Aki tudott, próbált menekülni ebből a helyzetből: többségük Magyarországra vagy Nyugat-Európába szökött, sokan át sem vették a behívóparancsot. „Értelmetlennek tartották ezt az egész helyzetet. Meghalni egy olyan harcban, amely ugyebár honvédő háború címszó alatt fut, de senki nem látta, hová fut majd ki ez az egész; nem is tudtak azonosulni azzal, hogy »megvédjük a hazát«” – mondja Fruzsina. Csarnai Attila többször elutazott Kárpátaljára, olyan falvakba – Fancsikára és Verbőcre – is ellátogatott, ahol szintén voltak asszonyok, akiknek vagy a fiuk, vagy a férjük meghalt a háborúban, és megrendítő őszinteséggel beszéltek a fájdalmukról. „Mindegyik asszony különbözőképpen nyílik meg a filmben, de mindannyian ki tudják beszélni a bánatukat. Úgy éreztem, erre szükségük is volt. Egészen onnantól mesélik a történteket, hogy behívták a fiukat vagy férjüket katonának, odáig, hogy meghaltak, és eltemették őket. Minden, amit ott elmondanak, azért annyira őszinte és érzékeny, mert a szívük legmélyéről jön.”
Ez volt az első olyan filmem, amelynél fegyveres harcok közé küldtem a forgatócsoportot