A kiemeltek közé tartoznak a Velencei-hegység és a Mátra borai, és nem szabad megfeledkezni a Somlóról sem. Az északi hegyvonulataink adják a számomra legkedvesebb borokat.

Miből veheti észre a fogyasztó, ha egy bor rossz?
A bort nem szakérteni, hanem szeretni és élvezni kell. Azt tudom tanácsolni, hogy kóstolásnál mindenki maga döntse el, hogy jó vagy sem.

Milyenek hazánk esélyei a borpiacon?
Magyarországon csaknem háromszázezer hektár alkalmas arra, hogy kiváló minőségű szőlőt termesszenek rajta, amiből kiváló bort készíthetünk. A 19. században majdnem ki is használták ezt a bortermelők. Ekkora területtel már meg lehet jelenni a nemzetközi piacon. Most alig több mint ötvenezer hektáron termesztenek szőlőt, ezzel nem tudunk jelentős erőként fellépni.

Teljes méretű kép megtekintéséhez kattintson jobb egérgombbal a képre, majd válassza a „Kép megnyitása új lapon” opciót!
Teljes méretű kép megtekintéséhez kattintson jobb egérgombbal a képre, majd válassza a „Kép megnyitása új lapon” opciót!

Ennek mi az oka?
Nehezen megmondható. Az előző rendszerben sok bort termeltünk jellemzően keletre, elsősorban a Szovjetunió óriási felvevőpiacára. Ez a rendszerváltással megszűnt, a borászok inkább a magyar piacra helyezték a hangsúlyt. Külföldben nem gondolkodnak, nincs felépítve a magyar bor brandje. A második világháború előtt a magyar bor ismert és keresett márka volt a világon – a harmadik legkeresettebb bor volt a magyar.

Mi történt a második világháború után?
A magyar bor szinte teljesen kiszorult a nyugati piacokról, csak keletre exportáltunk. Azokban az évtizedben a magyar bor eltűnt mint márka. Ahhoz, hogy ismét eladhatóvá váljon, fel kell építeni újra, ebben pedig nagy szerepet kell vállalnia az államnak. Ez a munka másfél-két évtizedig tartana, ennyi idő alatt a gazdák is át tudnak állni a megnövekedett mennyiségre.

Az ausztráliai példa volna a követendő?
Ausztráliában csak mutatóban volt szőlő száz évvel ezelőtt, a helyi piac felvette a kis mennyiségű megtermelt bort. A nyolcvanas években aztán az ausztrál állam meglátta az export lehetőségét a borban, és megkereste a világ legjobb bormarketingre specializálódott szakembereit. A brandépítést az állam anyagilag támogatta. Volt idő, amikor adót sem kellett fizetniük a borászoknak. Néhány évtized alatt elérték, hogy Ausztrália legyen a világ első számú borexportőre, megelőzve Franciaországot; máig ők adják el a legtöbb bort. A marketing félelmetesen jól sikerült, közben a borászok is rengeteget tanultak és fejlődtek. Ezt a munkát kellene nekünk is elvégeznünk, ahogyan a szomszédos Ausztria is megvalósította.

Mit tettek az osztrákok?
Világhírűvé tették az osztrák bort. A brandépítésükben két helyi szőlőfajtára, a zöld veltelinire és a kékfrankosra koncentráltak, utóbbit én magyar szőlőnek mondanám. Az osztrákok világmárkává tették ezt a két szőlőtípust, és ma a világ top­éttermeiben ott vannak a boraik. Erre mi is képesek lennénk.

Magyarországon melyik típus lehetne zászlóshajó?
Itthon kiemelten fontos a furmint, mindenféle magas minőségű bort el lehet belőle készíteni, és a neve is jól cseng, mivel a külföldiek is ki tudják mondani, ami például a cserszegi fűszeres esetében már nincs így.

Kicsit megfordítva a gondolatmenetet: egyre több nyugati ország védi a hazai bort az olcsó dömpingtermékektől.
A főleg tengerentúli olcsó dömpingborok már az egész világon jelen vannak. Legfőbb termőhelyeik Új-Zéland, Ausztrália, Chile, Argentína, Dél-Afrika és Kalifornia. Jól felépített névvel, jó árakkal, alacsony költségekkel versenyképesek tudnak lenni.

Meg kellene védeni tőlük a hazai piacot?
Ez legyen a jogászok feladata, ha rajtam múlna, én szankcionálnám a dömpinget.

Magyarország hol helyezkedik el a világ borranglistáján?
Bortermelésünk az élvonalba tartozik, csúcsminőségű borokat tudunk készíteni, de sajnos a brand hiánya miatt a minőség nem váltható valutára. A borászok egyelőre egyénileg próbálnak külföldön piacot teremteni, vásárokra, bemutatókra járnak. Ám ezek többnyire csak helyi és időszakos sikereket eredményeznek.

A koronavírus-járvány milyen hatással volt az üzlet működésére és magára a vendéglátóiparra?
Katasztrofális a helyzet. A vendéglátósok mellett sok beszállító – ahogy mi is – nehéz helyzetbe került. A Pinceáron forgalma nyolcvan százalékkal csökkent az utóbbi egy évben. A minőségi bort előállító pincészetek jelentős részben a vendéglátóiparnak értékesítettek, s ilyen helyzetben vannak a sörfőzdék és az ellátási láncban részt vevő beszállítók is. Méltatlan, hogy a beszállítókról nem beszél senki. A mi cégünk semmilyen állami támogatást nem kaphatott, próbálunk túlélni a webshoppal és 
a kis üzlettel, de az emberek félnek, és alig jönnek be az üzletbe. A leggyengébb lábunkra vagyunk tehát utalva, a webshop a lélegeztetőgépünk. A vendéglátósokkal és a termelőkkel együtt lélegzet-visszafojtva várjuk a korlátozások feloldását.

Az oltás lehet a végleges megoldás?
Óriási szüksége van az oltásra a magyar gazdaságnak. Példát kell mutatnunk. Hetekkel ezelőtt feliratkoztam. Amikor majd behívnak, meg fogom kérdezni, hogy melyik fajtát adják be nekem, de elutasítani nem fogom egyiket sem. Gyerekkorunkban a szüleink csak akkor értesültek arról, hogy a gyerek oltást kapott, amikor elmesélte otthon. Feltételezem, hogy harminc évvel ezelőtt az oltások nagy része a Szovjetunióból származott.

Hogy ne a koronavírussal zárjunk, árulja el: minden étel mellé illik a bor?
Az ételek többségéhez lehet találni megfelelő bort. Egyes alapanyagok, fűszerek, ízesítők bizonyos koncentráció felett kimerítik a borgyilkos fogalmát: ilyenek a túlzottan csípős és a nagyon savanyú ételek, amelyek blokkoló hatással vannak az ízlelőbimbókra, így a bor nem érvényesülhet. Idetartoznak a magas csokoládétartalmú ételek is. Ezek olyan réteget képeznek a nyelven, amelyen a bor nem tud áthatolni.

A fröccs önnél belefér?
Abszolút, imádom. A fröccs lényegében magyar találmány, Jedlik Ányos készítette az első szódásszifont, és ő alkotta meg a szikvizet. Fóton, Fáy András présházában Vörösmarty társaságában készítették el az első fröccsöt. Ekkor a német nyelv meghatározó volt az országban, és az egyik vendég javasolta, hogy a szikvízzel felhúzott bor neve legyen spriccer. Vörösmarty erre előhúzta a fröccs szót. Bizonyos tekintetben nemzeti italként tekintek a fröccsre.

Kovács Antal
1971-ben született Budapesten. Az egyik legismertebb magyar sommelier, az első, aki Magyarországon háromszor is (1994, 1995, 1997) elnyerte a bajnoki címet a sommelier-k versenyében, így elsőként lett örökös magyar bajnok.

1971-ben született Budapesten. Az egyik legismertebb magyar sommelier, az első, aki Magyarországon háromszor is (1994, 1995, 1997) elnyerte a bajnoki címet a sommelier-k versenyében, így elsőként lett örökös magyar bajnok.

Nyitókép: Ficsor Márton 

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!